آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۰
ایران اقتصادی
۷
بازار سهام

گزارش اختصاصی «ایران» از فرایند واگذاری استقلال و پرسپولیس

سرخابی ها به بانک ها واگذار می شوند ولی با شروط مشخص

درحالی که نام دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس از اوایل دهه 1380 شمسی در فهرست واگذاری ها قرار گرفته است، اما به دلیل پیچیدگی ها و مسائل مالی، تاکنون واگذاری این دو باشگاه به سرانجام نرسیده است. اما در دولت سیزدهم با عزم جدی خصوصی سازی این دو باشگاه پرطرفدار در دستور کار قرار گرفته است به طوری که براساس مصوبات و از مسیر فرابورس، عرضه بلوکی این باشگاه ها انجام شد که مشتری نداشت.

در حالی که سازمان خصوصی سازی و بازار فرابورس روز یازدهم فروردین ماه را به عنوان زمان عرضه سهام پرسپولیس اعلام کرده بود، معاملات روز شنبه این بازار بدون فروش سهام پرسپولیس به پایان رسید.مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران درهمین روز در اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه شماره 6516/الف/02 مورخ 1402/12/27 این شرکت، تعداد 5.362.657.650 سهم معادل 51 درصد (پنجاه و یک درصد) سهام کنترلی شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیس 4) به طور نقد و شرایطی با قیمت پایه هر سهم معادل قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت پایانی روز قبل از عرضه) به اضافه 110 درصد به شرط آنکه از 3.946 ریال کمتر نباشد و قیمت پایه کل معادل تعداد سهام قابل عرضه ضربدر قیمت پایه هر سهم معادل قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه (معادل قیمت پایانی روز قبل از عرضه) به اضافه 110 درصد به شرط آنکه از 21.161.047.086.900 ریال کمتر نباشد، روز شنبه مورخ 11 فروردین از طریق تابلوی زرد بازار پایه فرابورس ایران، مورد عرضه قرار می گیرد.

وزارت ورزش و جوانان نیز در روز 11 فروردین اعلام کرد با پایان ساعات معاملات فرابورس، عرضه 51 درصد سهام باشگاه پرسپولیس، متقاضی کلان نداشت و سهام این باشگاه فروش نرفت: «احتمالا ظرف چند روز آینده دوباره برای فروش 51 درصد سهام کلان پرسپولیس در فرابورس اقدام خواهد شد.»حال در روز 27 فروردین ماه جاری سازمان خصوصی سازی آگهی جدید واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال را منتشر کرد. بدین ترتیب سازمان خصوصی سازی آگهی واگذاری سهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را منتشر و قیمت پایه و شرایط عرضه سهام این باشگاه ها را اعلام کرد.براساس این آگهی، عرضه 85 درصد باشگاه استقلال با تعداد سهام قابل واگذاری 9 میلیارد و 172 میلیون و 477 هزار و 500 سهم با قیمت پایه هر سهم 2 هزار و 996 ریال به ارزش کل بیش از 2.7 هزار میلیارد تومان است. برای واگذاری 85 درصد سهام باشگاه پرسپولیس نیز با تعداد سهم 8 میلیارد و 937 میلیون و 762 هزار و 750 سهم با قیمت پایه هر سهم 3 هزار و 570 ریال و به ارزش کل بیش از 3.1 هزار میلیارد تومان آگهی منتشر شده است.

جزئیات واگذاری سهام به بانک ها

از ماه ها قبل نام برخی از بانک ها به عنوان متقاضی خرید سهام سرخابی ها بر سرزبان ها افتاد. موضوعی که به نظر می رسد در حال نهایی شده است. اما براساس کسب اطلاع خبرنگار «ایران»، این واگذاری قرار است با شرط و شروط هایی صورت گیرد. به طوری که بانک ها غیردولتی بوده و این واگذاری سهام به آنها در قالب رد دیون دولت به آنها انجام می شود. اما نکته مهم تر این است که این انتقال سهام قرار نیست همیشگی باشد و حداکثر ظرف دو سال از انتقال سهام باید به افراد ذیصلاح واگذار شود. آن طور که خبرگزاری تسنیم گزارش داده است، طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است پنج بانک ملت، تجارت، صادرات، شهر و رفاه به صورت یک کنسرسیوم اقدام به خرید 81 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس کنند و باشگاه استقلال نیز با وجود انتشار آگهی، همچنان در اختیار وزارت ورزش باقی خواهد ماند و به این ترتیب مشکل مالکیت مشترک این دو باشگاه برای حضور در آسیا برطرف می شود. براساس زمان بندی انجام شده، پس از انتشار آگهی فروش، خریداران تا تاریخ 29 فروردین ماه فرصت دارند مدارک خود را به سازمان خصوصی سازی ارائه کنند و سپس در تاریخ 3 اردیبهشت ماه مزایده به صورت رسمی انجام خواهد شد.پس از این اتفاق، پروسه انتقال سهام که معمولا حدود یک هفته ای زمان می برد، با هماهنگی های انجام شده ظرف یک روز انجام خواهد شد تا قبل از موعد مقرر (5 اردیبهشت ماه) مالکیت، به خریداران جدید انتقال یابد و مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس حل شود. به نظر می رسد با این تصمیم نه تنها مشکل دو باشگاه بزرگ ورزشی ایران حل خواهد شد، بلکه پس از چند دهه سرانجام مسیر واگذاری آنها نیز باز خواهد شد تا در نهایت افراد صاحب صلاحیت و طرفداران، مالک سهم آنها شوند.