آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۶۷۴۱
صفحه آخر
۲۰

تلخی یک صعود شیرین!

بروز و شیوع دیابت در دنیا و همچنین کشورمان به سرعت در حال افزایش است و عوارض و مرگ ومیر ناشی از آن، مشکلات عظیم بهداشتی درمانی برای جوامع بشری ایجاد کرده است؛ این درحالی است که در بسیاری از موارد، عدم تغذیه سالم و کم تحرکی ابتدا سبب بروز حالت پیش از دیابت و سپس دیابت آشکار می شود. شاخص ابتلا به دیابت در ایران در حالی روبه افزایش است که هرم جمعیتی ایران هم به سن نیاز به مراقبت های سلامت رسیده است.

سهم دیابت در مرگ ها

دیابت یکی ازعلل اصلی مرگ زودهنگام معرفی می شود ودربرخی کشورها مسئول بیش ازنیمی ازمرگ هاست. 32.6درصد مرگ های ناشی از دیابت نیز در سنین زیر60سال رخ می دهد.

7میلیون دیابتی

برآورد تعداد کل بیماران دیابتی درجمعیت بالای 25سال درایران بیش از هفت میلیون نفر و درهمان سال شیوع دیابت نیز بیش از 14 درصد برآورد شد.

کم درآمدها دیابت می گیرند؟

تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1 و نوع 2 درجهان درحالی در حال افزایش است که متاسفانه بیش از 75درصد بیماران در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.

خرج های قند!

هزینه کلی دیابت درایران3.78میلیارد دلار برآورد شده که هزینه های مستقیم پزشکی و هزینه های غیرپزشکی معادل 2.04میلیارد دلار برآورد شده بود.

چاقی بیشتر، دیابت بیشتر

متاسفانه در ایران سن ابتلا به چاقی کاهش یافته و کودکان نیز به چاقی مبتلا می شوند. شیوع دیابت نوع 2 به واسطه رواج پدیده چاقی در میان کودکان افزایش یافته است.