به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « social action » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « social action » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید میرصالح حسینی جبلی*، نجیب الله نوری

    هدف پژوهش حاضر استخراج مولفه های کنش اجتماعی اسلامی و مقایسه آن با سبک های هویت است. روش این پژوهش مقایسه ای و از نوع تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل واریانس است. اینکه کنش اجتماعی اسلامی از چه مولفه هایی تشکیل شده و ارتباط آن با سبک های هویت، چه تفاوت هایی در مقایسه با هم دارند؟ از پرسش های این پژوهش است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه کنش های اجتماعی اسلامی (بر اساس برداشت تفسیری از آیات و روایات) و نیز بر پایه پرسش نامه سبک های هویت انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش طلاب و دانشجویان شهر قم است که از میان آنها 388 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس، انتخاب گردیدند. یافته ها نشان می دهد که کنش های اجتماعی اسلامی دارای چهار مولفه (عامل) مجزا در بین کنشگران اجتماعی است. هنجارمندی دینی، خودشیفته گریزی در روابط اجتماعی، ارتباط جویی دین محور و مرزیابی اخلاق مدار، از این سازه به دست آمد. این سازه از کنش اجتماعی اسلامی در ارتباط با هویت سه گانه چنین است که سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند، اما هر کدام از آنها با سبک هویت اجتنابی تفاوت معناداری دارند؛ یعنی افراد با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری، سطوح بالاتری از کنش های اجتماعی اسلامی را از خود نشان می دهند و دارندگان سبک هویت اجتنابی درجات ضعیفی از کنش اجتماعی اسلامی را دارا می باشند.

    کلید واژگان: مولفه های کنش اجتماعی, سبک های هویت, کنش اجتماعی, کنش اسلامی}
    Seyed Mirsaleh Hosseini Jebeli *, Nagibolh Noori

    The current study aims to extract the components of Islamic social action and compare it with identity styles. The method of this research is comparative and exploratory factor analysis and variance analysis have been used. "What are the components of Islamic social action and its relationship with identity styles, what are the differences between them", are among the questions of this research. Data collection was done using questionnaires of Islamic social actions (based on interpretation of verses and narratives) and identity styles questionnaires. The statistical population of this study is the students of Islamic Seminary and university in Qom, among whom 388 people were selected by available sampling method. The findings suggest that Islamic social actions have four separate components (factors) among social activists. Religious normativity, avoiding narcissism in social relations, religion-oriented communication, and ethical boundary-finding were obtained from this structure. This structure of Islamic social action in relation to the triple identity is such that informational and normative identity styles are not significantly different from each other, but each of them is significantly different from the avoidant identity style. That means that, people with informational and normative identity style show higher levels of Islamic social actions and those with avoidant identity style have weak levels of Islamic social action.

    Keywords: Components of Social Action, Identity Styles, social action, Islamic action}
  • رجبی ابوذر، سید محمد کاظمی شیخ شبانی*
    اندیشه «اخباری» بعد از شکل گیری تاکنون در میزان تاثیر بر اندیشه عالمان شیعی نوسان داشته است. به ظاهر، با مجاهدت عالمان اصولی، رویکرد اخباری از صحنه تفکر فقهی رخت بربسته است؛ اما واقعیت آن است که این جریان، هم به لحاظ بینشی و هم از نظر کنشی تاثیر خود را برجای گذاشته است. این نگره، در مسیله مهدویت، حضور و تاثیر خود را بر عالمان شیعی به شکل جدی نشان داده است. این تحقیق به تاثیر کنشی و رفتاری اندیشه اخباری بر حوزه مهدویت در دوران معاصر در میان شیعیان اشاره می کند. یافته اصلی پژوهه حاضر آن است که معرفت دینی ظاهرگرایانه اخباری، هم بر کنش فردی و هم بر کنش اجتماعی شیعیان اثر دارد. اجتناب از مسیولیت های اجتماعی، بیان مباحث غیر ضروری، همچون نقل خواب، احوال شخصی امام زمان؟عج؟ و ملاقات گرایی، عزلت گزینی، اخذ تاکتیک سکوت دربرابر تحرکات مستکبرانه غرب؛ ازجمله اثر کنشی اندیشه اخباری است. همچنین به دلیل همین دیدگاه اخباری، اساسا این اندیشه با حضور زنان در جامعه به عنوان فعالیت های اجتماعی در مورد زمینه سازی ظهور مخالفت می کند. پژوهش پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی به سنجش اثرگذاری اندیشه اخباری در سلوک و زندگی فردی و اجتماعی برخی از شیعیان معاصر پرداخته است.
    کلید واژگان: اخباری گری, مهدویت, کنش فردی, کنش اجتماعی, سطحی نگری, عالمان شیعی معاصر}
    Abuzar Rajabi, Seyed Mohamad Kazemi Sheykhshabani *
    The rate of impact of “Akhbari” thought on Shiite scholars’ thought has fluctuated since its formation. Seemingly, due to the efforts of fundamentalist scholars, the Akhbari approach has left the field of jurisprudential thought; however, in reality, this movement has had its impact both in terms of insight and action. This view, in the field of Mahdism, has had its impact and presence on the Shiite scholars in a serious way. This paper addresses the action and behavioral influence of Akhbari thought on the field of Mahdism in the contemporary era amongst the Shiites. The main finding of this paper is that the Akhbari egocentric knowledge of religion has its impact on both individual and social actions of the Shiites. Avoiding social responsibilities, expressing futile discussions, such as narration of dreams, personal status of Imam of the Time (a.s), meeting-oriented[1], seclusion, selection of the technique of silence against the arrogant movements of the West are among the action effects of Akhbari thought. Moreover, due to this view, Akhbarism is against the presence of women in the society as the social activists in relation to the preparing the ground for the appearance (of Imam). The following research measures the impact of Akhbari thought on some of the contemporary Shiites’ personal and social behavior and life style.
     
    [1]. Meeting Imam of the Time (a.s) Personally
    Keywords: Akhbarism, Mahdism, individual action, Social action, superficiality, contemporary Shiite scholars}
  • نسیم کاهیرده*

    سانها در ساختارهای اجتماعی ای که خود نیافریده اند زاده میشوند و باز در درون سامان اجتماعی و نهادی که خود نساخته اند زندگی میکنند و تحت فشار محدودیتها، آداب، رسوم و قوانین عمل میکنند. همه اینها به منزله عناصر سازنده «خود» عمل میکنند، اما با این همه «من» همیشه در برابر موقعیت های ازپیش تعیین شده به شیوه ای منحصر به فرد واکنش نشان میدهد؛ زیرا قواعد حاکم بر جامعه، صورت های ذهنی و تخلف پذیرند و تنها هنگامی که انسان به آنها عمل کند تحقق خارجی خواهند یافت؛ این واقعیت درمورد کنش اجتماعی اخلاقی انسان ها نیز مصداق دارد؛ چراکه بازتولید اخلاقیات در جامعه تنها از طریق عمل افراد به آنها صورت میگیرد. در این میان یکی از پرسشهای اساسی این است که چه مولفه های ذهنی، باعث بروز کنش اجتماعی - اخلاقی افراد می شود؛ سوالی که دراین مقاله تلاش شد با بررسی و تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی به آن پاسخ داده شود و آنچه که در پایان به عنوان مولفه های ذهنی موثر در بروز کنش اجتماعی اخلاقی، شناسایی و تبیین شد شامل این موارد است: 1- معرفت؛ 2- نیاز؛ 3- ادراک اعتباری؛ 4- اراده؛ 5- ایمان. طبق دیدگاه علامه، از بین این مولفه ها، ایمان عامل اصلی و تضمین کننده بروز کنش اجتماعی اخلاقی از سوی افراد است.

    کلید واژگان: علامه طباطبائی, کنش اجتماعی, اخلاق, ذهنی}
    Nasim Kahirdeh *

    Humans are born into social structures that are not self-created and live within a social institutional set-up that they themselves have not constructed and they operate under the pressure of constraints, customs, traditions, and laws. These all act as constituents of the “self “, but all these considered, the “I” still always responds to predetermined situations in a unique way because the rules governing society are subjective forms that can be broken, and it is only when the individual acts upon them that they manifest externally. This is also true of human moral social actions because the reproduction of morality in society is carried out only by the individuals acting by said morality. A fundamental question here is this: What subjective components lead to the manifestation of ethical social actions in individuals? In the present paper, it was strived to answer this question by examining Allameh Tabataba’i’s views through an analytic methodology. Ultimately, the following were identified as effective subjective components in the manifestation of ethical social action: 1) knowledge, 2) needs, 3) conventional conception, 4) free will, 5) emotions, and 6) faith. According to Allameh Tabataba’i, among these components, faith is the main factor that guarantees the manifestation of ethical social action by individua

    Keywords: Allameh Tabataba’i, Ethics, Social Action, subjective}
  • نصرالله آقاجانی، اصغر اسلامی تنها، منصور محمدی*

    عقلانیت و کنش، واژه هایی هستند که از حیث انتزاعی، به معنای برخاستگی از عقل و اراده اند، اما از حیث انضمامی، مبتنی بر چگونگی نگاه به ماهیت و قوای إدراکی و حرکتی انسان، معنای خاص خود را پیدا می کنند. بر همین اساس، در تحلیل وبر، عقل و کنش، به روش و عمل برآمده از عقل عملی خودبنیاد و عقلانیت کنش اجتماعی، نیز به داشتن محاسبه ریاضی وار برای دست یابی به اهداف زندگی، تقلیل و جامعه غربی، جامعه ای عقلانی و در عین حال، مبتلا به بحران معنویت دانسته شده است. اما حکمای اسلامی، مبتنی بر نگاه خود، به ماهیت و قوای انسان، عقل را به معنای ظرفیت ادراک معانی؛ و کنش را نیز منبعث از إراده برخاسته از قوه شوقیه متاثر از قوا وگرایشات نفوس سافل و عالی انسان می دانند؛ بنابراین، عقلانیت کنش اجتماعی را به معنای مبتنی کردن کنش های اجتماعی، بر ظرفیت ادراک معانی مجرد، در مراتب و مصادیق مختلف آن، تعریف و رعایت روش و محاسبه منطقی در کنش اجتماعی را تنها یکی از معیارهای عقلانی بودن در نظر می گیرند و از این حیث، جامعه را نیز دچار بحران معنویت نمی کنند.

    کلید واژگان: عقلانیت, کنش اجتماعی, ماکس وبر, حکمت اسلامی}
    Nasrollah Aqajani, Asghar Islamitanha, Mansur Mohammadi *

    Rationality is one of the struggling issues for thinkers of social sciences. Among them, Max Weber has formulated the rationality of social action based on a particular concept of reason and action, and has considered modern societies as rational, which is incompatible with the view of Islamic scholars. Accordingly, the rationality of social action, from viewpoint of Islamic wisdom, has been examined and explained through using an analytic-comparative approach to the Weberian tradition. Rationality and action are the terms that, in the abstract sense, they mean "derived from reason and will", but in concrete sense, they have their own special meanings based on how they view the nature and cognitive faculty and motive power of human. Accordingly, in Webber's analysis, reason and action have been considered the method and practice derived from the autonomous practical wisdom and the rationality of social action, as well as having a mathematical calculation to achieve the aims of life, reductionism, and Western society, a rational society, and at the same time suffering from the crisis of spirituality. However, Islamic scholars, based on their view of human nature and power, regard "reason" as the capacity for the understanding of meanings, and "action" as the result of the will arising from the stimulative power influenced by the powers and dispositions of high and wicked human's selves. Therefore, they define the rationality of social action, as social actions based on the capacity of perceiving abstract meanings, and in its various contexts and examples, they consider the definition and observance of the method as well as rational calculation in social action as only one of the criteria for being rational, and in this respect, they don't let the society suffer from a crisis of spirituality. Rationality is one of the struggling issues for thinkers of social sciences. Among them, Max Weber has formulated the rationality of social action based on a particular concept of reason and action, and has considered modern societies as rational, which is incompatible with the view of Islamic scholars. Accordingly, the rationality of social action, from viewpoint of Islamic wisdom, has been examined and explained through using an analytic-comparative approach to the Weberian tradition. Rationality and action are the terms that, in the abstract sense, they mean "derived from reason and will", but in concrete sense, they have their own special meanings based on how they view the nature and cognitive faculty and motive power of human. Accordingly, in Webber's analysis, reason and action have been considered the method and practice derived from the autonomous practical wisdom and the rationality of social action, as well as having a mathematical calculation to achieve the aims of life, reductionism, and Western society, a rational society, and at the same time suffering from the crisis of spirituality. However, Islamic scholars, based on their view of human nature and power, regard "reason" as the capacity for the understanding of meanings, and "action" as the result of the will arising from the stimulative power influenced by the powers and dispositions of high and wicked human's selves. Therefore, they define the rationality of social action, as social actions based on the capacity of perceiving abstract meanings, and in its various contexts and examples, they consider the definition and observance of the method as well as rational calculation in social action as only one of the criteria for being rational, and in this respect, they don't let the society suffer from a crisis of spirituality.

    Keywords: Rationality, social action, Max Weber, Islamic wisdom}
  • سیدعلی نقی ایازی
    رشد و تعالی و طی کردن مسیر کمال در شرایط امروز، نیازی مسلم و قطعی برای جوامع شمرده می شود و این امر جز با طراحی و تدوین خط مشی حرکت به سوی پیشرفت محقق نخواهد شد، ازاین رو تدوین خط مشی پیشرفت از دیرباز مد نظر بسیاری از فرهیختگان بوده است. اندیشمندان در جوامع اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و متناسب با فرهنگ اسلامی، می توانند با بهره گیری از قرآن به عنوان یگانه منبع کلام وحی، بدین امر بپردازند.
    نوشتار پیش روی در صدد است تا به شناسایی انواع کنش های اجتماعی به عنوان یکی از متغیرها در فرایند پیشرفت مبتنی بر آموزه های قرآن بپردازد و در این مسیر، از طریق روش شناسی تحقیقات کیفی و مکانیزم نظریه زمینه ای، به مطالعه قرآنی پرداخته است.
    در تئوری زمینه ای از سه نوع کدگذاری متمرکز، محوری و گزینشی برای طبقه بندی داده ها استفاده می شود. بر این اساس، ابتدا مفاهیم و مقولات مرتبط از آیات قرآنی استخراج شده و چگونگی ارتباط آنها با هم نیز بیان شده و در نهایت منجر به شکل گیری نظریه ای در زمینه انواع کنش های اجتماعی در فرایند پیشرفت شده است. این دسته از کنش ها شامل کنش های کنترلی، اصلاحی، مشارکتی، انسجامی و عاطفی است که در تعامل با هم، نوع زمینه پیشرفت را مهیا می سازد.
    کلید واژگان: کنش اجتماعی, نظریه زمینه ای, کنش کنترلی, کنش مشارکتی, کنش اصلاحی, کنش انسجامی, کنش عاطفی}
    Sayyid Alinaqi Ayazi
    Development and sublimation, and faring the path of perfection in today’s conditions is regarded an inevitable and definitive requirement for the human societies and this will not be achieved except through planning and devising a guideline for moving toward development. Thus, devising the progress guideline has been taken into consideration by many elites since long time ago. The thinkers in Islamic societies have not been an exception to this rule, either; they can undertake this task proportionate to the Islamic culture by using the Qur’an as the only source of Revealed Words of Allah.
    The present paper is intended to identify various kinds of social actions as one of the variants in the process of progress based on the Qur’an’s teachings and has, in this respect, undertaken the Qur’anic study through the methodology of quality investigation and background theory mechanism. In background theory, three types of concentrated, pivotal, and selective coding have been used for classification of the data. On this basis, first, the concepts and categories related to the Qur’anic verses have been extracted and their relation to each other has been explained and finally, a theory on various social actions in the process of progress has been formed. These groups of actions include control, correctional, participatory, cohesive, and emotional actions that would interactively prepare the type of background for progress.
    Keywords: social action, grounded theory, control action, action quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال