به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ناسیونالیسم اقتدارگرا » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد امیر احمدزاده*، فرهاد برادرشاد
    در هنگامه تحولات دوره مشروطه، نیروی جدیدی ظهور کرد که هم در بیداری مردم، آشنایی با غرب و نشر مطبوعات نقش داشت و هم برای برون رفت از بن بست های پیش رو اندیشه داشت. روشنفکران ایرانی از طریق آشنایی با اندیشه های دنیای جدید به درک عقب ماندگی ایران نایل آمده و با طرح و نشر مسایل جدید در جامعه ایران، قطب های مختلف فکری را بنیان نهادند که به آمیزش و حتی تقابل سنت و تجدد انجامید. شناخت شناسی اصلاحات و تشریح این خوانش جدید از اندیشه به تحقق پیش شرطی مهم متوقف است و آن شناخت روشنفکران و مولفه های بنیادی اندیشه ایشان است. این پژوهش، با رویکرد اندیشه نگر و روش تحلیل محتوای اسنادی به بازخوانی نیت مند آثار افراسیاب آزاد، موسس حزب خدا و روشنفکر سنت گرای دوره مشروطه و پهلوی می پردازد و با سنجش آن از طریق منطق رهیافت زمینه گرای اسکینر، در پی پاسخ به این پرسش محوری است که جایگاه ناسیونالیسم در آثار افراسیاب آزاد و دگردیسی آن در قیاس با همفکران و هم عصرانش چگونه برآورد می شود و این جریان چه کمکی به استقرار دولت پهلوی می کند. اندیشه های آزاد، در متن اندیشه نوگرایی متفکران هم عصرش مورد ارزیابی قرار می گیرد. یافته های پژوهش درصدد اثبات این فرضیه است که همراهی روشنفکرانی از طیف فکری افراسیاب آزاد منجر به گسترش پذیرش گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا و تیوریزه شدن مشروعیت دولت پهلوی اول گردید. با تقلیل در مولفه های متجددانه در نزد آزاد در فضای انسداد سیاسی و فکری عصر رضاشاهی، مواضع اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار وی افول کرد.
    کلید واژگان: افراسیاب آزاد, تجددخواهی, ناسیونالیسم اقتدارگرا, اتحاد ملی}
    Mohammad Amir Ahmadzadeh *, Farhad Baradar Shad
    During the constitutional period changes, a new force emerged that and played an important role in the awakening of the people, familiarization with the West, and the publishing of the press, and also thought for a way out of the upcoming deadlocks. Iranian intellectuals came to understand Iran's backwardness through familiarity with the ideas of the new world, and by proposing and publishing new issues in Iranian society, they established different poles of thought that led to the mixing and even opposition of tradition and modernity. The epistemology of the reforms and the explanation of this new reading from thought to the fulfillment of an important precondition is stopped, and that is the knowledge of intellectuals and the fundamental components of their thought. This research, with a thought-oriented approach and documentary content analysis method, deals with the purposeful rereading of the works of Afrasiab Azad, the founder of Hezb Khuda and a traditionalist intellectual of the constitutional and Pahlavi periods, and by evaluating it through the logic of Skinner's contextual approach, In search of an answer to this central question, how is the position of nationalism in the works of Afrasiab Azad and its metamorphosis compared to his contemporaries and contemporaries, and how does this flow contribute to the establishment of the Pahlavi government? Free thoughts are evaluated in the context of the modernist thought of contemporary thinkers.The documents of Afrasiab Azad are available in the sources of purchase documents and in the form of about a thousand files in the repository of documents and national archives. A small number of documents attributed to Afrasiab Azad are available in the Library of the Islamic Council and the Astan Quds Razavi Document Center and have been indexed. An autopsy of a political gathering related to the bread riot in December 1942/Azar 1321 in Tehran has quoted an article about Afrasiab Azad's speech in this context. He has also mentioned the effect of modernization and de-religion in the chapter of westernized plays in relation to the conditions of this art in the first Pahlavi period and the important role of Afrasiab Azad as one of the initiators of the play. The purpose of this study is to put Azad's key concepts in the cultural and discourse contexts from which they were formed with Skinner's method, so that the advantage and validity of his thought can be put to the test. The aim of Skinner's methodology is to enable us to recover the historical identity and genealogy of each such intellectual history text. The guide to the content analysis of the data in this research based on this approach is, on the one hand, the internal logic of the intellectuals' thought system as a whole and a text, and on the other hand, measuring it with the external logic and comparing it with contemporary publications and press - including the magazine Iranshahr, Kaveh and Aindeh- will take place and the focal point is to pay attention to the recognition of opinions and goals, ideas and the thought system of Afrasiab Azad.The findings of the research aim to prove the hypothesis that the association of intellectuals from the intellectual spectrum of Afrasiab Azad led to the expansion of the acceptance of the discourse of authoritarian nationalism and the theorization of the legitimacy of the first Pahlavi government. With the reduction of modern components in the eyes of Azad in the atmosphere of political and intellectual obstruction of the Reza Shahi era, his influential social and political positions declined. In his works and publications, Afrasiab Azad was introduced as an orator, a freedom-seeker and a modernist of the post-constitutional era, who was later introduced as a writer, lawyer and playwright of the political and social genre. He used the ideas of modernism in his opinions to seek transformation along with the tradition and he believed in a form of moderate or reductionist modernism, which at the same time accepted the new concepts of antiquity and nationalism, and religion as well. He saw the base of social mobility and ethnic solidarity in the special political and social conditions of the post-constitutional period. This approach was interpreted and propagated in the service of authoritarian nationalism at the level of the government superstructure and the national unity of ethnicities and religions at the level of the people and the subalterns in order to gain legitimacy. Gradually, the modern ideas were transformed in his opinions and works and with the establishment of Pahlavi I, he only focused on describing and theorizing the existing conditions and the failure of the primary elements. The reduction and transformation of these ideas and accompanying the first Pahlavi government by Afrasiab Azad during the political and intellectual blockage of the Reza Shahi era, turned him into a messenger of the government's official discourse and led to the loss of his influential social and political base and the decline of his role. In the society of writers, a new idea was created.
    Keywords: Afrasiab Azad, modernism, Authoritarian nationalism, National League}
  • محمدرضا معلمان، سهراب یزدانی مقدم*

