آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۲
سیاسی
۲
گزارش

«ایران» از تحقق شفافیت در جزئیات منابع و هزینه های سند مالی کشور گزارش می دهد : تصویب جداول بودجه سال 1403 در مجلس

تصویب بخش جداول لایحه بودجه 1403 پس از سه روز رسیدگی نمایندگان پایان یافت. این نخستین بار بود که بخش جداول بودجه در صحن علنی بررسی و تصویب شد. چه آنکه در سال های گذشته و مجالس قبلی، تنها احکام و سقف منابع و مصارف لوایح بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار می گرفت. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در بیان ویژگی تغییر ایجاد شده در نحوه ارائه بودجه از سوی دولت به صورت دوبخشی (کلیات و سپس جداول) با بیان اینکه بعد از 45 سال، تمام جداول بودجه در صحن علنی مجلس بررسی شد، گفت: با قانون مجلس یازدهم، جداول بودجه از پشت درهای بسته بیرون آمد و در صحن علنی شفاف شد.

تحمیل یک هزینه بدون پشتوانه

منابع قانونی بودجه در سال 1403، اعتبارات دستگاه های اجرایی، جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها، توزیع اعتبارات نیروهای مسلح و پیش بینی اعتبار جوانی جمعیت در لایحه از جمله جداولی بود که روز گذشته به تصویب رسید.در جریان بررسی و تصویب جداول برخی تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق با تذکر داوود منظور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه همراه شد. از جمله آنکه نمایندگان با وجود مخالفت دولت با الحاق جدول شماره 20 به لایحه بودجه 1403 که مبالغی را برای طرح ها و طرح های گذشته استانی اختصاص داده است، موافقت کردند. کمیسیون تلفیق بودجه در این جدول اعتبار 200 میلیارد تومانی برای تامین نیاز مالی طرح های استانی در نظر گرفته است. علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس در مخالفت با این اعتبار الحاق شده آن را مخالف اصول 52 و 53 قانون اساسی دانست و گفت: با توجه به تصویب برنامه هفتم و سیاست کلی که درباره این برنامه ابلاغ شده است، جدول شماره 20 دیگر جایگاهی ندارد. اگر برای طرحی مقدمات فنی و مسیر مالی آن طی شده است که بودجه لازم به آن اختصاص داده شده و عملیاتی شود. مهدی نیازی نیز به نمایندگی از دولت در مخالفت با این جدول گفت: ایجاد یک فهرست از طرح ها و طرح هایی که اعتبارات عمرانی ندارد و باید به تازگی در فهرست مطالعه قرار گیرد، فقط ایجاد انتظار، عدم پاسخگویی و کاهش اعتماد مردم را فراهم خواهد کرد و دولت با این جدول مخالف است.

تخصیص 758 همت برای یارانه ها

جدول شماره 14 مربوط به منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها نیز بر اساس بوجه 758 هزار میلیارد تومانی به تصویب نمایندگان رسید. سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره جزئیات این جدول با اعلام اینکه بودجه در نظرگرفته شده از سوی دولت در این جدول تصویب شد و بر اساس آن 315 همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شده است، گفت: کاری که مجلس انجام داد این است که در لایحه بودجه 1403، 10 درصد به مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد. این رقم در لایحه 20 درصد بود که اکنون با مصوبه مجلس به 30 درصد رسیده است. همچنین در این جدول 42 همت برای کمیته امداد، 3 همت برای بهزیستی و 143 همت یارانه نان و 74 همت برای یارانه دارو و شیرخشک در نظر گرفته شده است. رحیم زارع در این باره افزود: در این جدول برخی موارد هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و پخش و پالایش و گاز مصوب شد و مبالغی که دولت برای واردات بنزین نیاز داشت هم درکمیسیون تلفیق و صحن علنی تصویب شد.در جریان این بررسی، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تاکید بر تلاش دولت برای تحقق اهداف قانون هدفمندی یارانه ها، جدول مصوب مجلس را نیازمند اصلاح و بازنگری دانست و گفت: ما پیش بینی کردیم که اعتبارات مربوط به کالابرگ که از محل سایر درآمدهای داخلی وزارت نفت تامین شود و عمدتا محصولات جانبی است، این عنوان در کمیسیون به «صرفه جویی انرژی» تغییر کرده است، چراکه صرفه جویی انرژی تبدیل به درآمد نمی شود و قابل انداره گیری نیست که ما بتوانیم منابع را ماهیانه وصول کنیم و این عنوان قابل اجرا نیست، از این رو پیشنهاد می شود عنوان دولت لحاظ شود.

افزایش اعتبارات تامین دارو از 69 به 75 همت

رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به افزایش یارانه مربوط به بخش تامین دارو نسبت به سال گذشته و افزایش آن از 69 همت به حدود 75 همت، اظهار داشت: در ارتباط با تامین دارو و دارویار مابه التفاوت نرخ ارز دارو به صورت یارانه ای توسط دولت تامین می شود که این کار در قالب جدول هدفمندی یارانه ها انجام خواهد شد. منظور در پاسخ به این موضع رئیس مجلس که معتقد بود به دلیل تخصیص منابع ارز ترجیحی به بخش دارو به جای 74 همت در جدول هدفمندی باید 180 همت اعتبار برای این بخش پیش بینی شود، گفت: از نظر ما منابعی که برای این بخش پیش بینی کرده ایم و نسبت به سال گذشته افزایش هم پیدا کرده است، کفایت می کند و ما بازار دارو را با رقم 75 همتی که آورده ایم مدیریت می کنیم.

اختصاص 36 همت به بخش فرهنگ

نمایندگان با تصویب جدول 12 لایحه بودجه با تخصیص 36 همت به بخش فرهنگ موافقت کردند. به گفته حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تخصیص این میزان بودجه در حالی است که بر اساس برنامه هفتم و تخصیص یک درصد از اعتبارات شرکت های دولتی به بخش فرهنگ میزان اعتبار این بخش طبق برنامه هفتم توسعه باید 28 همت می بود. نمایندگان مجلس در جلسه دیروز با اکثریت آرا با جدول 21 بودجه 1403 موافقت کردند که بر اساس آن 1. 8 میلیارد یورو به عنوان فرابودجه تهاتر نفت برای نیروهای مسلح در نظر گرفته شد. نماینده دولت در این باره با اشاره به اینکه بر اساس برنامه، دولت موظف بوده که 5 درصد اعتبارات بودجه را به نیروهای مسلح اختصاص دهد، گفت: بر این اساس در مرحله اول 136. 8 همت از این اعتبارات تامین شده بود و پس از اصلاح سقف بودجه این عدد به 147.1 همت افزایش پیدا کرد و 1. 8 میلیارد یورو هم به عنوان فرابودجه تهاتر نفت برای این بخش در نظر گرفته شد. منظور تنها مورد مخالفت دولت در این باره را نرخ پیش بینی شده برای یورو بر اساس نرخ تسعیر بالاتر از بازار دوم (بازار مبادله طلا و ارز) اعلام و این کار را باعث اخلال در بازار ارز دانست. پس از اعلام این موضع رئیس کمیسیون تلفیق اظهار داشت که مبنای محاسبه نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده برای نیروهای مسلح بر مبنای قیمتی است که توسط دولت اعلام می شود.

منظور: بودجه در اختیار نمایندگان در استان ها نداریم

نمایندگان همچنین با بازگشت اعتبارات بخش (د) جدول 10 به بخش توازن لایحه بودجه 1403 موافقت کردند. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه منابع این جدول 85 همت است و می تواند دغدغه نمایندگان در طرح های استانی را برطرف کند. 6 همت از این منابع نیز مربوط به طرح های ملی و استانی به صورت تلفیقی است.در جریان رسیدگی و تصویب جدول شماره (10-ج) که به مصارف استانی اختصاص دارد، داوود منظور از یک سوء تعبیر انتقاد کرد. وی با اعلام اینکه دولت مخالفتی با تقسیم اعتبارات مربوط به محرومیت زدایی از جمله برای مدارس نیمه تمام، آبخیزداری روستایی و راه های روستایی در مناطق محروم بین استان ها ندارد، گفت: البته ستونی در بخش مصارف استانی به نام توازن (1) وجود دارد که موجب سوء تعبیر شده است. وی در این باره تصریح کرد: برخی توازن (1) را بودجه در اختیار نمایندگان اطلاق می کنند که قطعا توافق ما و نمایندگان این نیست که بودجه ای را در استان ها در اختیار نمایندگان قرار دهیم تا بر اساس نظر نمایندگان تخصیص داده شود. بلکه توازن (1) با نظر شورای توسعه و برنامه ریزی استان ها تخصیص داده خواهد شد و توزیع می شود.