آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۸
دنیا
۴

خبر

لاهه در تدارک بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل است: کابوس بزرگ برای بی بی

مقامات اسرائیلی به طور فزاینده ای بر این باورند که دیوان کیفری بین المللی در حال آماده شدن برای صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد این رژیم به اتهام جنگ در غزه است. مقامات اسرائیلی و خارجی معتقدند دیوان همچنین در حال بررسی حکم بازداشت رهبران حماس است. «رونن برگمن» و «پاتریک کینگزلی» در گزارش 28آوریل در نیویورک تایمز نوشتند، به گفته دو تن از این پنج مقام- که به شرط ناشناس ماندن صحبت می کردند- در صورت تداوم اقدام دیوان، مقامات اسرائیلی ممکن است به طور بالقوه متهم به ممانعت از ارسال کمک های بشردوستانه به نوار غزه و دادن پاسخی بیش از حد شدید به حملات 7اکتبر شوند. مقامات اسرائیلی که نگران پیامدهای احتمالی چنین پرونده ای هستند، گفتند که معتقدند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یکی از کسانی است که ممکن است نام آنها در حکم صادر شود. مشخص نیست که کدام رهبر حماس در لیست قرار دارد. مقامات اسرائیلی ماهیت اطلاعاتی را که باعث نگرانی آنها درباره حکم دیوان شده بود، فاش نکردند و دیوان نیز در این رابطه اظهار نظری نکرد.

احکام دستگیری دیوان احتمالا در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک توبیخ اخلاقی خفت بار تلقی می شود؛ به ویژه برای اسرائیل که ماه هاست با واکنش بین المللی به خاطر رفتار خود در غزه مواجه شده است. این احکام همچنین می تواند بر سیاست های اسرائیل تاثیر بگذارد؛ زیرا همچنان به عملیات نظامی خود علیه حماس مصر است. یکی از مقامات اسرائیلی گفت که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان در هفته های اخیر به تصمیم گیران در اسرائیل اطلاع داده شده است. مقامات اسرائیلی و خارجی گفتند که نمی دانند این روند در چه مرحله ای است. هر حکمی نیاز به تایید هیات قضات دارد و لزوما منجر به محاکمه یا حتی دستگیری فوری مورد«هدف» نمی شود.

«کریم خان» دادستان ارشد دیوان قبلا تایید کرده بود که تیم او در حال بررسی رویدادهای مربوط به جنگ است؛ اما دفتر وی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد و گفت که «به گمانه زنی های گزارش های رسانه ها پاسخ نمی دهد.» دفتر نتانیاهو نیز اظهارنظری نکرد، اما روز جمعه نتانیاهو در شبکه های اجتماعی گفت که هرگونه مداخله دیوان «یک سابقه خطرناک خواهد بود که سربازان و مقامات تمام دموکراسی ها را تهدید می کند.» نتانیاهو توضیحی نداد که چه چیزی باعث بیانیه اش شده است؛ اگرچه ممکن است به گمانه زنی ها درباره حکم بازداشت در مطبوعات اسرائیل پاسخ داده باشد. وی همچنین ادعا کرد: «تحت رهبری من، اسرائیل هیچ تلاشی از سوی دیوان کیفری بین المللی برای تضعیف حق ذاتی اش در دفاع از خود را نخواهد پذیرفت. ما در برابر آن تسلیم نخواهیم شد.»

این دیوان که در لاهه مستقر است، تنها دیوان بین المللی دائمی در جهان است که قدرت محاکمه افراد متهم به جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت را دارد. دیوان از خود نیروی پلیس ندارد. در عوض، برای دستگیری افرادی که در احکام قضایی نامشان برده شده، به 124عضو خود متکی است که شامل اکثر کشورهای اروپایی اما نه اسرائیل یا ایالات متحده است. این نهاد نمی تواند متهمان را غیابی محاکمه کند. اما ضمانت های دیوان می تواند برای مقاماتی که نامشان برده می شود، موانعی برای سفر ایجاد کند. حمله اسرائیل به غزه باعث شده که دیوان بین المللی دادگستری، لاهه، به اتهامات نسل کشی اسرائیل رسیدگی کند که این اقدامات اسرائیل سبب ساز موجی از اعتراضات در دانشگاه ها در ایالات متحده شده است. اگر دیوان حکم بازداشت صادر کند، یک انگ بزرگ خواهد بود که آن سیاستمدار مربوطه نامش در ردیف عمر البشیر (سودان) و دیگران قرار خواهد گرفت.

چه کسی پشت مرگ ناوالنی بود؟ کار پوتین نبود

به گزارش رسانه های آمریکایی، مقامات اطلاعاتی در ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه احتمالا برنامه ای برای کشته شدن الکسی ناوالنی، رهبر زندانی مخالفان در ماه فوریه در اردوگاه زندانی در قطب شمال نداشته است. به گزارش الجزیره، وال استریت ژورنال، به نقل از افراد آشنا که نامی از آنها فاش نکرد، گزارش داد که سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده درباره مقصر بودن پوتین در قتل ناوالنی به نتیجه نرسیده اند؛ در عوض به این نتیجه رسیده اند که رئیس جمهوری روسیه احتمالا در زمان وقوع آن، دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است.

وال استریت ژورنال روز شنبه به نقل از منابع خود نوشت: «این یافته به طور گسترده در جامعه اطلاعاتی پذیرفته شد و توسط چندین سازمان از جمله آژانس اطلاعات مرکزی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و واحد اطلاعات وزارت خارجه به اشتراک گذاشته شد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی به طور جداگانه گزارش داد که جامعه اطلاعاتی مدارک متقنی پیدا کرده اند که پوتین از زمان مرگ ناوالنی مطلع نبوده یا مستقیما دستور نداده است. این گزارش همچنین تاکید می کند که واشنگتن معتقد است پوتین مسوول نهایی مرگ ناوالنی است که شرایط وحشیانه ای را در زندان تحمل کرد و در سال2020 در حادثه ای که نزدیک بود به قتل برسد، با عامل اعصاب مسموم شد. ناوالنی 47ساله، معروف ترین سیاستمدار مخالف روسیه و سرسخت ترین منتقد پوتین بود. در زمان مرگش در 16فوریه، او در حال گذراندن 19سال حبس به اتهام «افراط گرایی» بود که رئیس جمهوری روسیه آن را به عنوان انگیزه سیاسی رد کرد.

ناوالنی از ژانویه2021 پس از بازگشت از آلمان به روسیه، جایی که دوران نقاهت پس از مسمومیت با نوویچوک را سپری می کرد، پشت میله های زندان بود. البته متحدان ناوالنی که مقامات روس آنها را «افراطی» می خوانند، پوتین را به قتل او متهم کرده و گفته اند که برای حمایت از ادعاهای خود مدرکی ارائه خواهند داد. مقامات روسی تنها گفته اند که ناوالنی به دلایل طبیعی درگذشت و دست داشتن در مسمومیت قبلی و مرگ او را رد کرده اند. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع خود نوشت: ارزیابی ایالات متحده بر اساس طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله برخی اطلاعات طبقه بندی شده و تجزیه و تحلیل حقایق عمومی، از جمله زمان مرگ ناوالنی و چگونگی تحت الشعاع قرار دادن آن بر انتخاب مجدد پوتین در ماه مارس است.

روسیه در اعلام مرگ ناوالنی گفت که او در حین پیاده روی در محوطه زندان سقوط کرد و امدادگران نتوانستند او را احیا کنند. این روزنامه به نقل از مقامات امنیتی از چندین پایتخت اروپایی اضافه کرد که برخی از سازمان های اطلاعاتی اروپایی نیز تردید دارند که پوتین دست مستقیمی در حادثه فوریه داشته باشد. با این حال برخی دیگر از مقامات اروپایی گزارش دادند که در سیستمی که به شدت کنترل شده است مانند روسیه پوتین، این تردید وجود دارد که بدون اطلاع رئیس جمهور نمی شود به ناوالنی آسیب زد.