آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۵۳
صفحه آخر
۸
جهان خارج از مرزها

مخالفین و موافقین موسولینی

محمود فاضلی

ده ها نفر در ایتالیا در هفتادونهمین سالگرد اعدام «بنیتو موسولینی» دیکتاتور فاشیست این کشور دستان خود را به نشانه سلام فاشیستی بلند کرده و به دیکتاتور سابق ایتالیا ادای احترام کردند. افراد نئوفاشیست در حالی که لباس سیاه پوشیده بودند، در شهرهای شمالی ایتالیا، جایی که موسولینی بازداشت و اعدام شد، راهپیمایی کردند.

همزمان در تمامی شهرهای بزرگ ایتالیا، مراسمی به ‎مناسبت سالگرد آزادی از نازی فاشیسم برگزار شد. در تمامی مراسم، به ویژه در شهرهای رم و میلان، تظاهرکنندگان حامی فلسطین با گروه‎های یهودی که همه ساله در این مراسم شرکت می کنند، برخورد پیدا کردند که به مداخله پلیس منجر شد. در رم رییس جمهور «سرجو ماتارلا» تاج گلی را در بنای یادبود سربازان گمنام با شرکت نخست وزیر، روسای سنا و مجلس نمایندگان، رییس دیوان قانون اساسی و تعدادی از وزیران قرار داد. در رم تظاهرات بزرگی با حضور ده ها هزار نفر از سوی انجمن ملی پارتیزان ها و سران اتحادیه های کارگری و رهبران برخی احزاب و به‎ صورت همزمان تظاهرات دیگری با حضور نزدیک به سه هزار نفر در حمایت از فلسطین و انجمن های دانش آموزی و دانشجویی و تشکل‎های سیاسی چپگرا و جامعه فلسطینی های مقیم رم برگزار شد.

​در رم، گروه تظاهرکنندگان یهودی به دفعات سعی کردند به تظاهرکنندگان حامی فلسطین نزدیک شوند و یکی از آنها، با پرتاب سنگ به ‎سوی خبرنگاران حاضر، یک خبرنگار و یک فیلمبردار را مصدوم کرد. در میلان نیز تظاهرات بزرگی از سوی انجمن ملی پارتیزان ها با حضور نزدیک به صد هزار نفر برگزار شد که به دفعات به‎ دلیل برخورد بین گروهی از یهودیان و برخی تظاهرکنندگان حامی فلسطین دچار تنش شد. حامیان فلسطین در حالی که فریاد می زدند: «صهیونیست ها قاتل هستند» و «شما مثل هیتلر هستید» سعی کردند گروه یهودی را از تظاهرات بیرون کنند که با مداخله پلیس روبه رو شدند.

​شهرهای تورین، فلورانس و ناپل نیز از جمله دیگر شهرهای ایتالیا بودند که صحنه برگزاری چند تظاهرات، یکی به مناسبت بزرگداشت آزادی از نازی - فاشیسم و دیگری در حمایت از فلسطین بودند. تظاهرکنندگان حامی فلسطین در شهرهای مختلف، در حالی که پرچم‎های فلسطین و تصاویر شهیدان فلسطینی در نوار غزه را حمل می کردند، خواستار پایان گرفتن «نسل کشی» در نوار غزه شدند.

در روز رهایی ایتالیا از فاشیسم، حامیان جنبش صلح به خیابان های شهر بولونیا ایتالیا آمدند تا مخالفت خود را با اقدامات سیاسیون غربی با هدف دامن زدن به درگیری ها در جهان اعلام کنند. معترضان خواستار پایان دادن به حمایت نظامی از اوکراین و فشار بر اسراییل برای توقف جنگ در غزه شدند.

اعضای سازمان های مترقی و صلح طلب از امریکا، انگلیس، روسیه، کره جنوبی، لبنان، فلسطین و گرجستان در خیابان های بولونیا راهپیمایی کردند و از مقامات ایتالیا و اتحادیه اروپا خواستند تا سیاست های نظامی‎گری که کشور های غربی را در برگرفته است و روسیه هراسی در صحنه بین المللی را متوقف کنند.

تمرکز اصلی اعضای شرکت کننده در این راهپیمایی درگیری در اوکراین و حملات نظامی اسراییل در نوار غزه بود. شرکت کنندگان در راهپیمایی خواستار توقف حمایت نظامی از کی یف و همچنین تحت فشار قرار دادن تل آویو برای توقف حملات نظامی ارتش اسراییل در غزه و آغاز حل فاجعه انسانی در منطقه فلسطین شدند.پیش از این، در 20 و 21 آوریل، راهپیمایان برای کنفرانسی با عنوان «چه آینده ای برای فلسطین» در رم گرد آمدند، جایی که آنها در مورد تلاش های مشترک احتمالی برای تقویت ابتکارات ضد جنگ بحث کردند.

بنیتو موسولینی و معشوقه اش کلارا پتاچی در پی پیشروی نیروهای متفقین به‎ سمت شمال ایتالیا در جنگ جهانی دوم و پس از سقوط جمهوری سالو، در روز 27 آوریل 1945 در حین فرار به سوییس به‎ دست پارتیزان های ضد فاشیست در ساحل «دونگو» در سواحل دریاچه «کومو» دستگیر و روز بعد در 62 سالگی اعدام شدند. او که در جوانی روزنامه نگاری زبردست بود، سال 1922 یعنی درست یک سال پس از تاسیس حزب فاشیست، با اتکا به شعارهای تند ملی گرایانه پست نخست وزیری ایتالیا را به‎دست آورد. سپس در طول چند سال با کمک پلیس مخفی خود نظامی تک حزبی را بنیان گذاشت تا همه چیز ایتالیا زیر سلطه فاشیست ها قرار بگیرد. ایتالیا در جنگ جهانی دوم تحت رهبری موسولینی متحد هیتلر به شمار می رفت، اما ارتش این کشور فاقد تجربه و بضاعت نظامی-انسانی نازی ها بود و در طول جنگ فقط توانست آلبانی را اشغال کند. موسولینی از ابتدای به ‎دست گرفتن قدرت فکر احیای امپراتوری روم باستان را در سر می پروراند، اما هیچ گاه نتوانست به این آرزوی بزرگ خود جامه عمل بپوشاند.