آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۰
سیاسی
۲
سیاست خارجی

مقام های ایرانی نسبت به هر گونه اقدام احتمالی نظامی رژیم صهیونیستی هشدار دادند

پاسخ در مقیاس ثانیه

هیاهو برای هیچ د رحالی که رسانه های عبری زبان شامگاه دوشنبه مدعی شدند که کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پس از نشست اضطراری تصمیم به واکنش در قبال حمله ایران گرفته است، اظهارات روز گذشته وزیر جنگ اسرائیل نشان داد که ادعاهای مطرح شده برای آرام کردن افکار عمومی شهرک نشینان بوده و اختلاف، کابینه جنگ را فراگرفته است

مقام های ایران تداوم ماجراجویی رژیم صهیونیستی و حامیانش را برای بیرون آمدن از زیر آوار شکست در برابر حمله موشکی - پهپادی ایران که با وجود هزینه صدها میلیارد دلاری برای سامانه های موشکی و بهره مندی از حمایت های نظامی ایالات متحده رقم خورد، موجد پاسخی سخت و سریع تر از حمله اول اعلام کردند. دوشنبه شب اخبار ضد و نقیض بعد از پایان جلسه کابینه جنگ تل آویو حکایت از تلاش پررنگ آن دسته از جنگ ستیزانی داشت که معتقد بودند باید حمله تهران را با یک حمله جدید پاسخ گفت. به موازات شتاب گرفتن خبرسازی محافل غربی- صهیونیستی با سمت و سوی حمله متقابل به ایران، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، هشدار داد که «هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین تر و پشیمان کننده مواجه خواهد شد». ساعتی بعد علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه نیز که در گفت و گوی ویژه خبری حضور یافته بود، در موضعی شدیداللحن تاکید کرد: «در صورت تکرار خطای دیگر باید انتظار داشته باشند که ضربه ای سخت تر، سریع تر و فوری تر خواهند خورد. باید بدانند که 12 روز مهلت نخواهند داشت. پاسخی که دریافت می کنند مقیاس و سنجش آن روز و ساعت نیست بلکه ثانیه خواهد بود». این مهم را پیش از آن حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت و گوهای متعددی که با همتایان اروپایی و منطقه ای از سر گذرانده بود، مورد توجه قرار داده و تاکید کرده بود که عملیات محدود نظامی ایران در صورت بروز هر اشتباهی از سوی تل آویو، وسعتی فراتر از انتظار صهیونیست ها خواهد یافت.

اختلاف نظر در کابینه جنگ

این هشدارها در واکنش به مواضع ادعایی «هرتزل هالوی»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل مطرح شد که شامگاه دوشنبه در صریح ترین اظهارنظر درباره واکنش احتمالی تل آویو به حمله موشکی و پهپادی ادعا کرده بود: «اسرائیل به حمله موشکی ایران پاسخ خواهد داد». پیش از آن، کابینه جنگ اسرائیل روز دوشنبه برای چندمین بار با موضوع نحوه پاسخ به حمله موشکی و پهپادی مستقیم ایران تشکیل جلسه داده بود اما بروز اختلاف نظر میان اعضای کابینه درباره نحوه پاسخگویی اسرائیل مانع از آن شد که دستور کار مشخصی روی میز مقام های این رژیم قرار گیرد. با این حال اخباری که از سوی منابع امریکایی نسبت به هر اقدام احتمالی تل آویو مطرح می شود، مبتنی بر این گزاره ادعایی است که پاسخ احتمالی اسرائیل به عملیات «وعده صادق» ایران، محدود و شامل اهدافی در خارج از ایران خواهد بود؛ گزاره ای که ثابت می کرد گوش شنوایی در تل آویو برای شنیدن هشدار مقام های ایرانی پیدا شده است تا اسرائیل را نسبت به پاسخ مستقیم نظامی به درون مرزهای ایران دچار تردید کند.

همزمان با هیاهوی صهیونیست ها در فضای عبری، برخی رسانه های داخلی نیز به خیال ادعاهای اسرائیلی با این خط تبلیغاتی همراه شده و به بازنشر ادعاها در قالب «خبر فوری» پرداختند؛ ادعاهایی که با موضع گیری قاطعانه مقامات ایرانی و اتمام حجت آنها با افکار عمومی دنیا، با فرونشست موج ناقص رسانه ای صهیونیست ها به فراموشی سپرده شد.

