به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Power discourse » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Power discourse » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مقصود رنجبر*
    نویسنده در این کتاب، سیاست خارجی ج.ا.ا را برمبنای گفتمان های ضد قدرت از دهه 1330 به بعد با رویکرد فرهنگی و گفتمانی تبارشناسی می کند. هدف این مقاله ارزیابی دیدگاه و نگرش فرهنگی به سیاست خارجی به طور عام و نگرش نویسنده به طور خاص است. سوال اساسی این است که آیا نگرش فرهنگ محور توان نظری لازم برای تبیین سیاست در ایران در کل و سیاست خارجی ایران به طور خاص را داراست یا خیر؟ فرضیه مقاله این است که نگرش فرهنگ محور دچار تقلیل گرایی است و به جای تمرکز بر نقش قدرت و ساختار، فرهنگ را به عنوان معلول به جای علت مورد توجه قرار می دهد. از این جهت نقد کلی نگرش فرهنگ محور به سیاست خارجی و نقد دیدگاه نویسنده در باب سیاست خارجی ج.ا.ا از محورهای عمده این مقاله است. به لحاظ نظری و روشی، روش و نظریه تحلیل گفتمان با توجه به نسبی گرایی آن، در تحلیل سیاست خارجی، چندان قابلیت و کارایی ندارد. دیدگاه کلی نویسنده نیز با توجه به نگاه تقلیل گرایانه به مقوله فرهنگ ایرانیان و نقش آن در شکل دادن سیاست خارجی ایران، نقد شده است. مفروض اساسی پژوهش این است که دیدگاه های عینی گرایانه برای تبیین سیاست خارجی ایران کارایی بیشتری دارند. یافته اساسی پژوهش ضرورت بازبینی در کاربست نظریه ای فرهنگ گرا در تبیین سیاست و سیاست خارجی است که در بسیاری از موارد کارایی لازم برای تبیین کامل واقعیت های سیاسی را ندارند و نقش نهاد ها و ساختار را انکار کرده یا نادیده می گیرند.
    کلید واژگان: گفتمان, گفتمان قدرت, گفتمان ضد قدرت, نگرش فرهنگ محور, سیاست خارجی ج, ا, ا}
    Maghsood Ranjbar*
    This article reviews the book "Language, Discourse and Foreign Policy" by Mr. Majid Adibzadeh Considering that the author's approach is cultural and discursive, Genealogy The foreign policy of the Islamic Republic of Iran is based on anti-discourse discourses from the 1330s onwards. The purpose of this paper is to assess the cultural views and attitudes toward foreign policy in general And the view of the author of this book is in particular. The basic question of this article is that Culturally oriented attitude theoretically can Explain Politics in Iran in general and foreighn policy of iran in particular? The hypothesis of this article is that The cultural-oriented approach is reductive Instead of focusing on the role of power and structure, focus on the culture as a cause while that is dependent variable. For this reason, Critical Review of the Culture-Oriented Attitude to Foreign Policy And critique of the writer's view of the foreign policy of the Islamic Republic of Iran are The main focuses of this article.
    Keywords: Discourse, Power Discourse, Anti-Discourse, Cultural-Based Attitude, Foreign Policy}
  • فردین علیخواه، احسان باباتبار، امین نباتی شغل
    هدف اصلی این مقاله نوع مواجهه با زن به منزله سوژه شناسا در سه اثر سینمایی اخیر اصغر فرهادی در چهارچوب گفتمان های غالب اجتماعی حاکم بر جامعه ایران است. بدین منظور با بهره گیری از نظریات میشل فوکو در باب سوژه و قدرت و همچنین نظریات گفتمان لاکلا و موف سعی شده است تحلیلی جامعه شناختی از این سه فیلم ارائه شود. فوکو تاکید دارد که گفتمان با روابط قدرت پیوند خورده است و برای بررسی روابط آدمیان در فضای جامعه، باید به مطالعه گفتمان های اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی مسلط بر آن پرداخت تا بدین وسیله بتوان به شناخت مناسبات قدرت در میان افراد دست یافت. روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف چهارچوبی برای تحلیل متون سینمایی این مقاله بوده است.
    سه فیلم منتخب برای این پژوهش به زندگی روزمره اقشار گوناگون جامعه ایرانی نگاهی آسیب شناسانه دارند و بخشی از گفتمان های گوناگون حاکم بر جامعه معاصر ایرانی را منعکس می کنند. همچنین از خلال روابطی که میان پرسوناژ های فیلم ها در جریان است سلطه و استیلای مراجع قدرت بر زندگی فردی و اجتماعی زنان طبقات گوناگون جامعه به تصویر کشیده شده است.
    درنهایت، از این تحلیل نتیجه گیری می شود که در فیلم های فر هادی زنان در مناسبات اجتماعی نقش پررنگی دارند. او زنان را در سیطره و انقیاد گفتمانی حاکم بر جامعه می بیند که تصمیمات و کردار های فردی و اجتماعی شان، چه در عرصه عمومی و چه در عرصه خصوصی، تحت تاثیر این شبکه گفتمانی است. فر هادی جامعه ایرانی را تحت تسلط روابط و گفتمان قدرت مردانه به تصویر می کشد و جهان تصمیمات و اعمال زنان را از پیش مردانه و منفعلانه می داند؛ به حدی که فردیت و سوژگی شان در سایه این گفتمان حاکم به چالش کشیده می شود.
    کلید واژگان: گفتمان قدرت, سوژه, فردیت, هویت, زنان}
    Fardin Alikhah, Ehsan Baba-Tabar, Amin Nabati Shoghl
    The main purpose of this paper is to show the way women are dealt with as a knowing subject in the latest three cinematic works by Asghar Farhadi within the framework of dominant social discourses ruling over the Iranian society. To this end، the theories of Michel Foucault on the subject and power and the theories of Laclau and Mouffle were used to offer a sociological analysis on these three films. Foucault emphasizes that discourse has been intertwined with power relations; thus، to study relations among people in society، one needs to investigate social، cultural، and political discourses that govern it، so that power relations among people are learned. Laclau and Mouffe’s discourse analysis method was used to analyze the cinematic texts of this paper. The three selected movies for this research have a pathological approach towards the daily life of Iranians from different strata of society، reflecting part of the various discourses that govern Iranian contemporary society. In addition، within the relations among the personages in the movies، dominance and control of authorities on women''s private and social lives from different social levels are illustrated. As the findings of this research، one can argue that in Farhadi''s movies، women have more colorful roles in social relations. He views women affected by the dominating discourse in the society، and their individual and social decisions and functions in both public and private arenas are affected by this discourse network. Farhadi displays the Iranian society under the domination of relations and discourse of men''s power; he also views the world of women''s decisions and functions masculine and passive، to the extent that he challenges their individuality and subjectivity under the shadow of this dominant discourse.
    Keywords: Power discourse, subject, individuality, identity, Women}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال