آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۰
جهان
۵
گزارش تحلیلی

یک گروه هکری، وزارت جنگ اسرائیل را هدف گرفت

شکست مضاعف صهیونیست ها در جنگ سایبری

فائزه سادات یوسفی

در هفته های اخیر، ضعف اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی که به طور زنجیره وار در عملیات طوفان الاقصی و گروه های مقاومت و همچنین حمله کوبنده ایران نمایان شده بود، در پی حملات مکرر سایبری علیه زیرساخت های حیاتی اسرائیل بیشتر از پیش به یک بحران جدی در سرزمین های اشغالی مبدل شده است.

این موضوع از آنجا اهمیت پیدا می کند که این حملات پس از عملیات طوفان الاقصی شدت پیدا کرده و هم راهبرد خود را ارتقا داده و از تمرکز به سرقت اطلاعات، به حملات مختل کننده و آسیب رسان، تغییر یافته اند و همچنین از نظر کارایی، فراگیرتر شده و نفوذ بیشتری در ساختارهای حیاتی اطلاعاتی کرده است.

روز گذشته الجزیره به نقل از روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد: هکرهایی که اخیرا اعلام کرده بودند به برخی نهادهای حساس اسرائیلی نفوذ کرده اند، وبگاهی برای انتشار داده های حساس این نهادها ایجاد کرده اند. این گروه هزاران سند منتشر کرده و گفته بعد از نفوذ به وزارت جنگ اسرائیل به آنها دست یافته است. براساس این گزارش، این هکرها همچنین توانسته اند به سامانه های مرتبط با وزارت دادگستری رژیم اسرائیل و تاسیسات پژوهش های هسته ای در نیروگاه دیمونا نفوذ کنند. همچنین اسرائیل هیوم، اخیرا خبر داده بود که هکرها به وزارت جنگ اسرائیل نفوذ کرده اند و اطلاعات حساسی به دست آورده اند. این رسانه اسرائیلی گزارش داده بود که برخی اسناد مربوط به قراردادهای وزارت جنگ اسرائیل بوده و اطلاعات مذکور در برخی صفحات به ازای 50 رمزارز بیت کوین برای فروش قرار داده شده بودند. هکرها همچنین گفته بودند اطلاعات بسیاری به دست آورده اند و خواستار آزادی 500 اسیر فلسطینی هستند.

حضورهکرهای ایرانی در عملیات «وعده صادق»

علاوه بر آن، پولیتیکو روز گذشته نوشت با وجود آنکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده که ایران هیچ حمله سایبری در هنگام حملات موشکی و پهپادی نداشته، اما گیل مسینگ رئیس ستاد چک پوینت یک شرکت بزرگ سایبری مستقر در اسرائیل گفته که ادعاهایی وجود دارد که یک گروه هکری مورد حمایت ایران با سیستم های رادار غیرنظامی در پیش از حملات مداخله کرده است، هرچند تایید نشده است. وی همچنین اعلام کرد، گروهی به نام تیم اسرارآمیز بنگلادش نیز وب سایت اردن را به دلیل نقش آن در رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی از کار انداخته است. طبق گفته مسینگ، یک گروه مرتبط با یمن نیز در حملات سایبری فعال بوده است.

نبرد سایبری با رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی

در حالی که رژیم صهیونیستی به جنایات خونبار خود در نوار غزه و کرانه باختری ادامه می دهد، گروه های برون مرزی تلاش می کنند که با صف کشی در میادین مختلف، جبهه جدید رویارویی با رژیم صهیونیستی را تقویت کنند.بر همین اساس، گروه های هکری وارد عرصه شده اند و موجی بی امان از حملات سایبری را علیه نهادهای دولتی و خصوصی رژیم صهیونیستی به راه انداختند و بعد جدیدی از درگیری جاری بین اسرائیل و فلسطین را به وجود آورده اند. ناظران اطلاعاتی گزارش دادند که بیش از 35 گروه هکر طرفدار فلسطین، مجموعه ای از حملات را به اهداف مختلف در داخل اسرائیل آغاز کرده اند. این گروه ها، در حالی که از منافع فلسطین حمایت می کنند، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارند، تعداد و هویت دقیق آنها هنوز مشخص نشده است. به عنوان نمونه گروه های هکر قدرتمند متعددی از جمله «ارواح فلسطین» حملات گسترده ای را به گنبد آهنین و وب سایت های وزارت آموزش و امور خارجه اسرائیل انجام داده اند. علاوه بر آن، گروه های هکری «یوزرسک» و «کیل نت» مورد حمایت روسیه، بخش های بانکی و برق اسرائیل را مورد توجه قرار داده اند.

در همین راستا، اداره سایبری ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی معترف شد این رژیم از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر تا پایان سال 2023، بیش از 3 هزار حمله سایبری را تجربه کرده که 800 مورد آن، پتانسیل قابل توجهی در وارد کردن آسیب داشته است.

شکست مضاعف رژیم صهیونیستی در عرصه امنیتی-اطلاعاتی

هک شدن زیرساخت های مهم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نشان می دهد که علی رغم ادعاهای پدافند سایبری صهیونیست ها، حفاظت اطلاعاتی این رژیم حتی در مراکز حساس نیز آسیب پذیر هستند. این در حالی است که ضربه پذیر بودن سیستم های پدافندی ادعایی در حوزه نظامی-اطلاعاتی در پی آتش باران گروه های مقاومت و حملات ایران نیز به خوبی بر همگان هویدا شده است. با وجود آنکه آژانس سایبری امریکا اعلام کرده بود مراقبت تهدیدات سایبری اسرائیل را بر عهده گرفته است. از این رو، همان طور که صهیونیست ها با عدم دستیابی به اهداف اعلامی خود در عرصه رویارویی با حماس و گروه های مقاومت منطقه با شکست مواجهه شدند، در عرضه نبرد سایبری نیز مغلوب شده اند. بویژه اطلاعاتی که از مراکز دفاعی و هسته ای در دسترس هکرها قرار گرفته می تواند خوراک مناسبی برای اهداف آینده در میدان عملیات جنگی و سایبری قرار بگیرد و به پیشبرد راهبردهای نظامی-اطلاعاتی کمک وافری کند.امروزه جنگ سایبری و عملیات در قلمرو اطلاعات نه تنها به اندازه عملیات در زمین، دریا، هوا و فضا دارای ارزش و اهمیت است، بلکه فراتر از آن می تواند با آنالیز دیتاها و داده های نظامی و امنیتی، به طور کم هزینه تر و کاراتر، اهداف دشمن را خنثی، تخریب و یا حتی بدون ردیابی کنترل کند. این جنگ را با وجود آنکه برخی در حوزه جنگ های نامتعارف قلمداد می کنند اما با توسعه فناوری و همه گیری در جهان می تواند به جنگ متعارف نیز تعبیر شود. از این رو، دولت ها نیز با تمرکز ویژه ای بر این امر، تلاش می کنند که در رقابت تنگاتنگ اطلاعاتی و جاسوسی دست برتری خود را حفظ کرده و دشمن را مهار کنند.