    در دوره سلطنت رضاشاه،گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا در عرصه های مختلف مفصل بندی شد. در سال 1317 هجری شمسی برای تبلیغ و گسترش گفتمان حاکم در حوزه های مختلف، نهادی به نام سازمان پرورش افکار بنا شد. آموزگاران و دبیران آموزش و پرورش یکی از گروه هایی بودند که در جهت اهداف این سازمان از آنها بهره برداری می شد، چراکه این نهاد در فضای گفتمانی حکومت قرار گرفته بود و این فضا به گفتار و رفتار سوژه های درون آن شکل می داد. بنابراین سازمان پرورش افکار مجموعه سخنرانی هایی را برای دبیران و آموزگاران در نظر گرفت. پژوهش پیش رو با تکیه بر نظریه تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه بر آن است که چگونگی مفصل بندی، مفاهیم و فرایند هویت یابی گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا را در سخنرانی های تاریخی سازمان پرورش افکار بررسی کند. تحلیل سخنرانی های تاریخی انجام شده در سازمان پرورش افکار آن دوره مشخص کرد که مفصل بندی مفاهیم و مولفه های گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا  در این سخنرانی ها، در اطراف دال مرکزی شاه انجام شده و این گفتمان برای تثبیت و توجیه پایه های حکومت پهلوی به کار رفته است.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, ناسیونالیسم اقتدارگرا, لاکلائو و موفه, رضاشاه, سازمان پرورش افکار}
    Mohammad Reza Moaleman, Sohrab Yazdani Moghadam*

