آرشیو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۶۷۴۳
اقتصاد
۱۳

اقتصاد بین الملل

شکل رژیم صهیونیستی ریخت

واحد پول رژیم صهیونیستی (شکل)، در این ماه در برابر دلار تقریبا 2 درصد ضعیف تر عمل کرد و ارزش آن تاکنون در سال 2024، به میزان 4درصد کاهش یافته است.

ایران در 14آوریل به عنوان تنبیه حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق صدها پهپاد و موشک بالستیک به سمت این رژیم پرتاب کرد و آن را به بزرگ ترین حمله پهپادی انجام شده توسط هر کشوری تبدیل کرد.شکل هفته گذشته به دلیل ترس از قریب الوقوع بودن پاسخ ایران پس از حمله هوایی مشکوک رژیم صهیونیستی به محوطه سفارت ایران در سوریه در اول آوریل کاهش یافت.شاخص سهام تل آویو روز یکشنبه 0.3درصد و در روز دوشنبه اندکی افزایش یافت اما در اواخر روز سقوط کرد. قیمت اوراق قرضه نیز تا 0.6درصد کاهش یافت.

طلای جهانی از ترس تنش صعودی شد!

قیمت طلا سه شنبه (16آوریل) افزایش یافت و در نزدیکی سطوح بی سابقه بود، زیرا ترس از تشدید تنش ها در خاورمیانه سرمایه گذاران را به سمت این فلز امن سوق داد.هر اونس طلا با0.1درصد افزایش به 2383 دلار و37سنت رسید. قیمت شمش در روز جمعه به بالاترین سطح تاریخ 2431 دلار و29سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا 0.7درصد افزایش یافت و به 2400 دلار آمریکا رسید.در حالی که فشار بین المللی برای خویشتنداری در بحبوحه ترس از تشدید درگیری در خاورمیانه افزایش یافته، رژیم صهیونیستی منتظر است تا ببیند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر چگونه عمل می کند.خرده فروشی در آمریکا در ماه مارس بیش از حد انتظار افزایش یافت. مری دالی، رئیس بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو گفت: با توجه به قوی بودن اقتصاد و بازار کار و تورم، همچنان بالاتر از هدف 2درصدی فدرال رزرو، هیچ فوریتی برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد. نرخ های بهره بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می دهد.بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی ویتنام حراج شمش طلا را پس از 11سال تعلیق در بحبوحه تلاش ها برای افزایش عرضه این فلز گرانبها به بازار از سر می گیرد.در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با 0.1درصد کاهش به 28.86دلار، پلاتین با 0.8درصد افزایش به 969.70دلار و پالادیوم با 0.8درصد کاهش به 1027 دلار و 6 سنت رسید.