آرشیو پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۴
اقتصادی
۴

وزیر نفت خبر داد: افزایش 60 درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

وزیر نفت اعلام کرد: وزارت نفت دولت مردمی نشان داد که معطل خارجی ها و برجام نبودیم؛ در این دولت 60 درصد به تولید نفت، 54 میلیون متر مکعب به تولید گاز، بیش از 220هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و10 میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده شده است.

به گزارش شانا، جواد اوجی، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت با بیان اینکه بیش از 300 پروژه و طرح نیمه تمام و شروع عملیات های اجرائی را در دست داریم که بیش از 120 میلیارد دلار است، گفت: پروژه های بزرگی را سال گذشته منعقد کردیم. در این نمایشگاه بین المللی تمامی شرکت های توانمند داخلی حضور یافته اند. وزارت نفت دولت مردمی نشان داده که معطل خارجی ها و برجام نبودیم و از ظرفیت توان پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته رشد 20 درصدی را در رشد اقتصادی گروه نفت و گاز شاهد بودیم که بی نظیر بود. در برنامه هفتم برنامه داریم تولید نفت را به بیش از 5.5 میلیون بشکه نفت و گاز را به بیش از یک میلیارد و250 میلیون متر مکعب برسانیم.

اوجی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال در این دوره از نمایشگاه همزمان با رونمایی از توانمندی های شرکت های داخلی، از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در دو سال و نیم اخیر نیز پرده برداری می شود، اظهار کرد: وزارت نفت اکنون در مقابل خود 130 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام (300 پروژه) و جدید (100 پروژه) دارد، از این رو این اطمینان را به شرکت ها و سازندگان داخلی می دهیم، همان طور که تاکنون از ظرفیت آن ها بهره برده ایم، از این پس نیز به این روال ادامه دهیم.

قرارداد یک میلیارد دلاری با دانش بنیان ها

وزیر نفت ادامه داد: وزارت نفت با اتکا به شرکت های دانش بنیان داخلی، برنامه های افزایش تولید نفت، گاز و فرآورده های نفتی و پتروشیمی را در دستور کار خود داشته است و هزار قرارداد با بیش از 670 شرکت دانش بنیان به ارزش یک میلیارد دلار امضا کرده است.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در سال 1402 در موضوع ساخت کالا برای بار اول در میان دستگاه های اجرائی کشور مقام نخست را کسب کرد، گفت: پارسال از واردات 200 قلم کالای مهم صنعت نفت که در داخل تولید می شد، جلوگیری کردیم.

وی خطاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی صنعت نفت اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای شما در این صنعت وجود ندارد؛ اواخر سال 1402 وزارت نفت، 20 میلیارد دلار در طرح ملی فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی، 13 میلیارد دلار در توسعه میدان های نفتی و شش میلیارد دلار با شرکت های پتروشیمی برای توسعه 16 مخزن گازی با اتکا به توان داخلی قرارداد امضا کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه امسال بیش از هزار و 500 شرکت داخلی و 250 شرکت خارجی در نمایشگاه بین المللی نفت حضور یافته اند، گفت: این نمایشگاه هر سال نسبت به سال قبل باشکوه تر برگزار می شود که این موضوع باعث غرور هر ایرانی است.

اوجی گفت: تا پایان سال 1402 حدود 132 طرح نیمه تمام به ارزش 28 میلیارد و 500 میلیون دلار را تکمیل و همزمان عملیات اجرائی 50 طرح به ارزش 47 میلیارد و 500 میلیون دلار را آغاز کردیم. در سال 1403 نیز 79 طرح به ارزش 16 میلیارد دلار تکمیل و عملیات اجرائی 50 طرح به ارزش 25 میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

وی برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت ایران را فرصتی مناسب برای نمایش دستاوردهای بزرگ دو و نیم سال اخیر وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: در این مدت، تولید نفت خام ایران بیش از 60درصد رشد کرد و صادرات آن به شدت افزایش یافت.

