آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۴
سینما
۱۰
یادداشت

درام ورزشی ضد اسلام هراسی

کیکاوس زیاری

یک درام ورزشی زندگینامه ای توسط هنرمندان مستقل سینمای انگلستان جلوی دوربین می رود. این درام ورزشی که فعلا نامی ندارد و با نام موقت «نسیم» شناخته می شود در دل تعریف حکایت ورزشی خود، زندگی اجتماعی اقلیت های قومی و مذهبی انگلستان را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره روحیه اسلام هراسی موجود در جامعه انگلستان می پردازد.

این درام ضدتبعیض نژادی قرار است داستان زندگی نسیم ناز حامد، جوان آسیایی تبار و مسلمان ساکن انگلستان را تعریف کند که با وجود موانع گوناگون و متعدد توانست بر تمام مشکلات و موانع غلبه کرده و در دنیای مشت زنی برای خود نامی کسب کرده و در جایگاه ممتازی قرار گیرد.نسیم که اصلیتی یمنی دارد از کودکی عاشق ورزش بوکس بود و در حالی در این راه قدم برداشت که اکثریت نزدیکانش به او گفته بودند شانسی برای موفقیت حرفه ای در این رشته ورزشی ندارد و عناصر متعصب در داخل کشور نمی گذارند او به هدف والای خود برسد. اما نسیم با پیگیری و مداومت توانست این تابو را شکسته و در مسابقات داخلی و جهانی رکوردهای تازه ای به نام خود ثبت کرده و به پیروزی های درخشانی برسد. در این راه، یک مربی ایرلندی به نام براندن اینگله که مثل نسیم مورد تبعیض نژادی سیاستمداران انگلیسی قرار گرفته بود، او را پرورش داد و در مقام مربی کمک های زیادی به نسیم کرد.کارگردانی این درام پرتنش ورزشی اجتماعی را راون آتاله، هنرمند غیرمتعارف انگلیسی انجام می دهد. او فیلمنامه اصیل خود را براساس اسناد موجود و گفت و گو با نزدیکان نسیم نوشته است. این فیلمنامه مورد تایید خانواده نسیم قرار گرفته است. کلید فیلمبرداری نسیم همین روزها در شهر لیدز انگلستان زده می شود و امیر المصری، بازیگر عرب تبار سینما در آن در نقش نسیم بازی خواهد کرد.

به گفته آتاله:«درام زندگینامه ای ما همزمان به تعریف داستانی ورزشی می پردازد که سیاست و اجتماع را در لایه های زیرین خود دارد. داستان زندگی نسیم بی ارتباط با اتفاقات سیاسی و اجتماعی چند دهه اخیر انگلستان نیست و تاثیر تفکرات سیاسی بر زندگی این ورزشکار به قدری زیاد است که نمی توان از کنار آن به آسانی گذشت. او در دو دهه ملتهب 80 و 90 میلادی ظهور کرد که جامعه انگلستان درگیر مسائل و مشکلات اجتماعی بسیار زیادی بود و اسلام هراسی و نژادپرستی آشکار و پنهان، در همه جا خودش را به رخ می کشید.در سایه چنین اسلام هراسی بود که نسیم توانست موفقیت های کلان و ویژه ای در دنیای مشت زنی برای خودش و جامعه کسب کند و خط بطلانی بر دیدگاه های ارتجاعی اسلام هراسانه بکشد.»

نسیم ناز حامد، فرزند یک خانواده کارگر بود و خودش هم از دوران کودکی به همین شغل پرداخت. او که در منطقه شفیلد زندگی و کار می کرد، به واسطه شغل کارگری آبدیده شد و در جوانی توانست در رشته سخت و خشنی چون مشت زنی دوام بیاورد. تحلیلگران ورزشی اعتبار بسیار زیادی برای براندون ایگله، مربی او قائل هستند و می گویند این مربی سرسخت، کاشف اصلی استعدادهای شگرف نسیم بوده است.