آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۸
مسکن و شهری
۷

ویژه

مسکن ملی؛ 1.2 میلیارد تومان

مدیرعامل شهر جدید پرند هزینه تمام شده واحدهای آماده بهره برداری در طرح نهضت ملی مسکن در این شهر جدید را در مجموع حدود یک میلیارد و 200میلیون تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آرش صیادی، مدیرعامل شهر جدید پرند، دیروز با اعلام اینکه برای برخی واحدهایی که در آستانه تحویل قرار دارد، آورده متقاضیان بین 650 تا 700 میلیون تومان است، افزود: با آورده نقدی متقاضیان و 550 میلیون تومان تسهیلات، هزینه تمام شده واحدهای آماده بهره برداری در مجموع حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان می شود. مدیرعامل شهر جدید پرند گفت: در دولت سیزدهم تاکنون 11هزار و200 واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده است و در برنامه است که 4هزار واحد حداکثر تا دو ماه آینده و 5هزار واحد دیگر تا پایان سال تحویل متقاضیان شود. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 33 هزار و 500 واحد نهضت ملی مسکن در پرند آغاز شده که از این تعداد تاکنون 11 هزار و 200 واحد به متقاضیان تحویل شده است.

صیادی گفت: هم اکنون 4 هزار واحد نهضت ملی مسکن آماده بهره برداری به شرط تامین خدمات توسط دستگاه های خدمات رسان است که 1700 واحد از آن نهضت ملی مسکن و مابقی مشارکتی است و 700 واحد باقی مانده مسکن مهر است که طی ماه های آتی به بهره برداری می رسد. وی تاکید کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن متقاضی باید تنها حق انشعاب را پرداخت کند و تاخیر در تحویل این واحدها به دلیل عدم تامین منابع مالی از سوی وزارت نفت و وزارت نیرو است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان اینکه جمعیت در شهر جدید پرند رو به افزایش است، گفت: جمعیت پرند از 350 هزار نفر رد شده است و جمعیت 37هزار نفری دانش آموز داریم و این آمارها نشان می دهد جمعیت پرند به 400 هزار نفر نزدیک است. مدیرعامل شرکت عمران پرند با بیان اینکه محدودیت جدی در بحث زمین در پرند وجود دارد گفت: برای 50 هزار متقاضی هنوز زمین تامین نشده است و با توجه به محدودیت تامین زمین، با ایجاد شهرک درصدد جبران کمبودها هستیم. وی تاکید کرد: تلاش دولت آن است که ساخت مسکن با کمترین هزینه ها صورت گیرد به طوری که قیمت زمین را به حداقل ممکن رسانده ایم. صیادی درباره الحاق اراضی به محدوده شهر پرند برای ساخت نهضت ملی مسکن توضیح داد: تاکنون بیش از 440 هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده شهر پرند الحاق شد. همچنین برای ساخت شهرک اعتمادیه به میزان 320 هکتار زمین با ظرفیت 10 هزار واحد مسکونی تامین شده است که کار آماده سازی این شهرک به زودی آغاز می شود. وی در خصوص ساماندهی مشاوران املاک گفت: در پرند طی سه نوبت به شکل میدانی کار ساماندهی مشاوران املاک انجام شد که طی این بازدیدها 138 بنگاه غیرمجاز شناسایی و تذکرات لازم به آنها داده شد که برخی از آنها رفع نقص کرده و برخی پلمب شدند. مدیرعامل شرکت عمران پرند همچنین در خصوص خانه های خالی در پرند گفت: 13هزار واحد خالی از سکنه در پرند شناسایی شد که 10 هزار واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

آمار تقاضای واقعی در مسکن دولتی

بانک مرکزی در یک گزارش رسمی آمار مربوط به تقاضای واقعی در طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، آخرین آمار مربوط به متقاضیان واقعی طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال بر اساس قانون جهش تولید مسکن، معادل 793 هزار و 732 نفر متقاضی واجد شرایط این طرح است. منظور از تقاضای واقعی، آمار مربوط به آن گروه از متقاضیان طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال است که علاوه بر آنکه واجد شرایط برای این طرح بوده اند، اقدام به افتتاح حساب و تکمیل پرونده کرده اند و قرارداد پرداخت تسهیلات بانکی با آنها منعقد شده است.

بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده است بر اساس آمار اخذ شده از سامانه طرح های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ 1403.2.9 تعداد یک میلیون و330 هزار و 795 نفر، متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک های عامل مراجعه کرده اند که از این تعداد، 461442 نفر (در حدود 35 درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تامین سهم آورده متقاضی و...، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف هستند. براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد 869353 نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد 793732 نفر (در حدود 91 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ 266.4هزار میلیارد تومان شده اند. با توجه به تبصره (2) ذیل ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح های معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است تعهد شبکه بانکی در قبال متقاضیانی است که واجد شرایط اخذ تسهیلات مزبور بوده و توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی، به بانک عامل معرفی شده باشند. در این راستا و درصورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، بانک های عامل موظفند نسبت به اعطای تسهیلات مزبور در چارچوب منابع و مصارف بانک اقدام کنند. بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار مورخ 1402.2.19، سقف فردی تسهیلات پروژه های حمایتی مسکن موضوع ماده قانونی یادشده در تمامی شهرهای کشور به صورت یکسان، معادل 550 میلیون تومان تعیین و به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شد. ضمنا در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان تسهیلات مزبور سقف یادشده به پروژه های نیمه تمام حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین و به متقاضی عرضه شده و تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی آنها قبل از ابلاغیه مربوط به افزایش سقف موصوف بوده و به پروژه های خودمالک با پیشرفت 65 درصد و بالاتر که تا پایان سال 1402 تکمیل و به فروش اقساطی می رسند با معرفی وزارت راه و شهرسازی، تعمیم یافت.