آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۸
بازار دیجیتال
۱۷

خبر

ضرورت نگاه فرصت محور به حوزه اقتصاد دیجیتال کشور

دنیای اقتصاد : مدیرکل دفتر برنامه ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیک معتقد است که نگاه تصمیم گیران و سیاستگذاران در حوزه فناوری ها باید فرصت محور باشد و چشم انداز در نظر گرفته شده این است که باید 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور از اقتصاد دیجیتال باشد. علیرضا جاوید عربشاهی در دومین نشست بررسی مهم ترین راه کارهای رفع خلاها و بهبود ساختار شوراهای عالی از منظر دولت و دستگاه اجرایی، گفت: «تشکیل شوراهای عالی یک اقدام راهبردی و مهم در سطح کشور برای برطرف کردن موانع و اخذ تصمیم گیری های کلان بدون توجه به گرایش های سیاسی و البته به صورت فراقوه ای است.»

وی در ادامه افزود: «باید به شیوه فعالیت و ورود به مسائل کشور توسط این شوراها توجه جدی شود، در واقع این شوراها تشکیل شده اند تا به مسائل کلان و ابرپروژه های مهم کشور ورود کنند.» مدیرکل دفتر برنامه ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست با تاکید بر عدم ورود به جزئیات و ضوابط اجرایی دستگاه ها و نهادهای کشور توسط شوراهای عالی، تصریح کرد: «شانیت شوراهای عالی کشور در ورود به جزئیات و فعالیت های اجرایی دستگاه ها و نهادهای کشور نیست و باید به دنبال برطرف کردن خلا ها و موانع موجود در حوزه های مختلف باشند.»

وی در ادامه افزود: «البته در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تلاش بر این است که نگاه فرصت محور بر دیگر نگاه ها غلبه داشته باشد و با همین نگاه ماموریت داریم تا فضای کسب و کار الکترونیکی کشور برای ورود جوانان خلاق و نوآور تسهیل شود.» مدیرکل دفتر برنامه ریزی، پایش و مطالعات راهبردی مرکز تتا همچنین ضمن ارائه انتظارات از شورای عالی فضای مجازی، گفت: «تشکیل این شورا با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و برای پاسخ به ضرورت های حضور و فعالیت در عرصه فضای مجازی بود و باید از این فرصت مهم در راستای بهبود فضای کسب و کار در کشور بهره برداری کرد و شورای عالی فضای مجازی این امکان را دارد تا با حمایت از نهادهای تصمیم گیر در این حوزه به تحقق این مهم کمک جدی کند.»

قانون جدید انگلیس برای جلوگیری از هک دستگاه های هوشمند

مهر: از روز گذشته قانونی جدید برای حفاظت از مشتریان در مقابل حملات هک و سایبری در انگلیس اجرا می شود و به موجب آن تمام دستگاه های هوشمند باید حداقل استانداردهای امنیتی را داشته باشند.

به گزارش ایندیپندنت، طبق بیانیه وزارت علوم، نوآوری و فناوری انگلیس، بر اساس این قانون تولیدکنندگان محصولات از جمله موبایل، تلویزیون و زنگ درهای هوشمند باید از دسترسی مجرمان سایبری به دستگاه های متصل به اینترنت جلوگیری کنند. پسوردهای ضعیف پیش فرض مانند admin یا 12345ممنوع خواهند شد و کاربران تشویق می شوند تا هرگونه پسورد معمول را تغییر دهند. تولیدکنندگان دستگاه ها باید جزئیات ارتباط با مشتری را منتشر کنند تا باگ ها و چالش ها گزارش شوند. همچنین شرکت ها باید درباره زمان آپدیت های امنیتی شفاف باشند.

اقدامات جدید به مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات اطمینان می دهد. وزیر علوم و فناوری انگلیس در این باره گفت: «زندگی هر روز بیش از پیش به دستگاه های متصل به اینترنت متکی می شود، بنابراین تمام تهدیدهای ایجاد شده توسط اینترنت نیز چند برابر و حتی بزرگ تر می شوند.» وی در ادامه افزود: «از حالا مصرف کنندگان آرامش بیشتری خواهند داشت که دستگاه های هوشمندشان در مقابل مجرمان سایبری محافظت شده است. در این میان ما نخستین قوانین در جهان را معرفی کردیم که حفاظت از حریم خصوصی، داده ها و امور مالی کاربران را تضمین می کند. ما متعهد هستیم تا انگلیس را به ایمن ترین مکان آنلاین جهان تبدیل کنیم و قوانین جدید نیز گامی مهم در ایمن تر کردن دنیای دیجیتال به حساب می آیند.» این قوانین به عنوان بخشی از روند امنیت محصول و زیرساخت مخابراتی (PSTI) است و هدف آن قدرتمندتر کردن مقاومت انگلیس در برابر جرایم سایبری است.

واردات 500 هزار گوشی تلفن همراه در یک ماه

ایسنا: طبق اعلام گمرک در فروردین ماه امسال تعداد 494 هزار و 495 دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده است.

ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور در این ماه برابر 122 میلیون و 859 هزار دلار بود. بر این اساس از کل این گوشی ها، تعداد 466 هزار و 193 گوشی تلفن همراه به ارزش 106 میلیون و 558 هزار دلار به شیوه تجاری و 28 هزار و 302 گوشی تلفن همراه به ارزش 16 میلیون و 301 هزار دلار به شیوه مسافری وارد شد.