به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Ethical Necessity » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Ethical Necessity » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • هادی صادقی، حسین حاجی پور*، محمد مهدی کیانی

    تفاوت نگاه به سرشت بایستگی های اخلاقی، منشا تنوع نظریه هایی در این باب شده است. نظریه الزامات اخلاقی آیت الله لاریجانی یکی از آنهاست که به علت اعتقاد به معناداری و واقعیاتی نفس الامری، از سایر نظریه ها متمایز شده است. این مقاله ضمن تبیین دیدگاه ایشان و بررسی اجمالی سایر نظریه ها از نگاه خود ایشان، نظریه الزامات اخلاقی و عقلی را در سه حوزه معناشناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی تحلیل و ارزیابی کرده است و ضمن اصرار بر اتقان و عدم تعارض بخش های مختلف این نظریه، نقدهایی بر آن وارد کرده است؛ انحصار عقل در ادراک، قابل تامل است و تاکیدهای قرآنی، روایی و فلسفی بر جایگاه عقل عملی و الزام و تدبیر آن نیز قابل توجه است. با توجه به جایگاه عقل در منابع مختلف و ترسیم دقیق آن، نحوه ادراک ما از احکام عقلی، نیازمند تفصیل بیشتری است که با لحاظ رویکرد مدرکیت عقل، توجی هات مقدر دیدگاه فوق، به سمت تعارضات پیش خواهد رفت؛ اما اگر نگاه به جایگاه عقل تغییر کند، تدقیق اندیشمندان و ازجمله خود استاد لاریجانی در نظریه الزامات اخلاقی و عقلی، مقدمه تسریع در روند رسیدن به نظریه ای جامع در باب نظریه اخلاقی اسلام خواهد شد.

    کلید واژگان: بایستگی اخلاقی, عقل عملی, عالم لزومات اخلاقی, استاد صادق لاریجانی}
    Hadi Sadeqi, Hossein Hajipoor, Mohammadmehdi Kiani

    Different viewpoints upon the nature of ethical necessities has become the source of variety in theories in this regard. One of these them is Ayatollah Larijani’s theory of Ethical Necessities which has been distinguished from other theories due to having belief in meaningfulness and nafs ul-amri realities. Explaining Ayatollah Larijani’s viewpoint and having an overview of the other theories from his viewpoint, the theory of ethical and rational necessities has been analyzed and evaluated in three areas of semantics, ontology, and epistemology and while certainty of different parts of this theory is insisted on without any conflicts, it is addressed by some criticisms. Restraint of reason in perception shall be reflected upon and Quranic, narrative and philosophical emphasizes about the position of practical reason and its necessity and policy shall be considered. In accordance with the position of reason in different resources and explain it precisely, our perception from rational commandments demands more explications and by considering the approach reasonableness of intellect, the implied justifications of the above-mentioned viewpoint will be faced to some conflicts. However, if the position of reason is realized differently, investigations of the scientists including Professor Larijani’s on the theory of ethical and rational necessities will become the commence of acceleration in the process of achieving a comprehensive theory about ethical theory of Islam.

    Keywords: Ethical Necessity, Practical Reasoning, the world of Ethical Necessities. Sadeq Larijani}
  • حسین احمدی*
    فرااخلاق علمی است که به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق می پردازد و معناشناسی مفاهیم اخلاقی، از مباحث این دانش به شمار می رود. مهم ترین بخش در تحلیل مفاهیم اخلاقی، مفاهیمی هستند که محمول جمله های اخلاقی قرار می گیرند و شامل مفاهیم ارزشی مانند «خوب» و «بد» و مفاهیم الزامی مانند «باید»، «نباید» و «وظیفه» هستند. این تحقیق با تفکیک حیث معناشناختی از هستی شناختی مفهوم «الزام اخلاقی»، تفسیری نو از دیدگاه علامه درباره معناشناسی «الزام اخلاقی» ارائه کرده و درصدد است تا اثبات کند علامه معنای «الزام اخلاقی» را «ضرورت بالغیر» می داند؛ زیرا ایشان نظریه اعتباریات را براساس «مجاز سکاکی» پایه ریزی می کند که معنای لفظ در این گونه مجازها با معنای حقیقی تمایزی ندارد؛ بلکه مصداق مجازی غیر از مصداق حقیقی خواهد بود؛ بنابراین معنای «باید» در استعمال حقیقی و اعتباری تفاوتی نخواهد داشت و با توجه به اینکه معنای «باید حقیقی» از منظر ایشان «ضرورت بالغیر» است، معنای «باید اعتباری» نیز «ضرورت بالغیر» خواهد بود.
    کلید واژگان: الزام اخلاقی, لزوم اخلاقی, باید اخلاقی, ضرورت بالغیر, ضرورت بالقیاس الی الغیر, علامه طباطبایی}
    Hosein Ahmadi*
    The most important part in analyzing moral concepts includes those used as predicate in moral sentences covering moral concepts of valuation and obligation. Moral concepts in the field of values include those like “good” and “bad” while obligatory concepts include “ought to” and “ought no” and “duty”. Many papers have been written about “moral obligation”; however, dissociating the area of semantics from ontology of the concept of “moral obligation”, this paper has proposed a new interpretation of Allame Tabatabaie’s viewpoint about semantics of “moral obligation”. This study intends to prove that for Allame Tabatabaie, the meaning of “moral obligation” is known as “necessity by the other” because he founds i’tibaryat theory based on “Sakkaki`s view” and there is no distinction between literal meanings of these kinds of metaphors from their real meanings, but figurative meanings are different from real meanings. Therefore, the meaning of “ought to” would not be different in real and credit usages and according to the fact that from his viewpoint the meaning of “real ought to” is “necessity by the other”; thus, the meaning of “credit ought to” will be “necessity by the other”, too.
    Keywords: Ethical Obligation, Ethical Necessity, Ethical Ought to, Necessity by the Other, Allame Tabatabaie}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال