به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « semantic opposition » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « semantic opposition » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محدثه حوزان، علی اکبر فراتی، انسیه سادات هاشمی*

    تقابل جهتی و دوسویه به عنوان دو گونه رایج در تقابل معنایی مطرح هستند. تقابل معنایی مبحث ویژه ای از معنی شناسی را به خود اختصاص می دهد. تقابل های معنایی یکی از مهم ترین و پربسامدترین روابط معنایی در نهج البلاغه به شمار می روند. تنوع تقابل معنایی در دنیا و آخرت، دلالت های معنایی متنوعی را رقم می زند که از ابزارهای لازم در بررسی معناشناختی این اثر ادبی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده است. در این پژوهش، به دلیل گسترده بودن بحث تقابل معنایی میان صفات دنیا و آخرت در خطبه های نهج البلاغه، به بررسی دو گونه رایج از انواع تقابل میان این صفات، پرداخته شده است. پس از استخراج جفت صفات متقابل دنیا و آخرت از میان خطبه ها و تطبیق هر یک از آن ها، بر انواع تقابل در معنی شناسی، برآیند پژوهش نشان داد که در این میان، امام برخی ویژگی ها برای دنیا و آخرت ترسیم کرده اند که نمایان گر تقابل جهت های مختلف نسبت به نقطه ارجاع هستند و تحت عنوان تقابل جهتی مطرح می شوند. این تقابل ها با دربرگیری پانزده مورد به عنوان یکی از پربسامدترین انواع تقابل میان صفات متقابل دنیا و آخرت محسوب می شوند. جفت صفات متقابل مطابق با ویژگی های تقابل دوسویه که از نظر میزان بسامد میان صفات دنیا و آخرت با دربرگیری سه مورد، کم ترین میزان را به خود اختصاص می دهند، پس از تقابل جهتی قرار می گیرند. امام از این صفات برای بیان ویژگی هایی از دنیا و آخرت استفاده کرده اند که وقوع یکی از واژه های متقابل، متضمن وقوع واژه دیگر  هست.

    کلید واژگان: معنی شناسی, تقابل معنایی, تقابل دوسویه, تقابل جهتی, دنیا و آخرت, نهج البلاغه}
    Mohadese Hozan, AliAkbar Forati, Enisiyeh Sadat Hashemi *

    Directional and symmetrical opposition are considered two common types of semantic opposition. Semantic opposition is a special topic of semantics. Semantic opposition is one of the most important and frequent semantic relations in Nahj al-Balagha. The variety of semantic opposition in this world and the hereafter creates a variety of semantic implications, which is one of the necessary tools in the semantic analysis of this literary work. The present research is compiled by the descriptive-analytical method. In this research, due to the widespread discussion of the semantic opposition between the attributes of this world and the hereafter in the sermons of Nahj al-Balagha, two common types of opposition between these attributes were investigated. The results showed that, Imam has drawn some features for the world and the hereafter, which represent the opposites of different directions with respect to the reference point and are referred to as directional opposites. These opposites, including 15 cases, are considered one of the most frequent types of opposites between the mutual attributes of this world and the hereafter. Pairs of mutual attributes according to the features of symmetrical opposition, which have the lowest frequency between the attributes of this world and the hereafter, including 3 items, are placed after the directional opposition. Imam has used these attributes to express the features of this world and the hereafter; the occurrence of one of the reciprocal words implies the occurrence of the other word.

    Keywords: semantics, semantic opposition, symmetrical opposition, directional opposition, the world, the hereafter, Nahj al-Balagha}
  • علی فتحی*، محسن قاسم پور، راضیه سادات سید خراسانی

    یکی از ویژگی های برجسته و طبیعی موجود در یک زبان، تقابل معنایی است که معناشناسی نوین ساختگرا آن را بالنده کرد. تقابل معنایی، یکی از انواع روابط مفهومی در سطح واژه است که با استفاده از آن و سایر روابط مفهومی، میدان معنایی واژگان به دست می آید. شناخت مقابل های هر واژه در روشن شدن معنای دقیق آن بسیار موثر است. کشف میدان معنایی براساس تقابل، یکی از روش های پذیرفته شده و کاربردی معناشناسی است. درخصوص معنای حق، پژوهش های پراکنده ای و بیشتر با رویکرد حقوقی انجام گرفته است؛ ولی پژوهش مستقلی درباره تقابل های معنایی حق انجام نشده است؛ ازاین رو، انجام پژوهشی مستقل و درخور در این خصوص، ضرورت دوچندان دارد. در پژوهش پیش رو، به روش توصیفی تحلیلی، براساس نظریه های واژگانی معناشناسی ساختگرا، تقابل معنایی حق و باطل در قرآن کریم تبیین شده است. نیز با تبیین مولفه های معنایی حق مانند ثبات، استواری و مطابقت و تحلیل مشخصه های معنایی باطل یعنی فساد، نابودی و عدم ثبات حق این نتیجه به دست آمد که حق در قرآن کریم در سه گونه از انواع تقابل، واژه مقابل دارد. حق با واژه هایی چون باطل، کذب و لعب تقابل مکمل دارد و با بغیر الحق، تقابل واژگانی و با واژگانی مانند ظن، شرک و ظلم تقابل ضمنی دارد.

    کلید واژگان: تقابل معنایی, معناشناسی, تقابل مکمل, تقابل ضمنی, حق, باطل}
    Ali Fathi*, Mohsen Ghasempour, Razeyhsadat Seyedhkorasani

    One of the prominent features of a language is the Semantic opposition which has been developed in the modern structural semantics. Semantic opposition is one kind of the conceptual relations at the level of words, by which as well as other conceptual relationships, the semantic field of the vocabulary can be obtained. Recognition of the antonyms of each word is effective in making the exact meaning of the word clear. Discovering the semantic field is based on one of the accepted and practical oppositions in semantics. Regarding the meaning of Haq (=right), there are dispersed works in the field of law, whereas no independent research has been carried out with regard to its semantic oppositions. Hence the present study as an independent one is conducted. The current paper has been carried out through a descriptive-analytic method to explain the semantic opposition of Haq and Batil (right and wrong) in the Holy Koran on the basis of lexical semantics. By making a distinction among the semantic components of Haq and Batil separately, it concluded that the word Haq has 3 antonyms in the Holy Koran. Haq is in complementary opposition with such words as باطل, کذب, and لعب. It is in lexical opposition with the expression بغیر الحق and in implicit opposition with such words as ظن, شرک and ظلم.

    Keywords: Semantic opposition, semantic, gradable opposition, opposition complementary, Right, vain}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال