به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شکل گیری » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « شکل گیری » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فریده آفرین*

    هدف پژوهش این است که با روش توصیفی تحلیلی به مطالعه ابعاد و معانی بیلدونگ در نظریه نبوغ کانت در نقد سوم بپردازد. در نبوغ به منزله موهبت طبیعی شخص تخیل آزاد می شود و فاهمه بدوا در هنرمند گسترش می یابد.از مطالعه این نتیجه حاصل شده که نبوغ بر اساس معانی بیلدونگ جنبه های زیر را دارد:1)فرم؛در فرم تاملی هنر زیبا،2)تصویر؛ هنر زیبا به منزله تصویر به واسطه ایده زیباشناختی به منزله میانجی معانی و ارزش های فرهنگی،3)صورت بخشی/شکل دهی؛ به هماهنگی تخیل-فاهمه و حس مشترک نابغه و توافق قوای تماشاگر در تطابق با توافق قوای نابغه با طبیعت،4)پرورش قوا، پرورش ذهن و روح در نابغه و فراخوانی نابغه ای دیگر،5)نقش آموزشی محصول نبوغ به لحاظ فن و سبک، پرورش قوا،6)تربیت؛ تربیت مقدماتی و اخلاقی تماشاگر برای قابلیت نوعی اخلاق عالی تر و برتر،7)آمادگی برای جامعه پذیری بر اساس حس مشترک در مسیر تکامل فرهنگ بر پایه هماهنگی توافقی (قوای فرد و افراد با هم). این پژوهش نشان می دهد مسیله خلق اثر هنری و نبوغ هنرمند نزد کانت ضمن تاکید بر سوبژکتیویسم در مسیر انسان شناسی او قرار می گیرد. درصورتی که وحدت فوق محسوس قوا را در ناخودآگاه به معنای لایب نیتسی قرار دهیم نبوغ کانتی با جهتگیری به فردیت بیان گرایانه، تفاوت فردی و تفردیابی رو به فلسفه آینده گشوده می شود.

    کلید واژگان: بیلدونگ, شکل گیری, تصویر, بیلد, هماهنگی آزاد, پرورش}
    Farideh Afarin *
    method

    The aim is to study the dimensions and meanings of Bildung in Kant's theory of genius in the third critique with a descriptive and analytical method.

    Findings

    On the other hand, genius is designed to resolve the gap between the beautiful in art and in nature in the third review. On the other hand, the presentation of genius is considered a way to turn from aesthetics to the philosophy of fine art in this critique. When studying Kant's theory of genius, we realize that the role of imagination and aesthetic ideas under a certain concept of a product as an end in it is stronger than the direct intervention of understanding. Considering the harmony of faculties in the discussion of genius shows the harmony of imagination and understanding. The induction in the theory of genius in the metaaesthetics of the ideal of beauty in art is determined from the point of view of the creative artist. The goal related to beauty in art supports the formation and agreement of imagination and understanding. The study of ideas in the third critique shows that the idea has multiple aspects. The third aspect is found in genius: a positive, secondary presentation of an idea that is implemented through the creation of "another" nature, which here is the aesthetic ideas. The description of the connection between the aesthetic idea and morality in genius reveals that artistic beauty and morality come together. The beautiful thing in art is not less than the beautiful thing in nature, but "is a symbol of morality." In this way, the separation of two types of beauty, i.e. natural and artistic beauty, is overcome. The explanation of the socialization or grouing experience of genius consists in calling and expecting the harmony and agreement of genius faculties in another genius. In genius, without losing the exceptional and unique character of genius, he/she gives universal and general value to the agreement it produces and must be able to transfer its power and life to other powers of the audience. Taste and judgement have a disciplining role in genius and a part of education and training in human faculties. Art is the product of artistic genius, which has an educational aspect in terms of technique and style. Genius is not a teachable talent in terms of the expantion of ideas, amazing substance, metamorphosis and transformation o genius. In addition, in order to reach social results in the sense of Bildung, we can address the subject and his social role in an emerging civil society according to Kant, whose first step is taken in the face of beauty and common sense. This critique places taste in a larger context than human society. Humanity is characterized by a sense of sociability and the capacity to convey pleasure and thought. Beauty in nature and in art, a central role in fostering social connection between different people; And it is closely related to the cultivation of moral sense.

