آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۵۹۸۵
اقتصاد سلامت
۲۶

خبر

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو: سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین المللی است

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دریافت رتبه Fully Functionality از سازمان جهانی بهداشت برای تولید واکسن از سال 2009، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین المللی است. به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو دکتر سید حیدر محمدی، با اشاره به این مطلب اظهار کرد: گام های موثری در حوزه عدالت و تعالی نظام سلامت در حوزه غذا و دارو، برداشته شده است و در سال جاری ضمن تلاش برای حفظ و ارتقای ایمنی مصرف کننده، در راستای تامین دسترسی و توزیع عادلانه خدمات به خصوص در فراهمی دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی دستاوردهای چشمگیری حاصل شده است.

وی افزایش سطح دسترسی مردم به داروهای موردنیاز، ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو و افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی، نظارت هوشمند، تامین منابع مالی برای انبارهای استراتژیک دارو و تجهیزات در تمامی دانشگاه ها، تسهیل در صدور مجوزها از طریق تسهیل و تجمیع دستورالعمل ها از طریق سامانه ها و به طور هوشمند، نظارت بر تولید و عرضه غذا و فرآورده های بهداشتی سالم و مطلوب، ارتقای شناسه گذاری و رهگیری و ردیابی فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، مکمل و دارو در جهت سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین قانون برنامه ششم توسعه را از برنامه های سازمان غذا و دارو در سال های اخیر برشمرد. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت حکمرانی حوزه سلامت در کشور را انجام می دهد، گفت: نظارت و رگولاتوری کالاهای سلامت محور در کشور هم بر عهده سازمان غذا و دارو است.

سازمان غذا و دارو یکی از بزرگ ترین نهادهای نظارتی و رگولاتور با اعتبار بین المللی است. وی خاطرنشان کرد: سلامت غذا، یکی از مسوولیت های مستقیم وزارت بهداشت است و وظیفه ما نظارت بر سلامت فرآورده های غذایی و آشامیدنی است. سیاستگذاری و برنامه ریزی در جهت شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و تعیین راهکارهای اجرایی برای کاهش و حذف عوامل خطر و تعیین و اجرای اقدامات کنترلی و پیشگیرانه بوده و نتایج پایش و کنترل شاخص های ایمنی در تمامی زنجیره غذایی اعم از تولید محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه و در حین فرآوری، نگهداری، توزیع و در سطح عرضه برای پایش وضعیت سلامت فرآورده ها انجام می شود.

ضرورت غربالگری مبتلایان به کبد چرب با شاخص توده بدنی بالاتر از25

دکتر امیر صادقی، فوق تخصص گوارش و بیماری های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 98 درصد مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند. از هفت سرطان شایع منجر به مرگ و میر در کشور، پنج مورد مربوط به سرطان های گوارشی است و بر ضرورت انجام غربالگری و آزمایش های زودتر از موعد به ویژه در گروه های در معرض خطر تاکید می شود. سبک زندگی یکی از مهم ترین علل افزایش بار بیماری های گوارشی است. بی تحرکی، عادات بد غذایی و افزایش شیوع چاقی از جمله موارد تشدیدکننده بیماری های گوارشی هستند.

بیشتر بیماری های گوارشی علامت یا نشانه اختصاصی ندارند. این بیماری ها معمولا از جمله بیماری های بدون علامت تلقی می شوند. سرطان کبد یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش است و در برخی گروه ها حتما بررسی این بیماری در دستور کار است. به طور مثال برای افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنان بالاتر از 25 است یا دور کمر در مردان بیش از 100 سانتی متر و در زنان بیش از 90 سانتی متر باشد، غربالگری کبد چرب ضرورت دارد. مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا باید از نظر ابتلا به کبد چرب تحت بررسی باشند.داشتن سبک زندگی سالم، انجام برنامه های ورزشی منظم حداقل 150 تا 200 دقیقه در هفته، برنامه ها و عادات غذایی مناسب و همچنین رژیم های غذایی مناسب، نداشتن اضافه وزن و پرهیز از مصرف سیگار و الکل باید مورد توجه باشد.

نرخ جریمه تخلفات تبلیغات سیگار چقدر است؟

بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: بسیاری از استندهای نگهداری سیگار، حالت تبلیغاتی دارند؛ به نحوی که از نورپردازی و چراغ های نئونی برخوردار هستند. بسته به شرکت توزیع کننده، سیگارهایی در ردیف های اول این قفسه ها با نشان شرکت های دخانی مربوطه چیده شده و تبلیغات فریبنده در مورد این نوع سیگار خاص روی قفسه انجام می شود. آن دسته از استندهای نگهداری سیگار که منطبق بر ضوابط در نظر گرفته شده نیستند، باید حذف شوند. براساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر 3 سال یک بار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال 98 بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیات وزیران هستیم. بر این اساس، نرخ جریمه «تخلفات تبلیغات در صورت تکرار برای مرتبه سوم»، به بیش از یکصد میلیون تومان افزایش خواهد یافت که عدد دقیق آن پس از اخذ مصوبه هیات محترم وزیران اعلام می شود.

قدردانی وزرای بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی از بانک مرکزی بابت تامین مناسب ارز

وزرای بهداشت، صمت و جهاد کشاورزی در اظهارنظرهای جداگانه از عملکرد بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو، مواد اولیه، کالاهای اساسی و ضروری کشور قدردانی کردند. به گزارش فانا، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین و تخصیص 4.350 میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته، گفت: این میزان ارز، رشد حدود 30 درصدی نسبت به رقم هدف در سال 1402 داشته است. دکتر عین اللهی افزود: تامین ارز دارو امسال هم با قدرت ادامه دارد و وزارت بهداشت مشکلی در تامین ارز نخواهد داشت. عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز گفت: از جمله فعالیت های موفق دولت، تحقق سیاست های دولت در متنوع سازی سبد صادراتی کشور؛ تامین ارز مورد نیاز طرح های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش صادرات این محصول به 4 میلیارد دلار در سال برنامه ریزی شده بود. محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی نیز در رابطه با اقدامات بانک مرکزی در حوزه وزارت کشاورزی گفت: تسهیل تخصیص و تامین ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی به بیش از 14 میلیارد در سال گذشته رسید و ادامه تامین در سال جاری با پشتوانه قوی بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.