آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۴
بین الملل
۱۸
گزارش

تداوم رایزنی های آمریکا و اسرائیل درباره رفح

همزمان با بالا گرفتن اعتراضات دانشجویی در آمریکا درباره ادامه جنگ در غزه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر درباره رفح گفت وگو کرد. در بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرده است بدون اشاره به جزئیات، گفته شده که بایدن در این گفت وگو بار دیگر موضع روشن خود را درباره عملیات گسترده اسرائیل در رفح تکرار کرد.

واشنگتن می گوید که نمی تواند از عملیات رفح بدون یک طرح انسانی مناسب و معتبر حمایت کند. وزیر خارجه آمریکا هم دیروز با بیان این که شاهد بدترین بحران در منطقه غرب آسیا از سال 1948 هستیم، گفت که بدون برنامه ای برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی، از حمله به رفح حمایت نمی کنند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که رژیم صهیونیستی برنامه ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به شهر رفح در جنوبی ترین نقطه نوار غزه ندارد. بلینکن که به ریاض سفر کرده، طی نشست خبری بعد از دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، اظهار کرد: «بدون برنامه ای برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان، ما نمی توانیم از یک عملیات نظامی بزرگ علیه رفح حمایت کنیم .»

شبکه «الجزیره» به نقل از وی گزارش داد: «واشنگتن تاکنون طرحی را از سوی اسرائیل در مورد حمله به رفح که شامل حفاظت از غیرنظامیان و جلوگیری از تلفات آنها باشد، دریافت نکرده است.»این دیپلمات آمریکایی با بیان این که شاهد بدترین بحران در منطقه غرب آسیا از سال 1948 هستیم، توضیح داد: «ما با شرکای خود تلاش می کنیم تا به درگیری در غزه پایان دهیم و اطمینان حاصل کنیم که این درگیری گسترش نمی یابد.»طبق این گزارش، بلینکن در تلاش برای انداختن توپ در زمین مقاومت فلسطین و منحرف کردن توجهات از کارشکنی های رژیم صهیونیستی در حصول توافق آتش بس، مدعی شد: «تنها چیزی که مانع آتش بس می شود، حماس است. حماس پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه ای در دست دارد و امیدواریم تصمیم درستی بگیرد.»

به نوشته الجزیره، وی همچنین ادعا کرد: «ما مصمم هستیم هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا به درد و رنج انسانی در غزه پایان دهیم .» وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود: «ما باید به درگیری در غزه پایان دهیم و مسیری را برای تشکیل کشور فلسطین تعیین کنیم تا در مسیر عادی سازی روابط حرکت کنیم .»

اختلاف در کابینه اسرائیل

در بحبوحه تلاش برای آتش بس و آزادی گروگان ها، اختلافات در دولت اسرائیل هرچه بیشتر شدت گرفته است. بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد ملی و عضو کابینه جنگ اسرائیل، گفته است که اگر دولت از توافق برای آزادی گروگان ها خودداری کند، حق موجودیت خود را از دست خواهد داد. اما بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندرو دولت اسرائیل گفته است که چنین توافقی تسلیمی، تحقیرآمیز خواهد بود و اگر حمله زمینی به رفح لغو شود، کار دولت کنونی نباید ادامه یابد.