آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۵
زیست بوم
۱۵
گزارش

واکنش فراکسیون محیط زیست به گزارش حمله قاچاقچی های مسلح به جنگلبان ها

ضرورت مجازات متخلفان در دستگاه قضا

یاسمن صادق شیرازی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به حمله مسلحانه قاچاقچیان چوب به جنگلبان ها در آمل واکنش نشان داد. سمیه رفیعی از دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خواست تا هرچه سریع تر این افراد را شناسایی و دستگیر کنند. این واکنش به دنبال انتشار گزارش روزنامه ایران درباره حمله مسلحانه به جنگلبان ها و دستگیرنشدن سرکرده اصلی این حمله مطرح شد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که انتظار می رود دستگاه قضایی این افراد را به اشد مجازات برساند تا ضمن بازدارندگی از اقدامات مشابه، متخلفان بدانند که هیچ مماشاتی در برخورد با متجاوزان به عرصه های طبیعی کشور صورت نمی گیرد. رفیعی معتقد است، متخلفان چون با ممانعت نیروهای حفاظتی برای تخریب منابع طبیعی مواجه می شوند، تصور می کنند با ایجاد رعب و وحشت می توانند به فعالیت های غیرقانونی خود بپردازند. در حالی که قطعا این امر با برخورد قاطع دستگاه های مسئول مواجه خواهد شد. او از پیگیری ویژه پرونده زخمی شدن تعدادی از جنگلبان ها در سال گذشته توسط قاچاقچیان در فراکسیون محیط زیست مجلس خبر داد و تاکید کرد: جنگلبان ها و محیطبان ها جزو زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند که حفاظت از طبیعت و حیات وحش کشور را برعهده دارند و قطعا نیازمند حمایت های قانونی در عرصه های مختلف هستند که مجلس در این خصوص تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

ماجرا چه بود؟

روزنامه ایران در تاریخ 29 فروردین ماه سال جاری در گزارشی خبر داده بود که با وجود گذشت بیش از 10 روز از حمله مسلحانه به منازل جنگلبان ها، هنوز سرکرده اصلی این حملات بازداشت نشده است. ماجرا از این قرار بود، جنگلبان ها برای جلوگیری از عملیات سازمان یافته چند قاچاقچی حرفه ای کمین کردند و موفق شدند بالاخره برای تعدادی از آنها پرونده قضایی باز کنند. آنها هم از انجام هیچ کاری برای اذیت وآزارشان دریغ نکردند؛ اول پیشنهاد رشوه دادند، وقتی دیدند جنگلبان ها زیر بار نمی روند شروع به تهدید کردند، بعد از اینکه راه به جایی نبردند، سراغ خانواده هایشان آمدند. اگرچه ماموران پلیس موفق شدند چند نفر از این افراد را دستگیر کنند اما هنوز قاچاقچی و عامل اصلی آزاد است. فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل تاکید کرده بود کسانی که شبانه به خانه جنگلبان ها حمله کردند اصلا از اعضای باند قاچاق نیستند و فقط برای تیراندازی به خانه های آنها مامور شده اند. برای همین قاچاقچی اصلی روز حادثه خودخواسته در جایی حضور دارد که دوربین ها تصویرش را ضبط کنند تا اثبات کند روز حادثه در این منطقه حضور نداشته است.

حمله شبانه

این اولین بار نبود که قاچاقچی ها به جنگلبان ها حمله می کنند. آنها یک بار روی ماشین سازمان منابع طبیعی اسید ریختند. بینی یکی از جنگلبان ها را شکستند و تهدید کردند که به خانه هایشان حمله می کنند که این کار را هم انجام دادند. آنها شبانه به خانه چند جنگلبان حمله کردند و به در و پنجره های خانه های آنها تیراندازی کردند. البته، این ماجرا ابعاد گسترده تری دارد. قاچاقچی ها در اقدامی دیگر نزدیک به 70 درخت تناور در محدوده بهشهر و گلوگاه را قطع و مسیرهای رفت وآمد مردم را مسدود کردند. آنها بار دیگر تهدید کردند که این بار جنگلبان ها و خانواده هایشان را آتش می زنند.

فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل نسبت به دستگیری این فرد هشدار داد و تاکید کرد که اگراین فرد بازداشت نشود، وضعیت در آینده وخیم تر خواهد شد. پناهی گفت: هنوز به این متخلف تذکر هم داده نشده تا حساب کار دستش بیاید. نزدیک به 60 نفر زیر دست من کار می کنند، اگر او الان دستگیر نشود چند روز دیگر سراغ بقیه می رود. وقتی با این وقاحت به خانه من تیراندازی می کنند، لابد بقیه را با فحش و ناسزا به راحتی منصرف می کنند.خانواده های این جنگلبان ها بعد از این حادثه از نظر روحی بشدت آسیب دیدند و رفت و آمد در شهر برایشان بسیار سخت شده است. کودک یکی از جنگلبان ها بعد از ماجرای تیراندازی هر شب کابوس قاچاقچی ها را می بیند. همسر یکی از آنها نگران است که آنها دوباره به خانه آنها حمله ور شوند. این درحالی است که مظنون اصلی که سابقه 30 فقره تیراندازی را دارد هنوز دستگیر نشده است.

حفاظت با دست خالی

امین برارنیا، جنگلبان دیگری که قاچاقچی ها به او حمله ور شدند، نداشتن تجهیزات کافی را در این حوادث موثر دانست و گفت: وقتی یک جنگلبان با دست خالی با قاچاقچی ها روز و شب مبارزه می کند، بروز این حوادث عادی است. قاچاقچی ها تا دندان مسلح اند اما محیطبان ها از نظر تجهیزات بسیار ضعیف هستند. به ما نهایتا یک دست لباس می دهند و یک خانه سازمانی. باید با دست خالی به جنگ قاچاقچی ها برویم. چطورمی توانیم با دست خالی یک ماشین پر از چوب و اسلحه را مجبور به ایست کنیم؟