جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Pride » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »
تکرار جستجوی کلیدواژه « Pride » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
نشریه سفینه، پیاپی 79 (تابستان 1402)، صص 91 -111
تکبر در کتب لغوی و اخلاقی غالبا خودبزرگ بینی و خود برتر بینی معنا شده است. از سویی مطالعه آیات و روایات، این مطلب را قویا نشان می دهد که در کاربرد «کبر» و کلمات هم خانواده آن، زیر بار حق نرفتن، گردن کشی در برابر حق یا حق گریزی، به منزله ریشه و عامل خودبزرگ بینی و خود برتر بینی مورد تاکید فراوان قرار گرفته تا جایی که در موارد متعددی اساسا کبر و تکبر، معادل حق گریزی و امثال آن دانسته شده است. در روایات به مواردی برمی خوریم که (با پررنگ کردن ریشه کبر) مراد از تکبر صرفا حق گریزی هایی، مانند سرباز زدن از ولایت و انکار معرفت حجت های الاهی دانسته شده است. همچنین در مواردی که روایات، کبر را با تعابیری نظیر «ام العیوب» و «اعظم الذنوب» توصیف کرده و عقابهای شدیدی برای آن بر شمرده اند، تاکید بر حق گریزی است. حاصل این بررسی، توجه بیش از پیش به موضوع «حق پذیری» و «تسلیم در برابر حق» به عنوان مولفه مهم «ایمان» و «دین داری» است که حاوی پیام مهم و تاثیرگذاری در رویکرد ما به مفاهیم و ارزش های دینی خواهد بود.
کلید واژگان: کبر, تکبر, خود بزرگ بینی, خود برتر بینی, حق گریزی, گردن کشی در برابر حق, تکبر در برابر حق, ترک الحق, بطر الحق, سفه الحق, جحد الحق, انکار الحق}Safineh Journal, Volume:20 Issue: 79, 2023, PP 91 -111Arrogance in the lexical and moral books often means self-conceit and self-superiority. The study of verses and traditions strongly shows that in the use of“ کبر “ (arrogance) and its related words, not accepting the right and avoiding the right are considered as the root and cause of self-conceit and self-righteousness to the point where in many cases arrogance isconsidered to be basically equivalent to evasion of rights and the like. In the hadiths, we come across cases where (by emphasizing the rootof arrogance) the meaning of arrogance is evasion of rights, such as refusing to accept Vilayat and denying the divine proofs. Also, in the cases where the hadiths describe arrogance with terms such as “Um al-‘Uyub” and “A’zam al-Zunub” and have counted severe punishments for it, the emphasis is on avoiding the right. The result of this study is to pay more attention to the issue of “right acceptance” and “surrender to the right” as an important component of “faith” and “religiosity” which willcontain an important message and influence in our approach to religious concepts and values.
Keywords: : pride, arrogance, self-conceit, self-superiority, avoiding the truth, standing against the truth, Gavun (غاوون), abandoning the truth, Bataral-Haq (الحق بطر), safahal-Haq (الحق سفه), fighting the truth (الحق جحد), denying the truth} -
قرآن کریم نظامی معنایی میان واژگان بنیان نهاده که در آن مفاهیم را بر اساس جهان بینی خود تبیین و ارزش گذاری می کند. روش معناشناسی ساختگرا راهی برای شناخت واژگان قرآنی در این نظام و بدون پیش فرض های دیگر است. «فرح» از مفاهیم قرآنی است که اگرچه در بعضی کاربردها ارزش مثبت دارد، اما در بیشتر موارد به نوعی مورد نکوهش قرار گرفته است. ازاین رو معنا کردن فرح به شادی، شبهه منکران قرآن را مبنی بر مخالفت او با شادی، با وجود مثبت بودن این مفهوم در علم روانشناسی، تقویت می کند. بر این اساس این جستار درصدد برآمد با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از معناشناسی ساختگرا، معنای فرح در قرآن و در پی آن سبب نکوهش غالبی آن را بیاید. این بررسی نشان می دهد که در قرآن مولفه های معنایی فرح، شامل فخر و سرور هستند و این واژه بر اساس برتری یا عدم برتری حقیقی عامل فخر در آن، و به عبارتی وجود یا عدم وجود مولفه حقیقی بودن به دو نوع پسندیده و ناپسند تقسیم می شود. قرآن کریم برای فرح ناپسند عوامل مختلفی از جمله نعمت های دنیا، فرار از جهاد و گرفتاری مومنان را برشمرده است. در مقابل، فضل و رحمت الهی که در قرآن تنها به نعمت های معنوی اطلاق می شود، تنها عامل فرح پسندیده بیان شده است.
کلید واژگان: قرآن کریم, فرح, معناشناسی ساختگرا, فخر, شادی}The Holy Qur'an establishes a system of meanings between words in which it explains and evaluates concepts based on its worldview. The method of constructivist semantics is a way of recognizing Qur'anic words in this system without any other presuppositions. "Farah" is one of the Qur'anic concepts that, although it has a positive value in some applications, has been criticized in more cases.Thus, Farah's interpretation of happiness reinforces the skepticism of the Qur'an's denial of his opposition to happiness, despite the positive nature of this concept in psychology. Accordingly, this research seeks to find the meaning of Farah in the Qur'an with a descriptive-analytical method and by using constructivist semantics, and then find the reason for its dominant condemnation.This study shows that in the Qur'an, the semantic components of Farah include pride and joy, and this word is divided into two types based on the superiority or non-superiority of the real factor of pride in it, in other words, the existence or non-existence of the component of reality.The Holy Qur'an lists a number of factors for disapproved Farah, including the blessings of the world, the escape from jihad, and the entanglement of believers.In contrast, the divine grace and mercy, which in the Qur'an refers only to spiritual blessings, is the only factor of admired Farah.
Keywords: Qur'an, Farah, structural semantics, Pride, joy} -
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 11 (پاییز 1391)، صص 107 -121
تکاثر در واقع افزون طلبی، برتری جویی و پیشی گرفتن از دیگران در جمع مال و کثرت فرزندان و دیگر تعلقات دنیوی است که این حس موجود در آدمی حجم وسیعی از آیات و روایات را به خود اختصاص داده است. این حس سیری ناپذیر در انسان، اگر در مجرای صحیح قرار نگیرد و به شایستگی کنترل نشود؛ علاوه بر اینکه سرمایه عمر را تباه می کند و درد و رنج های فراوان با خود دارد، سرانجام سخت و ناگواری را برای آدمی رقم می زند. تکاثر و افزون خواهی و برتری جستن از دیگران، یکی از بزرگترین عوامل سقوط و غفلت آدمی از یاد خدا و بی توجهی به دین و دیانت و سر پیچی از انجام اوامر و پرهیز از نواهی الهی می باشد. این مقاله سعی بر آن دارد که ضمن ارایه تصویری روشن از این موضوع، عوامل بروز و آثار و پیامدهای این رفتار آدمی را بررسی کند.
کلید واژگان: تکاثر, اموال, اولاد, تفاخر, لهو, لعب, ابیات قرآنی}PROLIFERATION is indeed the increasing ambition, dominance and outshining others in gathering wealth and multiplicity of children and other worldly attachments, and a wide range of Hadiths and verses is devoted to this human sense. If this insatiable sense of human isnt put on the right way and is not controlled, it causes a hard and unpleasant end for human and ruins the wealth of the life and carries a lot of pain and suffering with it. PROLIFERATION and increasing ambition and outshining others are of the biggest factors in the decline and neglect of man's mind to God, defiance of the commandments and neglect of religion and faith and of avoiding divine taboo. This paper tries to present a clear picture of this subject and study its causes and effects and consequences of this human behavior.
Keywords: PROLIFERATION, property, Children, pride, play, Quranic verses}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.