آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۵۳
هنر و ادبیات
۷
رویداد

10 هزار مجسمه کودک در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران

چیدمان اعتراضی به کشتار کودکان غزه

چیدمان مجسمه «10 هزار جهان» متشکل از 10 هزار مجسمه کودک است و در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. این چیدمان توسط حسین و ابوذر ونکی در اعتراض به جنایات اسراییل در غزه طراحی شده است. پیش تر قرار بود این چیدمان در محوطه باغ فردوس به نمایش گذاشته شود اما با مخالفت شهرداری با وجود آنکه برای اجرای این چیدمان قول مساعدت داده بود و زمان اجرای آن هم مشخص شده بود، روبه رو شد. در بیانیه این رویداد آمده است: «این کودکان سفید و در صلح آرمیده برای چه کسی می توانند خطرناک باشند؟...این حجم از سکوت متعلق به کدام جهان است؟ جهانی سوم به نام مصلحت؟ ما بالغان می خواهیم با این سکوت، امنیت جهان بیرون را برای این کودکان فراهم کنیم؟» در ادامه همچنین به کنایه آمده است که «آیا 13هزار کودک قربانی در جنگ غزه، دستاورد چشمگیری برای این سکوت نیست؟!» به بهانه اجرای این چیدمان با حسین ونکی گفت وگو کرده ایم.
ایده خلق این چیدمان چگونه شکل گرفت؟

این اجرا و چیدمان نگاهی به اصل موضوع کودک کشی دارد وهمواره در جنگ ها نخستین کسانی که صدمه می بینند مظلوم ترین افراد هستند؛ کودکان و زنان. از آغاز جنگ غزه باتوجه به دغدغه ای که در ارتباط با کودکان داشتیم به همراه پسرم ابوذر به فکر برپایی این چیدمان افتادیم. با افزایش قربانیان در سه ماه جنگ تعداد قطعات ساخته شده به 10 هزار رسید، اما سرعت افزایش تعداد کشته ها از ما بیشتر بود.

طراحی و اجرای این چیدمان چقدر زمان برد؟

این ایده را در طول 45 روز و روزی 12 ساعت کار اجرا شد. در طول یک ماه 97 قالب سیلیکونی از یک پوزیشن کودک ساخته شد و این کاملا تعمدی بود تا نشان دهیم هیچ انسانی در جهان مشابه ندارد. به متریال های زیادی فکر کردیم اما با انتخاب گچ و به دلیل شکننده بودن و سفیدی، در زمان ساخت مجسمه ها امکان نداشت یک بچه سالم از قالب بیرون بیاید، حتی اگر بچه ای سالم از قالب بیرون می آمد از 100 یا 50 تا یکی از آنها از دستمان می افتاد و دست و پایش می شکست و با اینکه ده هزار مجسمه با 98 قالب یکسان ساخته شده اند اما با هم تفاوت دارند. همه مجسمه ها از این نظر که شکننده و آسیب پذیر هستند با هم شباهت دارند.

چرا از هنر چیدمان برای نشان دادن اعتراض به کشتار غیرنظامیان استفاده کرده اید؟ آیا در خلق این چیدمان متاثر از ای وی وی (هنرمند چینی) بوده اید؟

چیدمان، رسانه ای است که از دهه 50 و 60 میلادی مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است و با اینکه در غرب بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در ایران کمتر به چیدمان توجه می شود. نه ما در خلق این مجموعه متاثر از هیچ هنرمند دیگری نبودیم و می توانیم ادعا کنیم که بزرگ ترین چیدمان اعتراضی به کشتار کودکان غزه را ما خلق کرده ایم. قرار بود در کنار این چیدمان مجموعه ده هزار نقاشی کوچک در ابعاد تمبر را نیز به نمایش بگذاریم اما چون این چیدمان در فضای باز اجرا شد، امکان نمایش این نقاشی ها که روی هر یک تصویر یک کودک کشیده شده، فراهم نشد.

برای اجرای این چیدمان آیا از سوی نهادی حمایت شده اید؟

نه. شهرداری برای اجرای این چیدمان در باغ فردوس به ما قول همکاری داده بود و زمان اجرای چیدمان هم مشخص شده بود و درست یک شب پیش از اجرای چیدمان با ما تماس گرفتند و گفتند چنین اجازه ای را نمی توانند به ما بدهند. پس از این با رییس موزه هنرهای معاصر وارد تعامل شدیم و او هم با اکراه پذیرفت.

چرا از بخش تجسمی حوزه هنری که متولی چنین رویدادهایی است، کمک نگرفتید؟

آ ن قدر نه که از شهرداری شنیده ایم برای مان سنگین بود که نخواستیم از نهاد یا سازمان دیگری حمایت بگیریم.

پیام شما برای اجرای این چیدمان چه بود؟

هیچ کس سراغ کودکان کشته شده در غزه را نگرفت. بیش از 3500 کودک تاکنون کشته شده اند. سرعت کشتار کودکان بیش از سرعت ما در ساخت مجسمه های گچی بود. این سختی ها و این بی اعتنایی سرد و سنگین می گذرد و باید به آینده امیدوار بود. در تمام دنیا نسبت به کشتار کودکان واکنش نشان دادند اما در ایران از کودکان غزه حمایت نشد.