بررسی اثرات ضد توموری ترکیبات دیواره سلولی کاندیدا آلبیکنس بر مهار تولید آنزیمهای متالوپروتئینازها در رده سلولی فیبروسارکومای انسانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آنزیمهای متالوپروتئیناز نقش مهمی در فرایندهای فیزیولوژیک و پاتولوژیک ایفا میکنند. شواهد زیادی مبنی بر نقش آنزیمهای متالوپروتئینازها در تهاجم تومورها و بیماری های التهابی وجود دارد. در این مطالعه اثر ترکیبات دیواره سلولی کاندیدا بر روی تولید آنزیمهای متالوپروتئینازها با استفاده از سنجش سایتوتوکسیسیتی و همچنین زایموگرافی ژلاتین انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی به مدت یکسال در دانشکده پزشکی تربیت مدرس انجام شد. ترکیبات دیواره سلولی کاندیدا با بافر لیز کننده جدا سازی شد و غلظتهای (μg/ml) 0، 10، 50، 100 آن به سلولهای فیبروسارکومای انسانی موجود در چاهک میکرو پلیت 96 خانهای اضافه شد و اثرات مهاری آن روی سلولهای توموری با تست سایتوتوکسیسیتی MTT (3- (4، 5-dimethylthiazol-2yl)-2،5- diphenyltetrazolium bromide)، و همچنین تست زایموگرافی بررسی شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که ترکیبات دیواره سلولی کاندیدا آلبیکنس دارای اثرات مهاری بر روی سلولهای توموری بوده است، زیرا میزان حیات و زنده بودن سلولهای توموری را در تست MTT در مقایسه با گروه کنترل که هیچ تیماری نداشتند، کاهش داده است و همچنین تولید آنزیمهای متالو پروتئینازها در حضور این فراکشن کاهش معنا داری داشته است.
بحث و نتیجه گیری
از آنجایی که مهار فعالیت آنزیم میتواند در درمان بیماری هایی از قبیل سرطان مفید باشد و با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه میتوان ترکیبات دیواره سلولی کاندیدا آلبیکنس را به عنوان یک خط درمان جهت مهار فعالیت آنزیمهای متالوپروتئیناز به کار برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1002499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!