به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « coexistence » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « coexistence » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مسعود غفاری، مهدی لکزی *
    ترکیه از آغاز تاسیس توسط مصطفی کمال آتاترک،یک یازپایه هاواصول اساسی نظام حکومتی خود را بر مبنای سکولاریسم قرارداده است. یکی از عوامل کلیدی سکولاریسم در ترکیه مدرن با میراث عثمانی، نظارت «نهادینه حکومت بر دین» است. با تاسیس جمهوری در سال 1923 دولت منافع خود را در چهارچوب سکولاریزاسیون و بنای ملتی برخاسته از گروه های متنوع قومی و دینی تعریف کرد. پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات نوامبر 2002 به عنوان حزبی با ریشه های اسلامی،پرسش های مهمی را درباره آینده سکولاریسم و نیز اسلام گرایی در این کشور به میان آورد. ویژگی های اصلی سکولاریسم ترکیه با گونه فرانسوی یا آمریکایی آن متفاوت است و قرائتی که از این مفهوم در ترکیه می شود، متفاوت از جداسازی دین و حکومت، مهار دین و حذف آن از سپهر عمومی را دنبال می کند. در این مقاله، تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از رویکرد جریان شناسی فکری به این پرسش پاسخ دهیم که سمت گیری عدالت و توسعه به عنوان یک حزب با ریشه های اسلامی در مواجهه با سکولاریسم چگونه بوده است؟ یافته های مقاله حاکی از آن است که حزب عدالت و توسعه با پذیرش سکولاریسم به عنوان یک روش حکومت داری، ضمن کاستن از حساسیت نیروهای طرفدار ایدئولوژی کمالیسم (و به طور خاص حامیان قرائت حداکثری از سکولاریسم) در پی جدایی دین از ساختار حکومتی است تا بدین وسیله آزادی های دینی را تضمین کنند.
    کلید واژگان: آزادی های دینی, سکولاریسم, همزیستی و مدارا, حزب عدالت و توسعه, ترکیه}
    Masoud Ghaffari, Mehdi Lakzi*
    Turkey, since its establishment by Mustafa Kemal Ataturk, put one of bases and fundamental principle of its governmental system on the basis of secularism. One of the key factors of secularism in modern Turkey's Ottoman legacy is that government would supervise on religion institutionally. By establishment of Republic in 1923, the state defined its interest basis on secularization and various sectarian groups. The victory of AKP in November 2002 elections, as an Islamic party, has raised important questions about the future of secularism and Islamism in the country. The main characteristics of Turkish secularism is different from American and French one and Turkish people interprets the concept not only on basis of separation between government and religion but elimination of religion from public sphere. The major controversy in Turkey is about the definition of secularism and freedom of religion that resulted from fundamental principles such as the role of religion and government. The study of existing literature about Turkey shows the earlier researches mainly emphasize issues such as security, democracy and process of Turkey joining the Europe Union, and it seems they ignored the Islamists' approaches towards their concepts and identity, especially towards secularism. Accordingly, the authors would try to answer the following questions: what is the AKP' stance on secularism, as an Islamic party? The findings of article suggest the AKP intended to separate the religion from government by accepting the secularism as a governance model in order to guarantee the religious freedom.
    Keywords: Religious freedom, secularism, tolerance, coexistence, the AKP, Turkey}
  • یونس نوربخش
    روابط غرب با شرق اسلامی (دنیای اسلام) مورد مهمی در بحث دین و همزیستی مسالمت آمیز می باشد. تسلط گفتمانی مخالف با همزیستی مسالمت آمیز مانع بزرگی در مقابل برپایی صلح و گسترش روابط میان دو جهان است. گفتمان سیاسی میان غرب و جهان اسلام، با وجود عدم مداومت در طول زمان، در زمان مدرن بر سه اصل مهم پایه گذاری شده است: دیگر انگاری، نژاد گرایی و برتری. به زبان دیگر، غرب تصویری متفاوت و منفی از اسلام ارائه داده است، در حالی که لیبرالیسم را به عنوان بهترین مدل فرهنگی ارائه می کند. جهانی کردن این مدل از طریق تجدد گرایی و ابزارهای فنی دنبال شده است. این گفتمان برای مدتی طولانی گفتمان غالب بوده به گونه ای که حتی شرق نیز این مدل را پذیرفته و به گسترش مدل «حاشیه مرکزی» در همزیستی بر اساس نظریه والرشتاین پرداخته است و به تدریج به گفتمان رقابت اسلامی تبدیل شده است. اسلام سیاسی با رد گفتمان غرب برای بهبود هویت اجتماعی و سیاسی خود تلاش کرده است. بعد از واقعه 11 سپتامبر هر دو گفتمان به سمت بنیاد گرایی پیش رفت و رقابت و رویارویی جایگزین همزیستی شد. در واقع جنگ سرد دوم بین غرب و اسلام به وجود آمد. به نظر می رسد چنین وضعیت دو گانه ای خواستار ادامه هیچ گونه گفتمان تاثیر گذاری نخواهد بود. در این مقاله عناصر و مراحل ایجاد چنین گفتمانی و تاثیرات آن بر چالش های موجود بررسی خواهد شد.
    کلید واژگان: گفتمان, غرب, اسلام, دیگری انگاری, همزیستی, بنیادگرایی, هژمونی, برتری}
    Younes Nourbakhsh
    The relation between the Islamic East and the American and European West is potentially an important concept in discussions about religious coexistence. The domination of a discourse in opposition with coexistence can be a major obstacle in the formation of peace and the relations between the two worlds. The political discourse between the West and the Islamic world, though not always the same during time has been based on three main concepts of authorization, ethnocentrity, supremacy, well after the modernity. In other words, the West has exhibited a different, negative image of Islam, while presenting liberalism as the best model culture. The universalization of such a model has been pursued through modernity and technical ability. The discourse has been the hegemon for a long while. Even the East acknowledged it and developed the center-margin model of coexistence based on Wallerstein’s theory, which gradually turned into the Islamic rival discourse. The political Islam tried to improve a social and political identity by rejecting the western discourse. After September 11, both discourses tended towards fundamentalism, and rivalry and confrontation replaced coexistence. In fact, a second Cold War was developed between the West and Muslim World. It seems that such a dialogical, polarized condition would not be apt to maintain any effective discourse. In this article, the elements and processes in the formation of such a discourse, and the effects on the existing challenges would be explained.
    Keywords: Discourse, West, Islam, Otherness, Coexistence, Fundamentalism, Orientalism}
  • مهدی عزیزان
    چندی است که غربیان، راه اسلام ستیزی را در پیش گرفته و در صدد القاء ناسازگاری دین اسلام با قواعد زندگی اجتماعی و عدم امکان همزیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان و پیروان سایر ادیان برآمده اند. همزیستی مسلمانان با پیروان دیگر ادیان در حیطه یک جامعه و در عرصه بین الملل ی، قابل بررسی است، اما بحث انگیزترین حالت آن وقتی است که عده ای غیر مسلمان، در یک جامعه اسلامی و تحت حاکمیت اسلام، زیست کنند. آیا در چنین شرایطی، اسلام از حق حاکمیت خود به نفع مسلمانان و به زیان پیروان سایر ادیان استفاده می کند و یا حضور سایر ادیان را به رسمیت م یشناسد و برای آنان حق زندگی اجتماعی قائل است؟ این نوشتار با هدف پاسخگویی به این سوال در تلاش است با رویکردی توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع دین اسلام، یعنی قرآن و سنت معصومین: به بررسی موضوع مذکور بپردازد. برای این منظور، ابتدا منظور از شهروندان غیر مسلمان بیان شده و سپس حقوق و، «کرامت انسانی» تکالیف آنان برشمرده شده است. حقوق غیر مسلمانان در قالب عناوین آزادی فعالیت های اجتماعی و» و «حقوق قضایی»، «آزادی مذهبی»، «مصونیت هم هجانبه» عمل به»، «احترام به قوانین جامعه اسلامی» تبیین شده و وظایف آنان تحت عناوین «سیاسی، «پرداخت مالیات» و «همکاری نکردن با دشمنان نظام اسلامی»، «قرارداد با دولت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در صورت عمل به شرایط شهروندی، بین شهروندان مسلمان و غیر مسلمان هیچ گونه تفاوتی در برخورداری از حقوق اجتماعی، وجود ندارد و همه به عنوان ملتی واحد و اتباع یک کشور، به زندگی مسالم تآمیز با یکدیگر می پردازند.
    کلید واژگان: حکومت اسلامی, غیر مسلمانان, همزیستی, اسلام ستیزی, شهروندان}
    Mahdi Azizan
    Over the last decades, especially after the Islamic Revolution of Iran gained victory, westerners have taken anti-Islam attitude seeking to suggest the idea that Islam is inconsistent with the rules and norms of the contemporary modern society and there seems to be no common ground for Muslims and the followers of the other living religions of the world to have a peaceful coexistence. The coexistence of Muslims with the followers of the other religions within a particular society and internationally is worth studying, but the most controversial case is when a community of non-Muslims is living in an Islamic society under an Islamic government. Under such circumstances, does Islam act in Muslims’ interests and against the interests of the followers of other religions or recognize their presence and grant them rights to have a social life? To answer the above question, the present article, adopting a descriptive and analytical approach and drawing upon Islamic sources, i.e. the Qur’an and the traditions of the infallible Imams (may peace be upon them), tries to deal with the subject in question. To do this, it first to give a definition for the concept of ‘non-Muslim citizens’ and then enumerates the rights and duties that they have under an Islamic government. The rights of non- Muslims falling under such titles as ‘human dignity’, all-out immunity’, ‘religious freedom’, legislative rights’, and ‘freedom of socio-political activities’ have been explained and their duties have been studied under such rubrics as ‘respecting to the laws of Islamic society’, ‘fulfilling the contracts with the Islamic government’, ‘refusing to interact with the enemies of an Islamic state’ and ‘paying tax’. In case the conditions of being a citizen are met, there would be no difference between Muslim citizens and n0n-Muslim citizens in having their own social rights and they are all considered one and the same nation and subjects of the same country who can live together peacefully.
    Keywords: Islamic government, non, Muslims, coexistence, anti, Islamism, citizenry}
  • سید حسین سیف زاده

    دوره کنونی، عصر تفوق مدرنیته بر سنت های فکری پیشین محسوب می شود. اما تحلیل های تاریخی و پیش بینی دگرگونی های آن منجر به شکل گیری سه نظریه شاخص در این عرصه شده است. فوکویاما و همفکرانش که معتقد به پایان تنازعات و قبول لیبرال دمکراسی هستند؛ هانتینگتون که با طرح نظریه برخورد تمدن ها، استدلال می کند که شیوع مدرنیته و تجددگرایی در حوزه تمدن های دیگر، سبب ناهنجاری و تشتت شده و به صورت واکنش های تلافی جویانه علیه غرب متجلی می گردد؛ و گفت وگوی تمدن های سیدمحمد خاتمی که با بهره گیری از تکثرگرایی در متن اندیشه مدرنیته و تلفیق آن با سنت ها، مبانی فلسفی دنیای باستان را پایه جهانگرایی اخلاقی خود قرار می دهد و گفت وگو را در مواجهه بین تمدنی تجویز می نماید.نویسنده در این مقاله، ضمن بررسی رویکردهای فوق، به اثبات این امر می پردازد که تمدن حالتی انبساطی و برون فکنانه به سوی جهانی شدن دارد، درحالی که جهت فرهنگ به درون خود بوده و حالتی انقباضی دارد. درنتیجه، می توان با طرح جهانگرایی و تبادل کثرت گرایانه که هدف آن همزیستی فرهنگ های متنوع است، الگوی بهتری برای جهانی شدن و روابط بین المللی یافت.

    کلید واژگان: تمدن, جهانی شدن, جهان گرایی, فرهنگ, گفتمان, گفت و گو, همزیستی}
    Seyed Hossein Seifzadeh

    The present era is that of the domination of modernity over the previous intellectual traditions. But historical analyses and forecast of the changes have led to the formation of three notions in this regard. Fokoyama and his colleagues believe in the end of conflicts and acceptance of liberal-democracy; Samuel Huntington through his theory of Clash of Civilizations argues that the spread of modernity and modernization in the sphere of other civilizations causes disorderliness and strain which will be manifested in the form of retaliatory reactions to the West. Seyed Mohammad Khatami’s notion of Dialogue Among Civilizations, which combines pluralism of modernity with traditions, relies on the philosophical bases of the ancient world for his ethical universalism and advocates dialogue among civilizations. The author tries in the present article to prove that civilization has an expansive, extravert approach to the globalization, while culture has an introvert, contractive approach towards this phenomenon. Hence through propounding globalism and pluralistic exchange whose objective is coexistence of cultures, a better model for globalization and international relations could be found.

    Keywords: Discourse, dialogue, globalization, globalism, civilization, culture, coexistence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال