به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرب به خدا » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « قرب به خدا » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره)

    در بحث از «ارزش اخلاقی»، افزون بر حسن فعلی، باید به حسن فاعلی نیز توجه کرد. ازآنجاکه درباره برخی مفاهیم مربوط به این مسیله ابهاماتی وجود دارد، لازم است به توضیح آنها پرداخته شود. یکی از آنها، مفهوم «قربه الی الله» است که کاربرد بسیاری دارد. و معمولا جنبه سلبی آن در نظر است؛ مراد از این اصطلاح این است که در برابر کاری که انجام می‌شود، توقع پاداش از مردم نیست، بلکه کار فقط برای رضای خدا و نزدیک شدن به او انجام می‌شود. به همین دلیل، قرب به خدا جسمانی نیست؛ زیرا ممکن است انسان از نظر مکانی در پست‌ترین مکان‌ها باشد، اما مقرب درگاه خدا باشد و به عکس، ممکن است در نزدیکی خانه خدا باشد، اما از خدا بسیار دور. تقرب به خدا به این معناست که هرچه انسان به خدا نزدیک‌تر باشد، مقرب‌تر است. اگر محبت خدا در دل انسان جای گرفت، محبوب خدا می‌شود. این مفهوم تشکیکی است؛ یعنی هر اندازه معرفت انسان به خدا بیشتر باشد، مقرب‌تر است.

    کلید واژگان: ارزش اخلاقی, قرب به خدا, مراتب قرب, محبت خدا}
  • اسماعیل علی خانی *
    سعادت و کمال در ادیان ابراهیمی، تقرب به خدای متعال است. این تقرب را می توان از ابعاد گوناگون، نظیر جایگاه آن در دین، تاثیر آن در زندگی دنیوی و اخروی، راه های تقرب به خدا و... مورد بررسی قرار داد. اما یکی از موضوعات مهم، مبانی و زیرساخت های این قرب است. در اسلام و مسیحیت، قرب به خدا مبتنی بر یکسری مبانی الهیاتی و انسان شناختی است. این دو دین در برخی از مبانی انسان شناختی قرب به خدا، نظیر انسان طرف عهد با خدا، انسان در مسیر شدن، انسان طالب کمال مطلق بودن و خلیفه خدا و مسیح بودن انسان مشترک هستند. هرچند، با توجه به تفاوت بنیادین الهیات و انسان شناسی اسلام و مسیحیت مبتنی بر نوشته های پولس، برخی از مبانی تقرب به خداوند نیز در این دو سنت متفاوت و مختص به یک دین است. در اسلام این مبانی اختصاصی عبارتند از: حامل امانت الهی بودن انسان، پاک سرشتی انسان و توانایی او برای نیل به کمال. و در مسیحیت عبارتند از: آلوده سرشتی انسان و ناتوانی او برای نجات و قرب، جز با فیض خدا و فدیه مسیح.
    کلید واژگان: قرب به خدا, کمال, انسان, مبانی انسان شناختی, اسلام, مسیحیت}
    Esmail Alikhani *
    Happiness and perfection in the Abrahamic religions is equal to nearness to God the Almighty. Closeness to God can be examined from different aspects such as the position of closeness to God in religion, its impact on worldly and afterworld lives, different ways of achieving closeness to God, and so on. What is important in this regard are the oundations and infrastructures of this approximation. In Islam and Christianity, nearness o God is based on a series of anthropological and theological foundations. Some of these oundations are common in Islam and Christianity like man has covenant with God, man is n the way of becoming, man is in pursuit of absolute perfection; man is the vicegerent of God and Christ. Although, given the fundamental differences between theology and anthropology of Islam and Christianity, based on Paul's writings, some of the foundations of nearness to God are different in these two traditions. Islamic specific foundations are man as the carrier of divine trust, man’s clean nature, and his ability to attain perfection. Christian specific foundations are the infected nature of man and his inability to save himself and achieve closeness to God except through the grace of God and Christ’s atonement.
    Keywords: closeness to God, perfection, human being, anthropological foundations, Islam, Christianity}
  • احمد عابدی، راضیه تبریزی زاده اصفهانی
    «نظریه اعتدال» که خاستگاهی یونانی دارد و بر پایه نظریه ارسطو بنیان نهاده شده است، به تدریج از قرون سوم و چهارم هجری به حوزه اخلاق اسلامی وارد و سبب شد حکیمان بسیاری چون ابن مسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی آن را مبنای آثار اخلاقی خویش قرار دهند. طبق «نظریه اعتدال»، ملاک فضیلت آن است که انسان بر اساس عقل خود حد میانه را در هر عملی رعایت و از افراط و تفریط (که رذیلت محسوب می شود) دوری کند.
    در این پژوهش کوشیده ایم با ارزیابی و مقایسه این دیدگاه با نظریه اخلاقی اسلام، که در متون اصیل دینی یعنی آیات و روایات آمده است، به دیدگاه صحیح و جامعی در این زمینه دست یابیم. در نهایت حاصل این کوشش، نمایاندن ناتمام بودن مبنای «نظریه اعتدال» ارسطویی است و نیز اثبات اینکه بر اساس نصوص معتبر دینی، آنچه ملاک «سعادت» انسان و جامع همه فضیلت ها محسوب می شود «قرب به خداوند» است و در مقابل، «شقاوت» دوری از هر عملی است که انسان را به خدای متعال نزدیک کند.
    کلید واژگان: اخلاق اسلامی, ارسطو, سعادت, شقاوت, فضیلت, قرب به خدا, نظریه اعتدال}
    Ahmad Abedi, Raziye Tabrizizade
    Since the third and fourth centuries AH، “The theory of Moderation” which has Greek origination and is based on Aristotle''s ideas in ethics، gradually entered Islamic ethical literature and many scholars، such as IbnMiskawayhand KhawajehNasir al-Din Tusi، found their ethical works on this Idea. According to this theory، the virtue is complying with “the mean” in every action and avoiding the excess and deficiency which are considered as vices. In this study، by examining this theory and comparing it with the Islam''s ethical theory – which is expressed in Islam''s main texts، i. e the Qura''n and hadith – I will try to set forth an accurate and inclusive view in this regard. At last، the result of this try is showing the incompleteness of the basis of the Aristotelian theory of “Moderation” and also proving that according to reliable religious texts، the criterion for the “happiness” is “the intimacy to God” that encompass all excellencesand on the opposite side، “wretchedness” is avoiding every deed that approximates the person to the almighty God.
    Keywords: The Theory of Moderation, Islamic Ethics, Aristotle, Happiness, wretchedness, Virtue, Intimacy to God}
  • حسن جان نثاری*، سید اکبر حسینی قلعه بهمن
    با اینکه در مطلوبیت کمال اختلافی نیست، در چیستی بحث کمال نهایی انسان اختلافاتی وجود دارد. بر این اساس مسئله چیستی کمال نهایی حائز اهمیت است. در این مقاله در ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی کمال، کمال اول، کمال ثانی و تفاوت بین آنها بیان شده است و در ادامه ضمن بیان دیدگاه ها نظر آیت الله مصباح در مورد کمال نهایی انسان که قرب به خداست بیان می گردد. بر اساس تفسیر ایشان کمال نهایی انسان همان سعادت اوست و کمال نهایی هرچند مفهوما متفاوت با سعادت است ولی مصداقا یکی هستند ضمن آنکه کمال وجودی و فلسفی اعم از کمال اخلاقی است.
    کلید واژگان: کمال, کمال وجودی, کمال اخلاقی, قرب به خدا, سعادت}
    Seyyed Akbar Hoseini Ghale Bahman *, Hasan Jannesari
    Although there is no disagreement about desirability of perfection, there are disagreements about the whatness of the discussion of human’s ultimate perfection. Accordingly, the whatness of the ultimate perfection is very important. At first, the paper deals with literal and idiomatic meanings of perfection, the first perfection, and the second perfection. Then, the differences between them have been mentioned followed by expressing Ayatollah Mesbah’s viewpoint along with other ones’ about man’s ultimate perfection which is closeness to God. According to his commentary, human’s ultimate perfection is his happiness and although the ultimate perfection is conceptually different from happiness, both are evidently the same while existential and philosophical perfections include moral perfection.
    Keywords: Perfection, Existential Perfection, Moral Perfection, Closeness to God, Happiness}
  • آیت الله محمدتقی مصباح
    در آموزه های دینی بر این نکته تاکید شده است که انسان باید دارای خوف و رجاء و برخوردار از همتی بلند برای گفت وگو با خدای متعال باشد. این مقام در گرو درک این معناست که خدای متعال واجد همه کمالات است و انسان موجودی است که در جوار رحمت الاهی قرار گرفته و از نعمات مادی و معنوی او متنعم است. انسان های با همت بالا، همواره در پی قرب الاهی و همجواری با معبود سرمدی هستند. هرچند انسان ها هرگز نمی توانند حقایق متعالی را درک کنند، اما همواره باید تلاش کنند با اعمال و رفتار نیک و مرضی الاهی، خود را به جوار قرب الاهی نزدیک و نزدیک تر سازند. این مهم، در گرو درک عظمت الاهی و شناخت نقص و کاستی هایی در ظرفیت وجودی خویش است.
    کلید واژگان: خدا, مومن, قرب به خدا, انس با معبود, رحمت و غضب الاهی}
    Ayatollah Mohammad Taqi Misbah
    Religious doctrines emphasize that man must have fear and hope and high ambition when he wants to converse with the Most High God. The attainment of this position requires realizing that The Most High God has all perfections and that man is a creature that is not far from God’s mercy and that he enjoys His material and spiritual blessings. High ambitious men always seek to draw nigh to God and be near to the eternal deity. Although people can never understand transcendent facts, they must always try to be nearer to God by doing good deeds which make God pleased. To achieve this goal, one should have a good understanding of the God's greatness and man’s existential areas of imperfections and defects.
    Keywords: God, believer, nearness to God, intimate contact with deity, God's mercy, wrath}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال