شیوع اضافه وزن و چاقی در دختران دبیرستانی 17-14 ساله شهر بوشهر

پیام:
چکیده:
زمینه

در دهه های اخیر چاقی شیوع بیشتری یافته و شایع ترین مشکل تغذیه ای- بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود. چاقی به عنوان عامل خطر بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت، فشارخون، سکته مغزی، بیماری های قلبی- عروقی و برخی از سرطان ها شناخته شده است و به دلیل اینکه چاقی دوران کودکی و نوجوانی شاخص تعیین کننده چاقی در بزرگسالی نیز می‎باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین شیوع چاقی و اضافه وزن در دختران دبیرستانی شهر بوشهر می‎باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، 500 نفر دختر نوجوان 17-14 ساله به روش نمونه گیری طبقه ای از دبیرستان-های بوشهر در سال 1388 انتخاب شدند. جمع آوری داده ها شامل مصاحبه از دختران در ارتباط با اطلاعات دموگرافی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخچه پزشکی، فعالیت فیزیکی و اندازه گیری های تن سنجی (وزن و قد) جهت محاسبه نمایه توده بدنی بود. بر اساس استاندارد CDC، BMI زیر صدک 5 درصد کم وزن، شاخص توده بدنی بین صدک 85 تا 95 اضافه وزن و بالاتر از صدک 95 چاق قلمداد گردید.

یافته ها

شیوع چاقی، اضافه وزن و کم وزنی در نمونه های مورد مطالعه به ترتیب 1/7، 5/14 و 9/2 درصد بود. چاقی و اضافه وزن با میزان تحصیلات و شغل والدین و فعالیت فیزیکی نمونه ها ارتباط معنی دار داشت. در نمونه های چاق، 3/58 درصد میزان تحرک روزانه کمتر از 30 دقیقه، 25 درصد میزان تماشای تلوزیون بیشتر از 4 ساعت، 50 درصد میزان مصرف تنقلات دو بار در روز و 9/38 درصد سابقه چاقی در بستگان درجه اول داشتند.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه، شیوع چاقی و اضافه وزن را در دختران دبیرستانی شهر بوشهر از مطالعات مشابه جهانی کمتر ولی از بعضی از مطالعات داخل کشور بیشتر نشان داده است. آگاهی دادن به دانش آموزان و خانواده ها به ویژه مادران در ارتباط با عوامل زمینه‎ساز چاقی، افزایش تحرک بدنی و اصلاح رفتارهای تغذیه ای توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1000933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!