به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیات الهیاتی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « آیات الهیاتی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مسعود حاجی ربیع، محمدحسین زاده
    تحقیق در متون دینی از دغدغه های دیرین دین پژوهان است. دین پژوهان مسلمان، قرآن را کانون اصلی این مبحث قرار داده اند. پژوهش در زبان آیات الهیاتی قرآن (=آیات ناظر به اوصاف و افعال خدا) مهم ترین جایگاه را داراست؛ چراکه نزد دین پژوهان مسلمان، خدا و اوصافش سرآمد هر موضوعی است. در میان دین پژوهان مسلمان، دین پژوهان عارف نیز شیفتگی خود را به این مبحث نشان داده اند. در میان عارفان، روزبهان بقلی شیرازی (522 606 . ق) و ابن عربی (560 638 . ق) با صراحتی بیشتر و از دو منظر مختلف به موضوع نگریسته اند. روزبهان از رهگذر مقوله «شطح»، «زبان شطح» را برگزیده و ابن عربی با رد شطح و از رهگذر مولفه های «جامعیت تشبیه و تنزیه» و «اتحاد ظاهر و مظهر»، به «زبان ظاهر» باور یافته است. هدف مقاله حاضر، مقایسه آرای زبانی این دو اندیشمند مسلمان و پاسخ به این پرسش است که آیا زبان آیات الهیاتی، زبان ظاهراست یا زبان شطح؟ برخی یافته های مهم این پژوهش حاضر عبارت است از: 1 نگاه باطنی روزبهان به حقیقت؛ 2 تحول در معنای شطح توسط روزبهان؛ 3 نگرش جامع ابن عربی به حقیقت؛ 4 نزدیکی هستی شناسی ابن عربی به ذهن و قابلیت آن برای عرضه یک جهان بینی نظام مند؛ 5 دوری هستی شناسی روزبهان از ذهن و پذیرانبودن آن برای ارائه یک جهان بینی منسجم.
    کلید واژگان: آیات الهیاتی, شطح, ظاهر, مظهر, تشبیه, تنزیه}
    Masood Haji Rabi', Mohammad Hosein, Zadeh
    One of the old worries of researchers is studying religious texts. Muslim researchers have mainly focused on Quran. According to the theological verses of Quran (= verses which are about God’s attributes and deeds), research has the most important positions; this is because Muslim religious researchers believe God and His attributes is the most important subject. Among Muslim religious researchers the mystic researchers have shown a special interest to this subject. Roozbahan Baqli Shirazi (522-606) and Ibn-Arabi (560-638) have more clearly regarded this subject and have two different views in this regard. Using the “shat’h” category, Roozbahan has chosen the “language of shat’h”; rejecting “shat’h” and using the two parameters of “comprehensiveness of simile and immaculateness” and “unity of zaher and mazhar”, Ibn-Arabi has believed the “literal language of the theological verses of the Quran”. The purpose of this article is to compare the linguistic views of the two Muslim scholars and to answer this question: is the language of the theological verses of Quran literal or shat’h? Some of the important findings of the present research are as follows: 1- Roozbahan’s esoteric look at reality; 2- a change in the meaning of shat’h by Roozbahan; 3- Ibn-Arabi’s comprehensive look at reality; 4- Ibn-Arabi’s ontology is close to mind and can be used to present a systematic worldview; 5- Roozbahan’s ontology is far from mind and cannot be used to present a coherent worldview.
    Keywords: theological verses, shath, zaher, mazhar, simile}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال