آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۸
بازار نفت
۱۴

خبر

کاهش یک درصدی قیمت نفت

در پی مذاکرات آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و نگرانی ها درباره تورم در آمریکا، قیمت های نفت روز دوشنبه 29آوریل کاهش یافت. بر گزاری مذاکرات برای برقراری آتش بس بین حماس و رژیم صیونیستی در قاهره و درنتیجه فروکش کردن نگرانی ها درباره ایجاد درگیری گسترده تر در خاورمیانه، همچنین داده های مربوط به تورم در آمریکا و احتمال پایین نیامدن نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد قیمت نفت روز دوشنبه (دهم اردیبهشت) یک درصد کاهش یابد.

به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت نفت برنت با 98 سنت یا 1.09درصد کاهش به 88دلار و 52 سنت برای هر بشکه رسید. در همین حال، نفت خام (WTI) با 83 سنت یا 0.99درصد کاهش، 83 دلار و 2 سنت در هر بشکه معامله شد. تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در موسسه آی جی، گفت: افزایش تلاش ها برای میانجیگری به منظور برقراری آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، تنش های ژئوپلیتیک را کاهش داده و قیمت نفت را در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه پایین آورده است. بازارها همچنین منتظر نتیجه بررسی سیاست های بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم مه (چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت) اعلام شود.

داده های روز جمعه (هفتم اردیبهشت) نشان داد تورم آمریکا در 12ماه منتهی به ماه مارس 2.7درصد افزایش یافته که از رقم هدف گذاری شده بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد 2درصدی تورم بیشتر است. کاهش نرخ تورم، احتمال کاهش نرخ بهره را هم افزایش می داد؛ عاملی که محرک رشد اقتصادی و تقاضای نفت به شمار می رود. تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار گفت: تورم مداوم آمریکا نگرانی هایی را درباره تداوم بلندمدت رشد نرخ بهره بانکی ایجاد می کند که درنتیجه سبب افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار بر قیمت کالاها می شود.

فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران از انتشار نخستین فراخوان نیاز پژوهشی این شرکت در سال 1403 خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، محمدعلی بیگ زاده گفت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» این شرکت درنظر دارد نیاز پژوهشی خود را که با همکاری واحدهای مختلف فنی و عملیاتی شناسایی می شوند، در مقاطع مختلف زمانی و براساس نظام پژوهش، فناوری و تجاری سازی وزارت نفت، میان دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز علمی، فراخوان کند.

وی عنوان نخستین فراخوان پژوهشی سال 1403 را «تهیه و تدوین دانش فنی، فناوری طراحی و پیاده سازی ثبت نرم افزار تخصصی مهندسی و عملیات نمودارگیری سطحی با قابلیت تطبیق با مجموعه های نمودارگیری سطحی» بیان کرد و افزود: این پروژه با همکاری متخصصان شاغل در واحدهای فنی و مدیریت خدمات ویژه حفاری شرکت تعریف و نهایی شده است و از طریق طرح پژوهشی اجرا می شود. مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در ادامه گفت: موضوع این طرح شامل ساخت نرم افزار تخصصی مهندسی عملیات نمودارگیری سطحی است که پیش از این نیز یک نوبت فراخوان شده است و اکنون براساس مصوبات نشست های کارگروه داوری و با توجه به اصلاحیه های انجام شده، دومین فراخوان آن منتشر شد.

بیگ زاده درباره راه های دسترسی و مشاهده فراخوان بیان کرد: این فراخوان در سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) به آدرس www.sate.atf.gov.ir و سامانه نظام ایده ها و نیازها به آدرس www.nan.ac قابل مشاهده است و پژوهشگران می توانند پیشنهاد خود را در قالب فرم پیشنهاد طرح پژوهشی روی سایت به آدرس www.rtd.nioc.ir تهیه و همراه با نامه رسمی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه یا رئیس پارک علم و فناوری مربوطه در سامانه ساتع ارسال کنند. وی گفت: اطلاعات تکمیلی مربوط به طرح پیش گفته روی سامانه قابل دسترس بوده و آخرین مهلت بارگذاری پیشنهادها برای علاقه مندان تا پایان اردیبهشت امسال است. شماره تلفن های 06134144358 و 06134144320 برای پاسخگویی به پرسش ها اختصاص دارد.