اتمام پروژه هایی که 10 سال معطل بود

وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید 54 میلیون مترمکعبی گاز، 220 هزار بشکه ای ظرفیت فرآورشی کشور و 10 میلیون تنی پتروشیمی کشور در طول عمر دو و نیم ساله دولت مردمی سیزدهم، گفت: بخش زیادی از این دستاوردها با بهره برداری از پروژه های نیمه تمام صنعت نفت که بعضی تا بیش از 10 سال معطل مانده بودند، به دست آمده است.

اوجی توسعه فاز 11 پارس جنوبی را که 20 سال در شرکت های مختلف دست به دست می شد، از دستاوردهای مهم وزارت نفت دولت سیزدهم دانست و اظهار کرد: این مهم به همت مدیران و کارکنان صنعت نفت و با اتکا به پیمانکاران داخلی انجام شد که هم اکنون 12 میلیون مترمکعب گاز از آن تولید می شود و براساس برنامه ریزی انجام شده، تا پایان دولت مردمی این رقم به 30 میلیون مترمکعب و در سال های آینده به روزانه 50 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه دولت گذشته اعلام کرده بود حاضر است پالایشگاه آبادان را به عنوان قدیمی ترین پالایشگاه کشور به طور رایگان واگذار کند، افزود: اکنون شاهد هستیم که این پالایشگاه کمک بزرگی به تولید فرآورده های نفتی کشور می کند و پارسال

12هزار میلیارد تومان سودآوری داشته است. عملیات اجرائی بخش دوم فاز دوم این پالایشگاه نیز به زودی آغاز می شود.

افزایش 10 میلیون تنی در صنعت پتروشیمی

وزیر نفت از آماده بودن پنج طرح پتروشیمی برای گشایش رسمی با حضور رئیس جمهوری خبر داد و گفت: با بهره برداری طرح های تازه پتروشیمی تا پایان امسال، ظرفیت صنعت پتروشیمی 10 میلیون تن افزوده می شود.

به گفته اوجی، صنعت نفت ایران هم اکنون در همه بخش ها ازجمله توسعه میدان های نفت و گاز در خشکی و دریا، سازه های دریایی، احداث پتروپالایشگاه ها، جمع آوری گازهای همراه، و حفاری چاه های افقی و عمودی، با اتکا به فعالان و سازندگان داخلی این صنعت به خودکفایی رسیده است.

افزایش 400 هزار بشکه ای تولید نفت

اوجی با اشاره به صادرات 35 میلیارد دلاری نفت در سال 1402 با وجود همه محدودیت ها، ادامه داد: دشمنان تلاش کردند که کشتی های صادراتی ایران را متوقف کنند، اما نتوانستند. همچنین در زمستان شاهد انفجار در خط لوله گاز بودیم که در کمتر از 24 ساعت خط لوله عملیاتی شد و هیچ مشکلی برای گازرسانی به مردم عزیز پیش نیامد.

وی درباره برنامه وزارت نفت برای سال 1403 گفت: امسال 79 پروژه به ارزش 25 میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین دست به بهره برداری می رسد و 50 پروژه تازه نیز آغاز شده است.

وزیر نفت ادامه داد: با تکمیل پروژه های جدید صنعت نفت، 300 تا 400 هزار بشکه به تولید نفت، 35 میلیون مترمکعب به تولید گاز خام و 50 هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می شود.

اعتراف رویترز به بی تاثیری تحریم آمریکا

بر اساس اعلام شرکت های ردیابی کننده کشتی ها، میزان صادرات نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا در ماه اگوست (مرداد ماه) با جهش مواجه شده است.

رویتر با بیان اینکه ایران در دور زدن تحریم ها موفق بوده نوشته است که آمریکا از دوران ترامپ و پس از خروج از توافق برجام، تحریم های جدیدی را با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران اعمال کرد، حال آمار شرکت های خارجی حاکی است که میزان صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن افزایش یافته و چین یکی از خریداران اصلی نفت ایران است.

رویترز گزارش داده که براساس آمارها، نفت ایران به سوریه و ونزوئلا هم صادر می شود.

شرکت بین المللی SVB برآورد کرده است که تولید نفت ایران در ماه اگوست به رقم سه میلیون و 150 هزار بشکه در روز رسیده باشد که بیشترین میزان از سال 2018 تاکنون است و صادرات نفت خام به همراه میعانات به رقم کمتر از دو میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.