    Discussion and result

    The study of the theory of genius in the third criticism based on the meanings of Bildung shows that this term was more than ideal educational perfection for Kant. According to Bildung meanings, genius has the following aspects:1) Formation of the harmony of imagination and understanding; The common sense of genius and the agreement of the audience's faculties in accordance with the faculties of genius, which is coordinated with nature. 2) Cultivating faculties, cultivating the mind, spirit of a genius and calling other geniuses, 3) Educational role of the product of genius in terms of technique and style, 4) Form; receiving the reflective form of beautiful art or the product of genius by imagination, 5) Bilde/image; Beautiful art as an image through the aesthetic idea as a mediator of cultural meanings and values, 6) education; propaedutic in cultivating  faculties of mind and moral training of the audience for higher and superior moralability, 7) preparation for social community based on a common sense in the path of culture development rely on consensual agreement (individual faculties and people together).This research shows that the issue of creating a work of art and the genius of a creative artist is placed in the path of Kant's anthropology.The research suggests to focus on the harmony of faculties among all the meanings of Bildung for genius. In this case, the condition of supersensible unity of faculties comes from the unconscious substrate in the Leibnizian sense; That is, the place that maintains the relations that the subject establishes both internally and externally; A place based on free, indefinite and unconditional relationships. In this case, the formative pattern of agreement between powers in genius comes from that substrate and shows the extraordinary unity of all faculties together as a living unity. As a result, Kant's debate on genius is directed towards expressive process of individuality, individual difference and individuation; It opens up to the future philosophy and finds its own educational paths and training results.

    Keywords: Bildung, Formation, Bilde, Image, Free Harmony, Cultivation}
  • حسین صبری*، غلامرضا اعوانی

    شکل گیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاه های مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کل نگر و جامع به این مبحث می پردازد و ضمن توضیح درباره خاستگاه این هنر به عوامل آن می پردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه می کند. در نوشتار پیش رو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنت گرایان به بحث درباره شکل گیری هنر اسلامی پرداخته می شود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلامی نیز بر همین مبنا مطرح می گردد. در عین حال، برخی آرای غیرسنتی و مدرن نیز مورد اشاره اجمالی قرار گرفته و به اختصار به نقد کشیده می شوند. ضمن اشاره ای بسیار کلی به میراث گذشته ایران، تاثیرگذاری اسلام بر آن به بحث گذاشته می شود و نحوه بروز جلوه های جدید توضیح داده می شود. سیر شکل گیری برخی گونه های اصلی هنر اسلامی نیز برای نمونه در همین چهارچوب مطرح خواهند شد. گردآوری اطلاعات و داده ها بر مبنای فعالیت کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: هنر اسلامی, سنت, میراث پیش از اسلام, شکل گیری, سیر تاریخی}
    hossein sabri *, Gholamreza Aavani

    There has been involvement in formation of Islamic art from different views; what Traditionalism involves in historical and comprehensive explanation of the art, and at the same time, confining its historical process. Present paper attempts to discuss formation of Islamic arts based on authentic Traditional views, including Schoun's, Nasr's, Burkhardt's, and Guenon's. Through the text, one could find comparisons between art historians' and traditionalists views. Furthermore, there is a presentation of historic process of characteristic types of Islamic arts. Accordingly, there is an attempt to discuss effects of Islam and consequent manifestation of Islamic arts, following general discussions about Iranian Pre Islamic legacy. There is statement about general historic development of some types of more defined and mostly known Islamic arts within the same framework, including coinage, painting, architecture, pottery and metallurgy, and finally textiles among many types of manifestations of Islamic arts. The authors bibliographically collected information and data.

    Keywords: Islamic art, Tradition, pre Islamic legacy, formation, historic process}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال