به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حکومت استبدادی » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « حکومت استبدادی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • همایون کاتوزیان*
    در این مقاله شرح کوتاهی از نظریه حکومت استبدادی و جامعه کوتاه مدت که نویسنده از پنجاه و شش سال پیش ساخته و پرداخته ارائه شده است. شرح و تحلیل دقیق و مفصل آن ها در کتاب های ایرانیان: دوران باستان تا دوره معاصر؛ تضاد دولت و ملت: نظریه تاریخ و سیاست در ایران؛ دولت و جامعه در ایران: انقراض قاجار و استقرار پهلوی؛ ایران: جامعه کوتاه مدت؛ نه مقاله در جامعه شناسی تاریخی ایران: نفت و توسعه اقتصادی؛ مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران؛ اقتصاد سیاسی ایران: از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی عرضه شده است. در نوشتار حاضر مساله اصلی نویسنده مطرح و سپس فرایند تدوین نظریات استبداد و جامعه کوتاه مدت مشروح افتاده است.
    کلید واژگان: حکومت استبدادی, جامعه کوتاه مدت, شبه مدرنیسم, انباشت سرمایه ای, استبداد شرقی}
    Homayoun Katouzian

    This article contains a brief description and analysis of the theories of arbitrary rule and the short-term society, which the author has developed since fifty-six years ago. The full account of these theories can be found in the following books: The Persians, Ancient, Medieval and Modern Iran; Iranian History and Politics, The Dialectic of State and Society; State and Society in Iran, the Eclipse of the Qajar and the Emergence of the Pahlavis; The Short-Term Society; Nine Essays in the Historical Sociology of Iran, Oil and Economic Development; Musaddiq and the Struggle for Power in Iran; The Political Economy of Modern Iran, Despotism and Pseudo-Modernism.
  • علی ربانی خوراسگانی*، ثریا معمار، جمشید ترابی اقدم
    مقاله حاضر درصدد تحلیل نگرش محمدرضا شاه پهلوی به حکومت گری، طبقات و جریان های پرنفوذ اجتماعی در دوره پس از کودتای 28 مرداد است. محدوده تاریخی تحقیق سال های 1332 تا پایان 1355ه.ش را در بر می گیرد. پیش فرض نظری طرح چنین موضوعی این است که نگرش شاه پیوندی دیالکتیکی با شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه او داشته است. چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای آراء همایون کاتوزیان در نظریه استبداد ایرانی صورتبندی شد. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی و کیفی است. اطلاعات براساس تمامی سخنرانی ها، پیام ها و مصاحبه های شاه در دو دوره زمانی از سال 32 تا42 و از سال 42 تا 56 به دست آمد. طبق یافته های تحقیق حاضر، در دوره پس از کودتای 28 مرداد، با انقلاب سفید، چرخشی آشکار در نگرش شاه نسبت به حکومت گری، گروه ها و طبقات اجتماعی پرنفوذ، دین، قانون اساسی، مشروطیت، دموکراسی، غرب و نظام جهانی به وجود آمد. بر این اساس، دوران پس از کودتا را باید به لحاظ نگرشی به دو دوره اصلی پیش، پس از انقلاب سفید تقسیم کرد. روند کلی نگرش او نشان دهنده چرخش از یک پادشاه دیکتاتور به یک پادشاه خودکامه و خودسر است و حتی در زیر دوره های مورد مطالعه در این تحقیق می توان به این نکته اشاره کرد که شاه در طول مدت سلطنت خود به لحاظ نگرشی پیش از کودتای سال 32 یک پادشاه دیکتاتور و پس از آن یک پادشاه مستبد بوده است و میل او به دیکتاتوری و استبداد، ناشی و متاثر از شرایطی، همچون: وجود یا عدم افراد و گروه های پرنفوذ و مستقل در عرصه سیاسی، میزان درآمدهای نفتی و چگونگی سیاست های حمایتی آمریکا بوده است. بنابراین، یافته های پژوهش حاضر در چارچوب تحلیل محتوای سخنان شاه، نظریه استبداد ایرانی را تایید می کند.
    کلید واژگان: نگرش, حکومت دیکتاتوری, حکومت استبدادی, استبداد ایرانی}
    Jamshid Torabi Aghdam, Sorayya Memar, Ali Rabbani Khorasgani
    Introduction
    Second Pahlavi’s era, due to its unique role in providing the context for the Islamic Revolution of Iran, is very important in contemporary history of Iran. According to the studies on this era, we can say that formation of the Islamic Revolution had a close interrelationship with policies which were adopted in the period. In describing the nature of the state at Pahlavi’s era, different researchers have expressed their views derived from different perspectives. Among them, we can see three different groups: the first group sees the state as a dependent capitalism and the second group sees it as a rentier state and the third group sees it as an absolutist state or despotism. Despite of differences between these groups, they all agree that the nature of the state at Pahlavi’s era is essentially different from previous periods in which government was under the dominance of tribal systems. First Pahlavi with proceedings such as formation of national boundaries, promotion of nationalism, reviving of ancient traditions, debilitation of pre-modern classes, the use of new ways of taxing, unification of clothing and education and creation of modern army and bureaucracy, fulfilled his absolutist power by using naked force (Kasraai, 2013). However, the process continued during the second Pahlavi era, which is the focus of this article, but during this time the 1953 Iranian coup, 28 Mordad coup, was a critical turning point. The occurrence of this coup was an important indicator showing that the king’s attitude toward the governance had changed. Since the Mohammad Reza Shah’s political positions had a significant effect on the social and political transformations of the period, we attempted to study the king’s attitude toward governance, classes, and influential social movements in the period following the 1953 Coup.
    Materials and Methods
    In this research, we studied the Mohammad Reza Shah’s attitude toward governance, classes and influential social movements in the period following the 1953 coup by content analysis of the shah's speeches, messages and interviews during two main periods: before and after the White Revolution (1963). In this content analysis, the recording unit is subject, which is defined as a single expression about things, and the context unit is paragraph. Besides, we adopted indicators that in the Iranian Despotism Theory are brought up for dictatorship and arbitrary rule concepts and then tried to answer two main questions: 1) was the attitude of Mohammad Reza Shah toward governance, classes and influential social movements during the period before White Revolution (1342/1963) totalitarian? And 2) was the attitude of Mohammad Reza Shah toward governance, influential social classes and movements during the period after White Revolution (1342/1963) arbitrary? Analyzed texts include all speeches, interviews and messages of the Shah in the period after the 1953 Coup, which were collected from a ten-volume book named “ Writings, Speeches, Messages, Interviews And Expressions Of Iran’s Shah Mohammad Reza Shah-E Pahlavi” published by Keyhanak Publication Company. The texts selected by using purposive sampling.Discussion of Results &
    Conclusions
    In the post period of the 1953 coup, with The White Revolution, a noticeable turn happened in the Shah’s attitude toward governance, classes and influential social movements, religion, the constitution, the West and global order. This era can be divided into two main periods: before and after the White Revolution (1963/1342). Thus, this event was a turning point which facilitated Shah's change from a totalitarian king to an arbitrary one. The findings show that the transformation in the attitude of Shah depended on three elements: 1) existence or nonexistence of independent and influential individuals or groups in the political sphere, 2) condition of oil incomes and 3) the U.S protection policies of the Shah. However, none of the periods were smooth and flat. To put it in a nutshell, all findings support the ideas of the Iranian Despotism Theory, proposed by Homa Katouzian, which shares some features with three approaches on the nature of state in Iran that mentioned above, as its emphasis on dependent development, rentier nature of modern Iran’s state and its historical despotism.
    Keywords: Attitude, Arbitrary Rule, Dictatorship, Content Analysis}
  • تولد حوزه ی عمومی ایرانی در رخداد مشروطه رویکردی تحلیلی به شکل گیری و ساختارمند شدن ارتباطات اجتماعی در ایران
    محمدرضا وکیلی قاضی جهانی

    من در این مقاله می خواهم با یک رویکرد تحلیلی به نحوه ی شکل گیری حوزه ی عمومی در رخداد مشروطه بپردازم. حوزه ی عمومی در ایران به دلایل شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی خودش می تواند متفاوت از چیزی باشد که در غرب شکل گرفت. شاهان باستان در تمدن ایرانیان دارای حکومت پاتریمونالیستی بودند. پادشاه آرمانی، بزرگزاده ای است عادل و عاقل که برای هر یک از قشر های اجتماعی عدالت می ورزد و از بیداد بر رعیت پرهیز می کند. رویکرد تحلیلی نشان می دهد مطابق تئوری استبداد شرقی، سلاطین قاجار برخلاف پادشاهان باستان تنها عنوان فره ایزدی را دارا هستند و از این امر به منظور ابزاری برای حکومت بر رعیت استفاده می کردند. ورود رسانه های ارتباطی توسط حکومت در چارچوب نظریه استبدادی مطبوعات باعث بازتولید انواع دیگری از استبدادها می شود. مندر این مقاله آنها را «استبداد زبانی» و «استبداد اندیشه» می نامم. در دوره ی حکومت درازمدت قاجاریان، زبان و ادبیات تشریفاتی آنها از یک سو، موجب می شود خلاقیت تفکر در توده مردم ایران به وجود نیاید. و از سویی دیگر، نبود قانون و استقلال طبقات اجتماعی از شکل گیری نهاد و یا طبقه ای مستقل، به عنوان واسط میان حکومت و مردم جلوگیری می کند. در این وضعیت، امر فراعقلانی مذهب با طبقه ای مردمی به نام روحانیت و در بستر ارتباطات سنتی از میان خود مردم عروج می یابد. این نهاد «مجددا ساختار یافته» در صدد است اقتدار عمومی از دست رفته در دوره ی قاجار را به منشاء اصلی اش، مردم بازگرداند.

    کلید واژگان: فره ایزدی, حکومت استبدادی, مطبوعات دولتی, ارتباطات سنتی, مذهب, استبداد اندیشه, حوزهی عمومی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال