ارتباط میزان ادیپونکتین با شاخص های تن سنجی، پروفایل لیپیدی و انسولین دختران چاق و دختران دارای وزن طبیعی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
آمار رو به رشد چاقی و تجمع بیش از حد بافت چربی نوجوانان در سالهای اخیر در کنار افزایش شیوع ابتلا به بیماری های مزمن و پیامدهای غیرقابل جبران آن در کودکان و نوجوانان ایرانی ما را بر آن داشت که به بررسی علل احتمالی این ارتباط بپردازیم. در این مطالعه، سطح ادیپونکتین به عنوان ادیپوکین مترشحه بافت چربی در ارتباط با فراسنج های بیوشیمیایی و شاخص های تن سنجی مرتبط در دختران نوجوانان چاق در مقایسه با نوجوانان دارای وزن طبیعی بررسی گردید.
روش کار
در این مطالعه مقطعی، 76 دختر نوجوان 18-12 ساله سالم بدون سابقه ابتلا به بیماری های مزمن، التهابی، عفونی، متابولیک، آندوکرین و سابقه مصرف دارو یا مکمل، غیر ورزشکار و غیر سیگاری در دو گروه با احتساب صدک BMI براساس سن و جنس نمودارهای ایرانی مورد بررسی قرارگرفتند. افراد گروه چاق (صدک BMI>95) و گروه دارای وزن طبیعی (صدک BMI بین 85-5) بودند. شاخص های سن، مراحل بلوغ، وزن، BMI، توده چربی بدن و درصد آن، دورکمر، دور باسن، نسبت دور کمر به دور باسن، فشارخون، غلظت ادیپونکتین،Hs CRP، TG، کلسترول تام، HDL-C و LDL-C، قند و انسولین ناشتای شرکت کنندگان اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16با انحام آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، t-test و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
غلظت ادیپونکتین افراد دارای وزن طبیعی به صورت معنی داری بالاتر از نوجوانان چاق بود (ng/ml 47/34±46/411 در برابر 66/37±04/435). بین سطح ادیپونکتین با غلظت TG، کلسترول تام، LDL-C، Hs CRP، انسولین، وزن، BMI، دور کمر و دور باسن و نسبت آنها، توده چربی بدن و درصد آن در افراد چاق همبستگی منفی معنی داری وجود داشت؛ در حالی که این همبستگی در خصوص HDL-C مثبت و معنی دار بود.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر غلظت ادیپونکتین سرم نوجوانان با وزن طبیعی، بالاتر از نوجوانان چاق بود. همبستگی منفی معنی داری بین ادیپونکتین با غلظت قند و انسولین و پروفایل لیپیدی(به جز HDL-C)، وزن، BMI، دورکمر و دور باسن و نسبت آنها، توده چربی بدن و درصد آن در افراد چاق مطرح کننده احتمال استفاده از ادیپونکتین در راستای جلوگیری از پیامدهای چاقی و ارتقاء سلامت نوجوانان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1007283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!