آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
اخبار کشور
۳

با انجام دور دوم انتخابات : ترکیب مجلس دوازدهم کامل شد

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دیروز، - جمعه 21 اردیبهشت ماه -در 22 حوزه و برای 45 کرسی باقیمانده مجلس برگزار شد. در دور دوم از انتخابات مجلس شورای اسلامی که دیروز، جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار شد، 90 نامزد برای 45 کرسی نمایندگی رقابت کردند.

حوزه های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، 22 حوزه انتخابیه ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد.

دور دوم از انتخابات که در 8 حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد، مشکلی را با خود همراه نداشت و طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان سطح اتصال دستگاه های الکترونیک بالای 99 درصد بوده است.

228 هزار نفر به آمار واجدین شرایط در دور دوم اضافه شد

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به واجدین شرایط رای دادن گفت: واجدین شرایط رای، متولدین 21 اردیبهشت 1385 به قبل هستند؛ همچنین در دور دوم، افراد می توانند فقط در حوزه انتخابیه ای که دور اول در آنجا رای دادند، رای بدهند.

وی افزود: آنانی که به هر دلیل در مرحله اول در انتخابات شرکت نکردند، می توانند در هر یک از 22 حوزه انتخابیه حضور یافته و رای خود را ثبت کنند.

اسلامی ادامه داد: 228 هزار نفر آمار واجدین شرایط از 11/ 12 /1402 تا 21 /2 /1403 به مجموعه واجدین شرایط اضافه شدند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تماس های مختلفی از سوی ستادهای انتخاباتی درخصوص صندوق های الکترونیکی داشتیم که نشان می دهد مردم استقبال خیلی خوبی داشته اند؛ این صندوق ها سرعت خیلی خوبی در ثبت رای دارند زیرا ثبت نام خیلی کوتاه صورت می گیرد که می تواند تجربه موفقی باشد.

اسلامی ادامه داد: قطعا در پایان انتخابات، بررسی های لازم درخصوص نتایج این صندوق ها خواهد شد و ان شاءالله آن را به بقیه انتخابات ها تسری خواهیم داد؛ لذا امیدواریم با کار کارشناسی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان شکل گرفته است، این روش انتخاباتی تداوم و گسترش یابد.

با حضور مردم عزیزمان در پای صندوق های رای شاهد حرکت مهم سیاسی اجتماعی خواهیم بود

احمد وحیدی، وزیر کشور پس از ثبت رای خود در صندوق، در جمع خبرنگاران، گفت: این مرحله انتخابات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ان شاءالله با حضور مردم عزیزمان در پای صندوق های رای، در حوزه هایی که باید رای بدهند شاهد حرکت مهم سیاسی اجتماعی خواهیم بود.

وزیر کشور تاکید کرد: تفاوت این دوره با دوره قبل الکترونیکی شدن تعدادی بیشتری از شعب است، به گونه ای که هشت حوزه و بیش از 60 درصد صندوق ها تمام الکترونیکی شده است و امیدواریم که گام خوبی در جهت فعالیت های نوآورانه در حوزه های انتخابات باشیم.

وحیدی ادامه داد: طبیعتا این گونه دقت و سلامت و شمارش آرا با این روش خیلی راحت تر صورت خواهد گرفت و این اقدام خوبی است که ما به سمتی که تمام شعب در تمام انتخابات ها الکترونیکی شود، حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: بیش از 140 تا 145 هزار نفر کارگزار در انتخابات مشغول خدمت هستند که از همه آنها تشکر می کنیم.

انتخابات نماد اصلی مردم سالاری دینی در کشور است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر گفت: در چنین روزی نمی توان از فجایع و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ذکری نکرد. وضعیتی که در غزه وجود دارد نشانه سبعیت نظام سلطه است.

وی افزود: مقاومت این عزیزانمان در غزه هیمنه آمریکا و اذناب آن را کاملا به هم ریخت و به حول قوه الهی با توسل به روح مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ان شاءالله به زودی شاهد از بین رفتن رژیم اشغالگر خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نظام اسلامی نظام مردم پایه است و اساس آن بر مردم استوار شده است که نماد اصلی مردم سالاری دینی کشور همین انتخابات است.

مخبر ادامه داد: در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است که مانند انقلاب ما و از اول انقلاب که چند ماه از استقرار می گذشت، بحث انتخابات در همه بخش ها و ابعاد حاکم شود.

وی عنوان کرد: خداوند روح مقدس حضرت امام(ره)را رحمت کند که بنیان انتخابات را گذاشت و ما شاهد بودیم در هیچ شرایطی و در هیچ مرحله ای از انقلاب، انتخابات در جمهوری اسلامی حتی برای یک ساعت به تعویق نیفتاده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به محل دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: امروز هم این کار انجام می گیرد و ما امیدوار هستیم که مردم عزیزمان مثل دور گذشته با شور و نشاط در انتخابات شرکت کرده و از این فرصت استفاده کنند.

مخبر ادامه داد: یک نکته ای که مربوط به دولت است را عرض کنم که واقعا جای تشکر دارد از وزیر محترم کشور و همه دست اندرکاران انتخابات و نیز شورای نگهبان و ناظرین بر انتخابات تشکر کنم.

وی گفت: جز افتخارات دولت مردمی آیت الله رئیسی است که این انتخابات در مجلس در زمان او اتفاق افتاد و حقیقتا یک انتخابات افتخارآمیز در سلامت و امنیت کامل برگزار شد. همچنین از دست اندرکاران انتخابات و برادر عزیزم وحیدی تشکر می کنم و حتما با حضور مردم شاهد تکمیل مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت خواهیم بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور: 25 هزار و 700 صندوق رای در مرحله دوم الکترونیکی است

محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران انتخابات مرحله دوم را تکمیل کار بزرگ ملت ایران را در دور اول عنوان کرد و اظهار داشت: 11 هزار و 510 شعبه رای داریم که 60 درصد آن تمام الکترونیک است.

وی ادامه داد: در مرحله اول، انتخابات در 2 حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار شد که به دلیل موفقیت آن به 8 حوزه در این دور توسعه یافته است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تعداد صندوق های الکترونیکی در این 8 حوزه را 25 هزار و 700 صندوق عنوان کرد و گفت: حدود 2 هزار شعبه سیار است که بیش از 300 شعبه سیار آن در تهران وجود دارد.

شاهچراغی اظهار امیدواری کرد که در این مرحله هم مردم بر اساس تشخیص خود رای دهند تا بتوانیم شاهد مجلسی خوب و قوی باشیم.

وزیر اطلاعات از فرآیند نظارت بر انتخابات بازدید کرد

حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در محل شورای نگهبان، از فرآیند نظارت بر مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازدید کرد.

وی در گفت وگو با جمعی از اعضای شورای نگهبان و مسئولان این ستاد، گزارشی از وضعیت امنیتی در 22 حوزه انتخابیه که مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آن ها در حال برگزاری است، بیان کرد.

وزیر اطلاعات همچنین در جریان فرآیندهای نظارت بر انتخابات های الکترونیکی و غیر الکترونیکی و عملکرد سامانه «مردم ناظر» قرار گرفت.

بازدید اعضای شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

در لحظات نخست برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقیه شورای نگهبان، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، سیامک ره پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر، خیرالله پروین عضو حقوقدان و غلامرضا مولابیگی و محمدحسن صادقی مقدم اعضای حقوقدان شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کردند.

سامانه «مردم ناظر» هم که آماده دریافت گزارش های تخلفات احتمالی مردم است، مورد پیگیری اعضای شورای نگهبان قرار گرفت.