بررسی تاثیر ویتامین C خوراکی بر فشارخون، آنمی و اورمی در مبتلایان نارسایی مزمن کلیه تحت درمان همودیالیز

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کمبود ویتامین C در بیماران تحت درمان همودیالیز شایع میباشد. شواهد حاکی از آن است که استرس اکسیداتیو با کمبود این ویتامین ارتباط دارد. استرس اکسیداتیو از عوامل مهم تشدید کننده آنمی، اورمی و هایپرتانسیون در این بیماران است. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر ویتامین C خوراکی بر فشار خون، هموگلوبین، هماتوکریت، اوره و کراتینین خون در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان همودیالیز میباشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه کارآزمایی بالینی، IRCT: 2387، تعداد 56 بیمار همودیالیزی در سال 1388 که دارای مشخصات واحدهای مورد پژوهش بودند، به روش نمونه گیری آسان در دسترس، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت 2 ماه، به صورت 3 بار در هفته و در هر بار 250 میلی گرم، ویتامین C دریافت نمود. سپس مقادیر فشار خون سیستولیک قبل وبعد از دیالیز، هموگلوبین، هماتوکریت، اوره و کراتینین، قبل و بعد از اجرای مداخله با یکدیگر مقایسه گردید.
یافته ها
افزایش هموگلوبین و فشار خون و نیز کاهش مقادیر اوره و کراتینین در گروه مداخله مشاهده شد ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود. همچنین آنالیز داده ها افزایش معنی داری را در مقادیر هماتوکریت در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل نشان داد (P<0/05).
بحث و
نتیجه گیری
مصرف ویتامین C میتواند موجب تغییر در مقادیر هموگلوبین، هماتوکریت، اوره، کراتینین و فشارخون سیستولیک شود. بنابراین دریافت مکملهای ویتامین C میتواند به عنوان یکی از راهکارهای درمانی در استرس اکسیداتیو مورد بررسی و پژوهشهای بیشتر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1002507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!