آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۸
خودرو
۱۶

جهان خودرو

افزایش قیمت گواهی اسقاط مونتاژی ها

دنیای اقتصاد: بر اساس مصوبه هیات وزیران مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت. طبق مصوبه دولت، با توجه به ابلاغ و اجرایی شدن آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو، گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره گذاری خودروهای مونتاژی از 25درصد به یک و نیم گواهی اسقاط معادل 52میلیون و 500هزار تومان افزایش یافت.

عرضه تسلاهای ارزان سرعت می گیرد

دنیای اقتصاد: شرکت خودروسازی تسلا در تلاش برای جلوگیری از مشکلات حاشیه سود و فروش خود، ارائه مدل های مقرون به صرفه تر را سرعت می بخشد. به گزارش ایسنا، این سازنده خودروهای الکتریکی قصد دارد تا قبل از نیمه دوم سال 2025 تولید خودروهای ارزان تر را آغاز کند و این زمانی است که قبلا نیز متعهد شده بود. شرکت تسلا به رهبری ایلان ماسک با کاهش تقاضای خودروهای الکتریکی و رکود فروش کنار آمده است. تسلا انتظارات رشد کوتاه مدت خود را کنترل و اعلام کرد که تحویل ممکن است کمتر از سال گذشته باشد. در این بیانیه آمده است نرخ رشد حجم فروش تسلا در سال 2024، ممکن است به طور قابل توجهی کمتر از نرخ رشدی باشد که در سال 2023 به دست آمده است، زیرا این شرکت روی عرضه نسل بعدی خودرو و سایر محصولات کار می کند.

راهبرد سازنده خودروهای برقی در بیشتر سال 2024 مشخص نیست. این شرکت در سال گذشته در تلاش برای افزایش حجم فروش، قیمت ها را کاهش داده و فقط تقاضا برای خودروهایش کاهش یافته است. تصمیم ناگهانی ماسک روی یک روبوتاکسی اختصاصی، به مشکلات تسلا اضافه شده است. سرمایه گذاران انتظار داشتند که این شرکت به جای آن روی یک مدل جدید 25هزار دلاری تمرکز کند که ماسک قول داده تا قبل از پایان سال آینده تولید شود. این خودروساز همچنان سازنده برتر خودروهای الکتریکی در بازار ایالات متحده است اما سود آن برای چندین فصل تحت فشار بوده است. حاشیه سود ناخالص تسلا در سه ماه اول 16.4درصد بود که کمتر از 17.6درصد انتظار وال استریت است. بر اساس گزارش بلومبرگ، تسلا اوایل این ماه، بزرگ ترین دور اخراج خود را آغاز کرد و بیش از 10درصد از مشاغل خود را کاهش داد، اگرچه بلومبرگ گزارش داده است این شرکت ممکن است در نهایت حدود 20درصد از کارکنان خود را اخراج کند.

نرخ پایین خرابی باتری خودروهای برقی

دنیای اقتصاد: مخالفان خودروهای برقی همواره قیمت بالای تعویض باتری را دلیلی برای دوری از وسایل نقلیه برقی عنوان می کنند، اما مطالعه اخیر و داده های گردآوری شده نشان می دهد که نباید چندان نگران این موضوع بود. داده ها نشان می دهد به طور متوسط تنها 1.5درصد از خودروهای هیبریدی پلاگین به دلیل خرابی بین سال های 2011 تا 2023 به تعویض باتری نیاز داشته اند و این تعداد بین سال های 2016 تا 2023 به تنها یک درصد کاهش یافته است. ویژگی هایی از جمله مدیریت حرارتی و سیستم های خنک کننده، عمر باتری را طولانی تر کرده است. تعداد تعویض باتری خودروهای هیبریدی پلاگین قبل از مدل سال 2015 قطعا بیشتر بود. خودروهای مدل 2014 دارای نرخ تعویض 3.9درصدی هستند، در حالی که خودروهای 2013، نرخ 4.4درصدی دارند.

سبقت جنرال موتورز از پیش بینی ها

دنیای اقتصاد: جنرال موتورز با انتشار نتایج سه ماهه خود نشان داد بالاتر از اهداف وال استریت را ثبت کرده و پیش بینی سالانه را با استناد به قیمت گذاری و تقاضای ثابت برای خودروهای موتور بنزینی اش افزایش داد. این شرکت پیش بینی سود پیش از مالیات تعدیل شده خود را برای سال به 12.5 تا 14.5میلیارد دلار افزایش داد، حال آنکه محدوده قبلی 12 تا 14میلیارد دلار بود. طبق اعلام جنرال موتورز، تقاضا در سه ماه اول به خوبی حفظ شد و قیمت ها در آوریل ثابت بود، هرچند این شرکت همچنان در حال برنامه ریزی برای کاهش 2درصدی قیمت هاست. جنرال موتورز گزارش داده درآمد خالص در سه ماه اول 24.4درصد نسبت به دوره سال قبل افزایش یافته و به 3میلیارد دلار رسیده است.