آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۴
بین الملل
۱۸

ذره بین

وزیر خارجه آمریکا از نزدیک بودن عادی سازی روابط ریاض و تل آویو خبر داد؛ عربستان در دام آمریکا و اسرائیل

گرچه بعد از شروع جنگ غزه و کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، مذاکرات عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شد اما به نظر می رسد آمریکایی ها تلاش دارند با وعده وعیدهای خود، ریاض را وادار به برقراری ارتباط با تل آویو کنند؛ این در حالی است که نزدیک به هفت ماه از جنگ غزه می گذرد و کشتار بیش از 34 هزار نفر از مردم فلسطین به دست ارتش رژیم صهیونیستی باعث شده که تجمعات بی سابقه ای در سراسر جهان علیه اسرائیل شکل بگیرد.

در چنین شرایطی برخلاف جریان افکار عمومی جهان و همچنین نگاه مردم عربستان، دولت سعودی با تلاش کاخ سفید به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش می رود تا به این وسیله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که با کارنامه ای بسیار ضعیف در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد بتواند از عادی سازی احتمالی روابط ریاض و تل آویو به عنوان پیشکشی برای لابی صهیونیستی در آمریکا استفاده کند و نگاه آنها را جلب کند.در چنین شرایطی وزیر خارجه آمریکا که دیروز به عربستان سعودی رفته بود از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خبر داد و مدعی شد که این مذاکرات در مراحل پایانی قرار دارد.به گزارش شبکه الجزیره، بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی، اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند و احتمال دارد تلاش های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد.بلینکن گفت: ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.در همین حال فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان هم در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دو جانبه با آمریکا نزدیک شده ایم.

عربستان؛ بازنده توافق احتمالی

این در حالی است که مقامات ریاض پیش از این همواره تاکید داشته اند که هرگونه عادی سازی روابط با تل آویو در گرو تشکیل کشور مستقل فلسطینی است. همین مساله باعث شده تا با وجود امیدواری های دولت بایدن، اکثر مقامات آمریکایی از عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به عنوان یک رویا یاد کنند. با این حال دولت بایدن با چند هدف بلندپروازانه، از تلاش خود برای عادی سازی روابط دست برنداشته که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: بازداشتن عربستان از همکاری با روسیه و چین و افزایش شانس بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.اما در مقابل، همه شاخص ها نشان می دهد که عربستان به هیچ وجه به عادی سازی روابط نیاز ندارد و این اقدام، ارزش افزوده ای برای سعودی ها نخواهد داشت؛ بلکه برعکس می تواند از ارزش جایگاه ریاض درسطوح مختلف بکاهد، به ویژه این که امکان دارد به بسته شدن همه درهایی منجر شود که به سختی به روی شان باز شده است. امتیازاتی که از سوی کابینه رژیم صهیونیستی داده می شود، به هیچ وجه نمی تواند به سطح حداقل خواسته ها و حقوق مشروع مردم فلسطین پاسخ دهد. علاوه بر این، هرگونه اعمال فشار ازسوی ریاض علیه فلسطین، پادشاهی عربستان را در معرض انتقادات گسترده ای نه فقط از سوی گروه های مقاومت فلسطینی، بلکه از سوی مردم جهان عرب و جهان اسلام قرار می دهد.

استعفای وزیر اول اسکاتلند

حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند قبل از رای اعتماد روز چهارشنبه هفته جاری که ظاهرا به شکست می انجامد، از سمت خود استعفا کرد. او که اولین رهبر غیرسفیدپوست و اولین رهبر مسلمان اسکاتلند به حساب می آمد، حدود یک سال قبل این مسئولیت را به عهده گرفته بود. ائتلاف سه ساله بین «حزب ملی اسکاتلند» و «حزب سبز اسکاتلند» پنجشنبه هفته گذشته پس از به نتیجه نرسیدن بر سر چشم انداز رسیدن به اهداف تعیین شده برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای با شکست مواجه شد. رهبر مسلمان 39 ساله حزب ملی اسکاتلند(SNP) پس از شکست پنجشنبه هفته گذشته با رای عدم اعتماد روبه رو بود. پارلمان اسکاتلند اکنون 28 روز زمان دارد تا جانشین یوسف را از طریق رای اکثریت اعضای پارلمان این کشور تعیین کند. در صورتی که اکثریت حاصل نشود، درخواست برگزاری انتخابات مطرح می شود.