کیفیت زندگی سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک و ارتباط آن با عوامل مختلف

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سالمندی پدیده ای طبیعی است و عوامل گوناگونی از جمله شدت اختلالات روحی روانی و فیزیکی همراه با آن بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر گذار است. اطلاع از کیفیت زندگی سالمندان و عوامل موثر بر آن به اتخاذ تدابیری جهت افزایش کیفیت زندگی آنان کمک می کند. هدف پژوهش حاضر تعیین کیفیت زندگی سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک و ارتباط آن با عوامل مختلف بود.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی مقطعی بر 164 سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند انجام شد. کیفیت زندگی سالمندان با استفاده از پرسشنامه LEIPAD و عوامل مرتبط با آن توسط پرسشنامه محقق ساخته سنجیده شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی، آزمون آماری کای دو، آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن صورت گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
کیفیت زندگی بیشترین درصد واحدهای پژوهش در ابعاد عملکرد جسمی (9/43%)، مراقبت از خود (9/54%)، عملکرد اجتماعی (6/61%)، عملکرد جنسی (89%)، و رضایت از زندگی (2/62%) در سطح نامطلوب بود. در بعد افسردگی و اضطراب 36% در سطح نسبتا مطلوب و در بعد عملکرد ذهنی بیشترین درصد واحدهای پژوهش (3/43%) دارای کیفیت زندگی مطلوب بودند. ارتباط مستقیمی بین ابعاد عملکرد جسمی، مراقبت از خود، افسردگی و اضطراب، و عملکرد ذهنی کیفیت زندگی با عوامل فردی و عوامل روانی وجود داشت. ارتباط مستقیمی بین ابعاد مراقبت از خود، عملکرد اجتماعی و جنسی کیفیت زندگی با عادات قبل از خواب وجود داشت. همچنین ارتباط مستقیمی بین بعد رضایت زندگی کیفیت زندگی و عوامل روانی وجود داشت. یافته ها نشان داد بین کل عوامل مختلف مرتبط با زندگی سالمندان و ابعاد عملکرد جسمی (01/0 > p)، افسردگی و اضطراب (01/0 > p)، عملکرد ذهنی (03/0 > p)و عملکرد جنسی کیفیت زندگی (00/0 > p) ارتباط معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری کلی: از آن جایی که کیفیت زندگی در این دوران می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی تهدید شود، توصیه می شود برنامه ریزی هایی در جهت افزایش مشارکت اجتماعی، بهبود خدمات پزشکی و بهداشتی و ارائه خدمات مشاوره در جمعیت سالمندان مد نظر قرار گرفته و تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1011555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!