آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۰
جهان
۴
امریکا

هزاران حامی فلسطین در سراسر ایالات متحده در حمایت از مردم فلسطین به خیابان رفتند

انتقام غزه در انتخابات امریکا

حسین فاطمی

به دنبال تداوم جنایت و کشتار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه و تصمیم این رژیم برای حمله به رفح و به دنبال آن، بغرنج تر شدن وضعیت انسانی هر روز شدت اعتراضات ضدصهیونیستی در کشورهای غربی و به خصوص امریکا رو به افزایش است تا جایی که تظاهرات کنندگان طرفدار فلسطین پل گلدن گیت در سانفرانسیسکوی امریکا را در زمان ترافیک صبحگاهی مسدود کرده و چندین ساعت ترافیک ورودی به این شهر و خروجی از آن را بند آوردند. حامیان فلسطین در شهر نیویورک پل بروکلین را بسته و باعث بند آمدن ترافیک خودروها در بعد از ظهر شدند. این اقدام باعث برخورد شدید پلیس با معترضان شد. تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در شهر شیکاگو اتوبان منتهی به فرودگاه اوهر را مسدود کرده و بسیاری از مسافران هواپیما را که عازم این فرودگاه بودند، مجبور به رفتن با پای پیاده به سمت فرودگاه کردند. همچنین تظاهرات کنندگان در شهر اوکلند نیز با کار گذاشتن بشکه هایی دو بخش از اتوبان بین ایالتی 880 را مسدود کردند.

به نوشته سایت شبکه خبری الجزیره، تظاهرات کنندگان در سراسر ایالات متحده در روز مالیات، خیابان ها و مراکز خرید را بستند و خواستار پایان دادن به جنگ در نوار غزه شدند. در این باره آن طور که نیویورک تایمز گزارش داده است، گویا تظاهرات کنندگان قصد داشتند با مختل کردن اقتصاد، رهبران جهان را برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه تحت فشار قرار دهند. جالب آنجاست که گروه موسوم به A15 action که این تظاهرات را سازماندهی کرده در وبسایت خود نوشت: «اقتصاد جهانی در این نسل کشی همدست است و ما در کنار و با هماهنگی یکدیگر جریان سرمایه و نقاط لجستیک اقتصادی را مسدود می کنیم.»دیگر اخبار هم حکایت از آن دارد که شهرهای سراسر امریکا شاهد تظاهرات هماهنگ حامیان فلسطین و انسداد ترافیک خودرویی توسط این تظاهرات کنندگان در نقاط مختلف بود. به گزارش ایسنا، رسانه های امریکا گزارش دادند، تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در شهرهای سراسر این کشور از جمله نیویورک، سان فرانسیسکو، شیکاگو و سیاتل با برپایی تظاهرات مجددا خواستار برقراری آتش بس در غزه شدند. به نوشته روزنامه «یو.اس.ای تودی»، حامیان فلسطین در شهرهای سان فرانسیسکو و نیویورک ترافیک خودروها را در محل پل هایی در این شهرها مسدود کردند. در شهر شیکاگو نیز مسافران به مقصد یک فرودگاه مجبور به عزیمت با پای پیاده به فرودگاه به سبب بند آمدن ترافیک شدند.

ادامه جنایت در غزه و آینده بایدن در انتخابات پیش رو

با تداوم و تشدید اعتراضات هر روزه مردم امریکا در این کشور که اکنون کار به درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی کشیده و مردم برای نشان دادن اعتراض و انتقاد خود از حمایت ایالات متحده و دولت جو بایدن برای کشتار و جنایت صهیونیست ها در باریکه غزه دست به راهبندان و تجمع در پل ها و معابر عمومی می زنند، اکنون سوال کلیدی که محل توجه رسانه ها و ناظران قرار گرفته، این است که تداوم این شرایط چه تاثیری بر انتخابات می گذارد؟ آیا این اعتراضات می تواند به شکست جو بایدن در انتخابات منتهی شود؟

تا اینجای کار، جو بایدن با فشار اعضای حزبش برای تغییر سیاست امریکا در قبال کشتار رژیم صهیونیستی و فاجعه انسانی فزاینده در نوار غزه، روبه روست. این در حالی است که او در بحبوحه هشدار های دموکرات ها مبنی بر این است که شیوه برخورد وی با ادامه جنگ بر شانسش برای دور دوم ریاست جمهوری تاثیر می گذارد.

ناگفته نماند که شبکه خبری سی ان ان هم با ارائه تحلیلی، جنگ جاری در باریکه غزه و پیامدهای پرتنش منطقه ای آن را یک بحران خارجی عمیق ارزیابی و تشریح کرد که کنترل آن از دست رئیس جمهور امریکا خارج شده است و این امر می تواند بر احتمال پیروزی وی در انتخابات 2024 ریاست جمهوری ایالات متحده اثرگذار باشد. این رسانه نزدیک به جو بایدن، تشریح کرده است که به طور معمول هر رئیس جمهور دست کم در سال برگزاری انتخابات سعی در ممانعت از ورود به هرگونه درگیری دارد، اما بایدن در حال حاضر در مناقشه ای که بنیامین نتانیاهو به راه انداخته، گرفتار شده است.شایان ذکر است که بایدن در داخل هم با واکنش شدید رای دهندگان مترقی، جوانان و اعراب امریکایی روبه روست که می تواند امیدها به انتخاب دوباره وی را بویژه در چند ایالت میدان نبرد به خطر بیندازد. بویژه که اعتراض ها در رویدادهای مبارزات انتخاباتی وی در هفته های اخیر بیشتر شده است. این امر بویژه پس از تلاش های کاخ سفید برای کم اهمیت جلوه دادن خروج یک پزشک فلسطینی - امریکایی از گردهمایی بایدن برای جشن ماه رمضان به عنوان ماه مقدس مسلمانان، بیشتر آشکار شد. لذا احتمال طولانی شدن جنگ بویژه پس از حمله اسرائیل به کاروان کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی (WCK) که یک سازمان مردمی بین المللی برای رساندن غذا به آسیب دیدگان است، دموکرات ها را بیش از پیش نگران کرده است. از زمان این حمله، تعداد بیشتری از دموکرات ها به بایدن به صورت تلویحی گفته اند که بی میلی وی برای فشار بیشتر بر نتانیاهو غیرقابل قبول است.

علاوه بر آنچه که سی ان ان گفته است، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد: «اعتراضات علیه مدیریت بایدن نسبت به جنگ غزه، فعالیت های مقامات دموکرات را مختل کرده است. همچنین جنگ غزه موجب شده تا تنش ها به حدی زیاد شوند که نگرانی را درخصوص انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ایالات متحده امریکا برانگیزد. بسیاری از حامیان فلسطین استدلال می کنند که رئیس جمهور بایدن باید رای آنها را در انتخابات کسب کند و تمرکز روی تلفات غزه باید بیشتر از توجه به سیاست های انتخاباتی باشد.»

آمارها چه می گویند؟

آمارهای به دست آمده از نظرسنجی ها در ایالات متحده هم این وضعیت بغرنج را برای بایدن تایید می کند. در همین رابطه، یک نظرسنجی که روز دوشنبه توسط شبکه امریکایی CBS منتشر شد، نشان داد، درصد امریکایی هایی که می خواهند جنگ در غزه متوقف شود از 31 به 37 درصد افزایش یافته و درصد حمایت کنندگان از نحوه برخورد رئیس جمهور امریکا با جنگ اسرائیل در غزه به 33 درصد کاهش یافته است. این آمار در اکتبر گذشته 44 درصد بود. این نظرسنجی همچنین نشان داد، درصد دموکرات هایی که با مردم فلسطین همدردی می کنند از 39 درصد در اکتبر گذشته به 46 درصد افزایش یافته است، در حالی که همدردی آنها با اسرائیلی ها از 44 به 32 درصد کاهش یافته است.

این نظرسنجی نشان داد، تعداد کمتری از دموکرات ها و مستقل ها بر این باورند که لازم است ایالات متحده تسلیحات و تجهیزات به اسرائیل بفرستد، زیرا تنها 40درصد گفته اند که واشنگتن باید سلاح به تل آویو بفرستد، در حالی که این نظر هنوز در میان جمهوری خواهان از حمایت برخوردار است. از سوی دیگر، درصد امریکایی هایی که خواستار افزایش ارسال کمک های بشردوستانه به غزه بودند از 57 درصد در اکتبر گذشته به 63 درصد افزایش یافت.

حال به نظر می رسد که جو بایدن برای جلب اعتماد رای دهندگان عرب امریکایی، نیروهای ترقی خواه، چپ گرایان و در نهایت جوانان، چاره ای جز اتخاذ موضع تند و انتقادی علیه نتانیاهو و نمایش حمایت از غیرنظامیان در غزه ندارد. با جدی تر شدن رقابت انتخاباتی بایدن- ترامپ برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در نوامبر 2024، برخی رخدادها و شاخص ها می توانند روی نظر و اراده رای دهندگان امریکایی تاثیر بگذارند. نتایج منتشر شده در نظرسنجی های آکسیوس یا نیویورک تایمز، نشان دهنده دست بالای ترامپ نسبت به بایدن است. البته برخی تحلیلگران با رد نتایج این نظرسنجی ها معتقدند که تا پاییز نمی توان به این گونه آمار استناد کامل کرد؛ با این حال در جریان انتخابات درون حزبی امریکا، بخشی از آرای بایدن در ایالت میشیگان توسط اقدامات کمپین جنبش «عدم تعهد» در سبد وی قرار نگرفت. این حرکت اعتراضی در میشیگان متوقف نشد و خیلی زود به ایالت مینه سوتا رسید.

در چنین شرایطی بایدن چاره ای جز تغییر ادبیات خود در قبال نتانیاهو و حمایت از فرایند آتش بس در غزه ندارد. برخی کارشناسان خاورمیانه معتقدند، اگر بایدن نتواند مانع عملیات نظامی اسرائیل در غزه شود، آنگاه ممکن است «پلن بی» واشنگتن- تل آویو تغییر جبهه نبرد و پرت کردن حواس جامعه جهانی از نسل کشی جاری در باریکه غزه باشد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا فشار رای دهندگان امریکایی می تواند سطح اقدامات واشنگتن علیه تل آویو را از حد انتقادات لفظی فراتر ببرد یا آنکه همچنان باید شاهد تسلط لابی های «آیپک»، «جی استریت» و «مسیحیان متحد برای اسرائیل» بر سیاست خاورمیانه ای امریکا باشیم.