آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۰
ورزشی
۲۱
گزارش روز

کار مهم تیم ملی کشتی فرنگی در قهرمانی آسیا

شاگردان رنگرز، رنگ قهرمانی زدند

محسن وظیفه

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در حالی به میزبانی بیشکک برگزار شد که کشتی فرنگی ایران، همانند کشتی گیران آزادکار توانستند به عنوان قهرمانی این مسابقات دست پیدا کنند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پنج وزن نخست صاحب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز شد. نتیجه ای که شاید با توجه به ترکیب تیم ملی که چهار نفر از پنج نفر حاضر در ترکیب تیم ملی سابقه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را داشتند؛ خیلی هم خوب نبود اما در پنج وزن دوم و با توجه به صعود هر پنج نفر به نیمه نهایی و البته راهیابی چهار نفر به فینال، قهرمانی ایران در این مسابقات خیلی زود قطعی شد. علیرضا ده بزرگی در وزن 60 کیلوگرم تنها کشتی گیر فرنگی کار ایران در پنج وزن دوم بود که به فینال نرسید اما سعید اسماعیلی در 67 کیلوگرم، محمدرضا رستمی در 72 کیلوگرم، رسول گرمسیری در 82 کیلوگرم و محمد هادی ساروی در 97 کیلوگرم چهار نفری بودند که به فینال راه پیدا کردند تا قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی را قطعی کنند.

پویا دادمرز؛ بدتر از بد

کشتی فرنگی ایران بعد از حمید سوریان هرگز در وزن اول شرایط خوبی را نداشته اما سال گذشته بعد از مدال برنزی که دادمرز در قهرمانی جهان به دست آورد، این امید به وجود آمد که شاید بعد از سال ها در این وزن کشتی فرنگی ایران حرفی برای گفتن داشته باشد اما شکست عجیب او در فینال قهرمانی آسیا همه را به شوک فرو برد. دادمرز تا فینال هیچ کار سختی را نداشت و دور اول استراحت کرد. وی دور دوم سجاد البیدهان از عراق و بعد هم تائه مین کیم از کره جنوبی را شکست داد اما در فینال نمایش ضعیفی داشت و 9 -صفر مغلوب یو چول رو از کره شمالی شد. کره شمالی از زمان شیوع کرونا در هیچ تورنمنتی و در هیچ رده ای حضور نداشت اما کشتی گیر این کشور کشتی گیر مدال دار ایران را در کمتر از یک دقیقه ضربه کرد.

ایمان محمدی؛ تاکتیک اشتباه

بعد از شکست پویا دادمرز در فینال وزن 55 کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی آسیا، ایمان محمدیان توانست با برتری مقابل حریف چینی هم مدال برنز را به دست بیاورد و هم روحیه به هم ریخته تیم را سرو سامان ببخشد. ایمان در حالی به این مدال برنز رسید که در نیمه نهایی مقابل کشتی گیر نه چندان مطرح ژاپنی آیاتا سوزوکی از ژاپن شکست خورده بود. شکستی که حاصل یک برنامه ریزی غلط بود. نباید کشتی گیری مثل ایمان محمدی که سال گذشته قهرمان آسیا شده و سال گذشته در قهرمانی جهان در ترکیب تیم ملی حضور داشته به این راحتی در خاک بارانداز شود. محمدی سه بار پیاپی بارانداز شد تا نشان بدهد که همچنان در خاک، تیم ملی کشتی فرنگی دچار مشکل است.

عبدی؛ پدر پولدار و دیگر هیچ

در وزن 77 کیلوگرم امیر عبدی نماینده ایران بود. فرزند علی عبدی رئیس هیات کشتی قم که به دلیل شرایط اقتصادی خوبی که دارد در این سال ها کمک زیادی به کشتی کرده اما فرزندش هم همین را دارد؛ فقط پدرش پولدار است وگرنه خودش در مسابقات قهرمانی آسیا در دو دوره اخیر هیچ چیز دیگری نشان نداده است. عبدی ابتدا علی محمد ال عبوداح از عراق و بعد هم ساجان از هند را شکست داد. دو کشتی آسان که به راحتی از آنها عبور کرد اما در نیمه نهایی قصه فرق کرد و این بار حریف او آکژول محموداف قهرمان جهان از قرقیزستان بود. وی در مقابل این ستاره نامدار کشتی دنیا که در فینال کشتی گیر ژاپنی بدون دردسر او را شکست داد تا به همه نشان بدهد این غول قرقیز شکست ناپذیر نیست؛ هیچ حرفی برای گفتن نداشت و در کمتر از دو دقیقه 12 بر 2 شکست خورد. او برای مدال برنز هم تلاش زیادی کرد اما باز هم مقابل ابراگیم ماگومدوف از قزاقستان حرفی برای گفتن نداشت و در نهایت به عنوان پنجمی بسنده کرد.

ناصر علیزاده؛ همچنان نامطمئن

اولین طلایی کشتی فرنگی ایران در پنج وزن نخست، ناصرعلیزاده در وزن 87 کیلوگرم بود. کشتی گیر نامطمئن که اینجا هم اگر چه توانست با غلبه بر حریف تکراری خود؛ نورسلطان تورسینوف قزاق اولین طلایی ایران باشد اما برای رسیدن به این عنوان همه را جان به لب کرد. ناصر علیزاده دور اول استراحت کرد اما در دور دوم آتابک عزیزبیکوف از قرقیزستان را شکست اما در نیمه نهایی مقابل ماساتو سومی از ژاپن با نتیجه یک بر یک مساوی برنده شد. ژاپن در اوزان بالا هیچ وقت کشتی گیران خوبی نداشته و در این مسابقه هم حرفی برای گفتن نداشت اما این خود علیزاده بود که نامطمئن کشتی گرفت. این علیزاده بعید است که خیلی به درد تیم ملی در جهانی و المپیک بخورد و باید کادر فنی در این وزن به دنبال نفرات دیگر باشد.

امین میرزا زاده؛ آسوده خیال

امین میرزا زاده در فینال سنگین وزن کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با شکست حریف کره ای، صاحب مدال طلا شد و حسن ختام کشتی فرنگی در پنج وزن اول بود. امین میرزا زاده آخرین کشتی گیر ایران بود که در روز اول مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان روی تشک حاضر شد و در فینال 130 کیلوگرم مقابل مین سئوک کیم از کره جنوبی قرار گرفت و این کشتی را 5 -صفر به سود خود تمام کرد. اقتدار امین باعث شده تا وزن 130، تنها وزنی باشد که خیال همه علاقه مندان به کشتی در آن راحت باشد. امین میرزا زاده پیش از فینال اسلام جان رحمت اف از ازبکستان و ارلان مناتبکوف از قرقیزستان را شکست داده بود.

شکست عجیب برای قهرمان جهان و المپیک

یکی از اتفاقات عجیب در قهرمانی آسیا، شکست آکژول محموداف بود. ستاره نامدار قرقیزها که امید اول میزبان برای رسیدن به مدال طلا بود، در مصاف با نائو کوزاکا از ژاپن شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد. آکژول محموداف قهرمان دو سال اخیر وزن 77 کیلوگرم جهان و نایب قهرمان المپیک توکیو، در فینال این وزن مغلوب کوزاکای ژاپنی شد که پیش از این در جهانی 2023 محمدعلی گرایی را برده بود. این مسابقه یکی از شگفتی های مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان بود.