آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۴
سیاسی
۲

میز خبر

نباید با فشار در هر کوی و برزنی دانشگاه فرهنگیان بنا کرد

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، اساس رشد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آسیب شناسی و آسیب زدایی از جامعه و ارتقای یک نسل است.

رئیس جمهور با بیان این که تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه آسیب هایی است که امروز جامعه را رنج می دهد، یادآور شد: تعلیم و تربیت ناظر بر رفع همه دغدغه هایی است که امروز دغدغه مندان، جامعه شناسان، آسیب شناسان و خانواده های گرامی دارند. بر همین اساس آموزش و پرورش مساله اول کشور است.حجت الاسلام رئیسی با بیان این که انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، به فرهنگ، ساختن انسان و ساخت جامعه قرآنی توجه کرده است، اظهار داشت: یک جامعه نمونه با نگاه به آموزش و پرورش رشد خواهدکردومحوراصلی آن معلم؛برای ساختن جامعه ومدرسه؛ برای ساختن انسان ها خواهد بود. رئیس جمهور ادامه داد: باید یک بازنگری به آنچه هستیم و آنچه باید باشیم و همچنین وضع مطلوب و وضع موجود داشته باشیم و یک تلاش همگانی را برای کاهش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب انجام دهیم.رئیسی تصریح کرد: گام های برداشته شده، گام های قابل توجهی بوده، اما نگاه به سند تحول آموزش وپرورش ما را بر آن می دارد که یک وضعیت مطلوب و یک نقطه هدف را در نظر بگیریم. این سند می تواند مستند رفتاری و اقدامی ما قرار بگیرد تا به صورت هماهنگ، منسجم و با یک هارمونی و به صورت موزون حرکت کنیم.وی ادامه داد: این سند، مستند اقدام خانواده، مدرسه، آموزش وپرورش و دستگاه های مرتبط با آموزش وپرورش است؛ دستگاه هایی که باید کمک کنند تا آموزش وپرورش بتواند این سند را اجرایی کند. طبیعتا آن بخش هایی که در حوزه اقدامات سخت افزاری یا نرم افزاری برای کمک به مدرسه مسئولیت دارند، اقدامات شان بسیار مهم است. امروز نگاه آموزش و پرورش این است که با تحول و ضرورت این تحول، برنامه ها را تنظیم کند و اقداماتی که گام به گام طی می شود، در این راستاست.رئیس جمهور با بیان این که در هر کوی و برزنی نمی شود دانشگاه فرهنگیان تاسیس کرد، گفت: فشار این نماینده، آن استاندار و مسئول نباید باعث تصمیم گیری و تصمیم سازی برای ساخت دانشگاه فرهنگیان شود.

از داخل ایران خطری متوجه امنیت در افغانستان نمی شود

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان طی گفت وگویی اظهار کرد: در داخل ایران با شش میلیون مهاجری مواجه هستیم که به دلیل شرایط سخت افغانستان که عمدتا ناشی از اشغالگری است، مهاجرت کرده اند. امروز کشور ما باید مهاجران را میزبانی کند. می دانید میزبانی شش میلیون مهاجر کار راحتی نیست.وی تصریح کرد: برای این که ورودهای غیرقانونی را کنترل کنیم، اقدام به ارائه و صدور ویزا کرده ایم، زیرا نمی خواهیم در مرزها آشفتگی ایجاد شود. نمی خواهیم کسانی که به دلیل مشکلات معیشتی یا هر دلیل دیگری از کشور خارج می شوند، در مرزها با مسائلی مواجه شوند. در طول بیش از 45 سال از آنها به عنوان برادران و خواهران میزبانی کرده ایم، مهمانان ما هستند و تلاش ما این است که در این شرایط سخت اگر مجبور شدند کشور را ترک کنند، فرزندان این آب و خاک از حق تحصیل محروم نشوند. اینها می خواهند آینده این کشور را بسازند، ایران با چنین نگاهی به جامعه افغانستان نگاه کرده است.نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: هر فردی از هر قوم، نژاد یا مذهبی از افغانستان به هر دلیلی وارد ایران شده، آیا در ایران اقامت دارد؟ سوال این است کدام مجموعه ای از افغانستان، از ایران برای امنیت افغانستان تهدیدآمیز است؟ نیست و نخواهد بود و این سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران است.کاظمی قمی خاطرنشان کرد: همچنین دیگرانی که در حوزه حکمرانی بودند و امروز نیستند و آمده اند در داخل ایران زندگی می کنند، اینها خانواده یا قوم آنان هستند، جمهوری اسلامی ایران اینها را جزو کسانی می داند که تحت شرایطی داخل ایران آمده اند.آیا اینها را بیرون یا اخراج کنیم؟ آنچه مهم است این که از ناحیه اینها که داخل ایران هستند، آیا خطری متوجه امنیت و حاکمیت در افغانستان می شود، این موضوع خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

کسی نمی تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند

امیر مجید فخری، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح دیروز در همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: در طول تاریخ ایران، نام خلیج فارس ثبت شده و نیازی به جست وجوی مجدد برای نام تاریخی خلیج فارس نیست.

وی افزود:یک سری«واحدهای سیاسی نوپدید» دردهه های اخیر مسائلی را درموردخلیج فارس مطرح کرده اند و لذا از سال1384 همراه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی،این روزدرتاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.وی افزود:درسازمان ملل، گروهی جغرافیایی وجود دارد که نام های جغرافیایی را برای کشورهای جهان تبیین می کند که دربیست و سومین جلسه ای که برگزار شد، دقیقا به نام خلیج فارس اشاره شده است که در دنیا جای شکی راباقی نمی گذارد که این نام، برازنده ترین برای این پیکره آبی است.رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان این که بیش از2500سال در اسناد تجاری، تاریخی، کتیبه ها و نوشته ها نام خلیج فارس تکرار شده است، افزود: این وفاق و همدلی در میان تمامی ایرانیان وجود دارد و با این انسجام، اقتدار و هماهنگی هرگز کسی نخواهد توانست از امروز تا آینده تاریخ، نام خلیج فارس را جعل و نام دیگری بر این پیکره قرار دهد.