تاثیر روش های مختلف فراوری بر ترکیب شیمیایی و تجزیه پذیری شکمبه ای کاه کلزا و تاثیر آن بر عملکرد پروار گوساله های نر هلشتاین

پیام:
چکیده:
این آزمایش به منظور تعیین ارزش غذایی کاه کلزا و تاثیر آن بر عملکرد پروار گوساله های نر هلشتاین انجام شد. کاه کلزا)واریته اوکاپی(از مزرعه تحقیقاتی موسسه اصلاح نهال و بذر کشور تهیه شد. کاه کلزا با استفاده از اوره، ملاس،آمونیاک، سود یا پراکسید فراوری شده و نمونه های فراوری شده به مدت 22 روز در کیسه های پلاستیکی نگهداری شدند. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 7 تیمار و 3 تکرار در هر تیمار شامل 1 کاه کلزای فراوری نشده)شاهد(، - 3 و - - / 3 % ماده خشک کاه(، 3 کاه کلزای فراوری شده با اوره + ملاس)به ترتیب 5 / 2 کاه کلزای فراوری شده با اوره) 5 3 درصد ماده خشک(5 کاه کلزای فراوری شده با - - / 2 درصد ماده خشک(، 4 کاه کلزای فراوری شده با آمونیاک) 5 سود) 5 درصد ماده خشک(، 6 کاه کلزای فراوری شده با سود+ پراکسید)به ترتیب 5 و 2 درصد ماده خشک(، 7 کاه - - کلزای فراوری شده با آب) 71 % ماده خشک(انجام شد. جهت مطالعه تجزیه پذیری از سه راس گاو هلشتاین ماده غیر 72 و 66، 42، 24، 12، 6، 676 کیلو گرم استفاده شد. نمونه های خوراکی در زمان های 3 ± شیرده با متوسط وزن 15 ساعت در شکمبه گاوها قرار داده شدند. مقادیر تجزیه پذیری ماده خشک، ماده آلی و دیواره سلولی آنها با استفاده از نرم افزار Neway محاسبه شد. در قسمت دوم آزمایش جهت بررسی تاثیر کاه فراوری شده بر عملکرد پروار گوساله 266 کیلوگرم در قالب یک طرح کاملا ± های نرهلشتاین، تعداد 16 راس گوساله نر هلشتاین با میانگین وزن اولیه 64 تصادفی با 2 جیره آزمایشی و 2 تکرار برای هر جیره استفاده شد. طول مدت این بخش آزمایش 66 روز بود. خوراک صرفی به صورت روزانه و افزایش وزن دام ها به صورت ماهانه اندازهگیری شد. نتایج قسمت اول آزمایش نشان داد که کاه کلزای فراوری شده با اوره یا اوره+ملاس، دارای درصد پروتئین خام بیشتری نسبت به شاهد بود. دیواره لولی6/ کاه کلزای فراوری شده با اوره+ملاس، سود یا سود+پراکسید به طور معنی دار کاهش یافت) 65 P< (. فراوری اوره+ملاس توانست باعث تفاوت معنیدار بخش سریع تجزیه شونده) a(ماده خشک و ماده آلی با شاهد شود 6/65(P< (. تاثیر فراوری ها بر بخش کند تجزیه شونده) b(ماده خشک و ماده آلی برای فراوری های سود،6/ سود+پراکسید، اوره یا آب به طور معنی دار بیشتر از شاهد بود) 65 P< (. با توجه به نتایج این پژوهش فراوری کاه کلزا با سودو سود+پراکسید توصیه می شود. نتایج حاصل بخش دوم نشان داد که وزن نهایی، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی هردو گروه از گوساله تفاوت معنی داری نداشت ولی ماده خشک مصرفی در گروه گوساله های تغذیه شده با کاه کلزای فراوری نشده به طور معنی دار کمتر از گوساله های تغذیه شده با کاه کلزای فراوری شده بود.
نتایج حاصل از قابلیت هضم بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1003430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!