آرشیو پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۸
اقتصادی
۷
اقتصاد کلان

رئیس جمهور مجموعه اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم در 1000روز خدمت خود را تشریح کرد

اقتصاد ایران در مسیر رشد

دکتر سیدابراهیم رئیسی سه شنبه شب برای دهمین بار مقابل دوربین سیما نشست و صریح و شفاف مردم را از اقدامات دولت سیزدهم در طی 1000روز خدمت مطلع کرد. رئیس دولت سیزدهم به طور میانگین هر 3 ماه یک بار با رسانه ملی به نمایندگی از مردم، گفت وشنود رودررو داشته است و مردم را در جریان آخرین تصمیمات دولت و اقدامات انجام شده قرار داده است؛ اتفاقی که موید بر پاسخگو بودن و شفاف سازی های دولت سیزدهم است. رئیسی در بخش هایی از گفت وگوی تازه خود به اهم اقدامات اقتصادی دولت در 1000 روز گذشته اشاره کرد که در ادامه مبتنی بر شاخص های آماری مختصرا برخی موارد مطرح شده را مرور می کنیم.

کاهش رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم با ثبات در بازار پول تلاش کرد تا بستر حمایت از تولید فراهم شود؛ کاهش نرخ رشد نقدینگی از 33.1 درصد در فروردین 1402 به 24.3 درصد در پایان اسفند ماه 1402 و همگرایی همزمان روند نرخ رشد پایه پولی از 45 درصد در ابتدای سال گذشته به 28.1 درصد در اسفند ماه، ثبات کل های پولی در سال 1402 را به ارمغان آورد.

رئیس جمهور در گفت وگوی تلویزیونی از کاهش رشد نقدینگی به محدوده 23 درصد خبر داد. دکتر رئیسی، رشد نقدینگی را از عوامل ایجاد تورم دانست و خاطرنشان کرد: «از ابتدای دولت هدفگذاری کردیم تا بتوانیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم و امروز به اذعان و اعتراف همه، دولت موفق به مهار رشد نقدینگی شده است. رشد نقدینگی براساس آخرین گزارشی که بنده از بانک مرکزی گرفتم، وارد کانال 23 درصدی شده است درحالی که این عدد در پایان سال گذشته 25 درصد بود.»

همچنین تامین و تخصیص ارز کالاهای اساسی و دارو با نرخ ارز 28هزارو500 تومان و کالاهای تجاری و بخش خدمات با نرخ های معین شده در مرکز مبادله ارز و طلا اطمینان خاطر مناسبی را برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایجاد کرد. به همراه ایجاد اطمینان خاطر در جهت تامین و تخصیص ارز با میزان و نرخ مشخص، سرعت بخشی به فرایند تخصیص ارز نیز گام مهمی در راستای حمایت از تولید در دولت سیزدهم بود. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تولیدات کشور وابسته به واردات مواد اولیه یا واسطه ای هستند، تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان لازمه حمایت از تولید است که دولت در دو سال گذشته به خوبی موفق شد در این راستا حرکت کند.

افزایش رشد اقتصادی در دولت سیزدهم

دهه 90 به عنوان دهه از دست رفته اقتصاد ایران با متوسط رشد اقتصادی صفردرصد منجر شد تولید کشور آسیب های جدی را تحمل کند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل سیاستگذاری اقتصادی در کشور، مسیر رشد اقتصادی نیز هموار شد و تولید رونق گرفت.

در تمامی فصول دو سال جاری، رشد اقتصادی همواره مثبت بوده و توجه ویژه دولت به رونق فعالیت های تولیدی در بخش های مختلف اعم از نفت و گاز، صنعت و معادن، خدمات ساختمان و کشاورزی منجر به تداوم رشد اقتصادی در طی عمر دولت سیزدهم شده است.

طبق گزارش مرکز آمار، رشد تولید ناخالص داخلی در 9 ماهه ابتدایی 1402 با احتساب بخش نفت و گاز 6.7 درصد و بدون احتساب بخش نفت و گاز 4.2 درصد بوده است. این ارقام نشان می دهد اقتصاد کشور با وجود اجرای سیاست های انقباضی همچنان در مسیر رشد مثبت قرار دارد. نگاهی به رشد 9 ماهه اقتصادی کشور در سال های اخیر نشان می دهد رشد 9 ماهه 1402 یکی از بالاترین ارقام را در طی سال های اخیر به ثبت رسانده است.

رئیس جمهور در گفت وگوی خود بر تلاش دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم با توانمندسازی بخش خصوصی و میدان دادن به تعاونی ها و تشکل های مردمی در امر تولید تاکید کرد و در ادامه به 8 شاخص صندوق بین المللی پول درباره پیشرفت اقتصادی ایران در طول 3 سال گذشته از جمله رشد اقتصادی، رشد تجارت و صادرات و کاهش تورم، اشاره کرد و گفت: طی 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور به طور متوسط کمتر از یک درصد بوده، اما خوشبختانه در سومین سال فعالیت دولت مردمی شاهد رشد اقتصادی 6 درصدی هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دشمنان نمی خواستند کشور ما به رشد و پیشرفت برسد، اما با همت جوانان و خدمتگزاری دولت، تهدیدها به فرصت تبدیل شد، رشد اقتصادی در کشور محقق شده و به اذعان سران کشورهای مختلف امروز ایران به کشوری پیشرفته و فناور تبدیل شده و اساس دشمنی دشمنان با ملت ایران نیز همین مساله است.

برش

رصد روزانه وضعیت معیشتی مردم

با برنامه های ضدتورمی دولت سیزدهم نرخ تورم از 55 درصد در فروردین ماه 1402 به 30. 9 درصد در فروردین 1403 کاهش یافت. مجموعه اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم در مسیر مهار تورم به همراه ثبات ارزی منجر به افت قابل توجه نرخ تورم تولیدکننده در سال 1402 شد. ثبات ارزی ایجاد شده به همراه مهار رشد نقدینگی منجر به کاهش نرخ تورم تولیدکننده از 42.4 درصد در اسفندماه 1401 به 24 درصد در اسفند ماه 1402 رسید. دکتر رئیسی با بیان اینکه سعی خواهیم کرد علل تورم را کنترل کنیم، گفت: «این مساله زمان می برد، اما باید آمارهای مثبت اقتصادی در سفره مردم دیده شود. من روزانه از وضعیت معیشتی مردم آمار می گیرم. روزی نیست که من از سفره مردم اطلاع نداشته باشم. این مبالغه نیست، من به شخصه این موضوع را روزانه دنبال می کنم و نسبت به این موضوع حساس هستم.» همچنین رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز تورم وارد کانال 30 درصدی شده است، گفت: «روز به روز تورم در حال کاهش است.»