این چنین بود که روز گذشته «بنی گانتس»، عضو کابینه جنگ اسرائیل برای نخستین بار در چند روز گذشته از موضعی متفاوت مدعی پیگیری یک سیاست عقلانی در واکنش به حمله نظامی ایران شد و گفت: «اسرائیل عاقلانه عمل خواهد کرد و در مکان، زمان و شیوه مناسب به ایران پاسخ خواهد داد.»

کارزار دیپلماتیک

ادعای واکنش تل آویو و نحوه همراهی متحدان غربی اش در فضای تبلیغاتی از تلاش برای جلب توجه اذهان جهانی جهت افزودن بر فشارهای دیپلماتیک از طریق پرشمارکردن فهرست تحریمی نهادهای نظامی جمهوری اسلامی حکایت دارد. در این چهارچوب، نشانی از محکومیت حمله تروریستی علیه ساختمان سفارت ایران در سوریه دیده نمی شود و حمایت معنادار چند سال گذشته غرب از اسرائیل حتی پس از آغاز جنگ غزه و کشتار بیش از چهل هزار نفر از مردم بی دفاع فلسطین هم تداوم یافته و البته با انتخاب سیاست های جهت دار و عبور از اتهامات جنایتکارانه این رژیم، کوشش می شود تا اهمیت فجایع رقم خورده در روند تقابل با ایران و جدی بودن نقش تل آویو نیز کمرنگ جلوه داده شود. نامه ای که «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به 32 کشور فرستاده و درخواست تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را مطرح کرده، در همین راستا قابل ارزیابی است و نشان می دهد مقام های صهیونیستی تا چه اندازه می کوشند با چهره جنایت آلود و شکست میدانی خود را در کارزار دیپلماتیک جبران کرده و از کشورهای همسو با خود بخواهند تا تحریم های بیشتری علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند؛ تحریم هایی که عملا قابل اعمال نبوده و نیست.

خالی نبودن عریضه با ادعای تحریم

قابل انتظار بود ایالات متحده که پیشتر به تل آویو وعده داده بود، پاسخ تهران را در افزودن بر حجم فشارهای دیپلماتیک خواهد داد، سخن از وزارت خزانه داری و تحریم های جدید علیه ایران به میان آورد. این اما ادعایی است که از همان ابتدا دست خالی امریکایی ها را رو کرد؛ روزنامه «واشنگتن پست» آن را سبب ساز هزینه های سیاسی گزافی برای واشنگتن خوانده است. بنا به این گزارش، ایران همین حالا هم یکی از تحریم شده ترین کشورهای جهان است و اعمال تحریم های جدید که خریداران نفتی ایران بویژه چین را دربرمی گیرد، می تواند خطری برای سیاست بهبودسازی رابطه واشنگتن - پکن باشد. به اینها باید مخاطراتی که در نتیجه این اقدام پیرامون قیمت نفت به وجود می آید را اضافه کرد که می تواند موجب افزایش بهای نفت جهانی شود و این در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 امریکا برای کاخ سفید خوشایند نیست.

دست رد «جوزپ بورل»

از سوی دیگر دست رد «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به درخواست اسرائیل مبنی بر اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی هم معنایی جز این نداشت که اسرائیل در کارزار دیپلماتیک خود علیه ایران نباید حساب ویژه ای برای منزوی کردن جمهوری اسلامی باز کند. چه به اعتقاد تحلیلگر رسانه صهیونیستی «هاآرتص» تحریم اسرائیل توسط کشورهای عربی در گذشته دشمنی با اسرائیل را نشان داد و باعث شد بسیاری از شرکت های جهانی مهم روابط خود را با اسرائیل قطع کنند. به اعتقاد این رسانه اسرائیلی انزوای کنونی این رژیم به دلیل تحریم های واقعی رخ داده است و اسرائیل از یک جهت در برابر یک ائتلاف استراتژیک و از جهت دیگر در برابر انزوای عمیق قرار دارد و نیازی به اظهارات تحریک کننده برای جنگ ندارد.