    During Reza Shah's reign, the discourse of authoritarian nationalism was formed and used in different fields. In 1317 A.H., an institution called the Organization of Cultivating Thoughts was established to promote and expand the ruling discourse in various arenas. Teachers were one of the groups that were trained by this organization. Using the discourse analysis theory of Laclau and Mouffe, this research aims to investigate the articulation, concepts and identification process of the discourse of authoritarian nationalism in the historical speeches of the Organization. The analysis of the speeches by the Organization of that period shows that the articulation of the concepts and components of the discourse of authoritarian nationalism in these speeches were made around the central sign of the Shah and that justify the foundations of Pahlavi rule.

    Keywords: Discourse Analysis, Authoritarian nationalism, Laclau, Mufe, Reza Shah, Thought Development Organization}
  • محمدرضا معلمان، سهراب یزدانی مقدم*، داریوش رحمانیان کوشککی، عطاالله حسنی

    ناسیونالیسم یکی از مفاهیم تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران بوده است. این مفهوم که از اواسط دوره قاجاریه به نوشته های برخی از اندیشمندان راه یافت، در دوره انقلاب مشروطه در قالب گفتمان ناسیونالیسم لیبرال، به یکی از ارکان فکری این حرکت تبدیل شد. در اوضاع نابسامان اجتماعی و سیاسی ایران در طی جنگ جهانی اول و بعد از آن، گفتمان ناسیونالیسم لیبرال با بحران معنی روبه رو شد. از این رو در اذهان سوژه ها، نیاز به گفتمانی جایگزین پدید آمد که مشکلات موجود را حل کند و به باز تولید معانی تازه بپردازد. در این وضعیت، نظریه تشکیل دولت مقتدر مرکزی مطرح و  گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا برای توضیح مشکلات و ارایه راه حل مفصل بندی شد. یکی از روش های بررسی و مطالعه رخدادهای تاریخی، روش تحلیل گفتمان است. این پژوهش برمبنای نظریه تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه، در پی پاسخ به این پرسش است که مفصل بندی، مفاهیم و فرایند هویت یابی گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا، در کتاب هایی درسی تاریخ چاپ وزارت معارف، در دوره رضاشاه چگونه بوده است؟ در این پژوهش با بررسی کتاب هایی درسی تاریخ چاپ وزارت معارف دوره رضاشاه، مشخص شد که قدرت حاکم با مفصل بندی مفاهیم و مولفه های گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا پیرامون دال مرکزی شاه، از این گفتمان برای تحکیم پایه های حکومت نوپای پهلوی استفاده کرد.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان, ناسیونالیسم اقتدارگرا, رضاشاه, کتاب درسی تاریخ}
    Mohammad Reza Moaleman, Sohrab Yazdani Moghadam*, Dariush Rahmanian Koshkaki

    Nationalism has been one of the influential concepts in the contemporary history of Iran. This concept, which was introduced to the writings of some thinkers from the middle of the Qajar period, became one of the intellectual pillars in the form of the discourse of liberal nationalism. In the unsettled social and political situation in Iran during and after World War I, the discourse of liberal nationalism faced a crisis of meaning. Hence, the need arose for an alternative discourse that tends to solve the existing problems and produce new meanings. In this situation, the theory of the formation of a powerful central government was proposed and the discourse of authoritarian nationalism was elaborated to solve the solutions.  This study, based on Laclau and Mouffe's theory of discourse analysis, seeks to answer the question of what was the articulation, concepts, and process of identifying the discourse of authoritarian nationalism in the history textbooks during the Reza Shah period. This study, by examining the textbooks of this period, shows that the ruling power, by articulating the concepts and components of authoritarian nationalist discourse attempted to strengthen the foundations of the Pahlavi government.

    Keywords: Discourse Analysis, Authoritarian nationalism, Reza Shah, History Textbook}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال