آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۴
اقتصاد
۱۳

اقتصاد بین الملل

مذاکرات ترکیه با آمریکا بر سر گاز

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی ترکیه در مصاحبه ای به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: ترکیه به دنبال ایجاد منابع تامین جدیدی است که این کشور را به یک شریک تامین کننده، کمتر وابسته کند.

ترکیه از طریق قرارداد بلندمدتی که با اکسون موبیل در دست مذاکره دارد، به دنبال خرید سالانه 2.3میلیون تن ال ان جی است. این قرارداد ممکن است به مدت یک دهه، ادامه پیدا کند. بایراکتار اظهار کرد: شرایط تجاری قرارداد اکسون همچنان تحت مذاکره است. طبق آمار شرکت مالی LSEG، صادرات ال ان جی روسیه به اروپا در سال 2023، به میزان 1.9درصدکاهش یافت و به 15.8میلیون تن رسید. براساس گزارش رویترز، ترکیه که ذخایر نفت و گاز اندکی دارد، وابستگی بالایی به واردات گاز طبیعی از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران و همچنین واردات ال ان جی از الجزایر، قطر، آمریکا و نیجریه دارد.

اخراج کارکنان تسلا

شرکت خودروسازی تسلا در تلاش برای جلوگیری از مشکلات حاشیه سود و فروش خود، ارائه مدل های مقرون به صرفه تر را تسریع می بخشد. تصمیم ناگهانی ماسک روی یک روبوتاکسی اختصاصی، به مشکلات تسلا اضافه شده است. سرمایه گذاران انتظار دارند که این شرکت به جای آن روی یک مدل جدید 25هزار دلاری تمرکز کند که ماسک قول داده بود تا قبل از پایان سال آینده تولید شود. این خودروساز همچنان سازنده برتر خودروهای الکتریکی در بازار آمریکاست اما سود آن برای چند فصل تحت فشار بوده است. حاشیه سود ناخالص خودروی تسلا در سه ماهه اول 16.4درصدبود که کمتراز17.6درصد انتظار وال استریت بود. براساس گزارش بلومبرگ، تسلا اوایل این ماه، بزرگ ترین دور اخراج خود را آغاز کرد و بیش از10درصد ازمشاغل خودراکاهش داد؛اگرچه بلومبرگ گزارش داده است که این شرکت ممکن است در نهایت حدود 20درصد از کارکنان خود را اخراج کند.