همه گیری شپش سر در دانش آموزان شهرستان بهار در استان همدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شپش سر یکی از شایع ترین آلودگی های انگلی در جهان است. این آلودگی در بسیاری کشورها از جمله ایران شایع می باشد. آلودگی شپش سر باعث مشکلات جدی بهداشتی در بسیاری از جوامع به ویژه در کودکان مدارس می گردد. مطالعه ی حاضر متعاقب یک همه گیری شپش سر در دانش آموزان شهرستان بهار با هدف تعیین عوامل موثر بر این همه گیری شپش سر در بهار سال 1390 انجام گرفت.
روش اجرا: در این مطالعه ی مقطعی اطلاعات زمینه ای و اپیدمیولوژیک کلیه ی بیمارانی که در زمان همه گیری شپش سر در شهرستان بهار در استان همدان (آبان ماه تا پایان دی ماه 1390) با تشخیص آلودگی شپش سر تحت پیگیری و درمان قرار گرفته بودند، توصیف و تحلیل شد.
یافته ها
از مجموع 17722 دانش آموز شهرستان، تعداد 1217 نفر (7/6%) به شپش سر مبتلا شده بودند. جنسیت 1/98% از دانش آموزان آلوده دختر بود. محل سکونت 3/59% شهر و 7/40% روستا بود. 6/57% دانش آموزان آلوده در مقطع ابتدایی تحصیل می کردند. از نظر آماری تفاوت معنی داری بین آلودگی به شپش سر و متغیرهای جنس، محل سکونت و مقطع تحصیلی وجود داشت (05/0>P).
نتیجه گیری
برای اولین بار بود که آلودگی به شپش سر در شهرستان بهار به صورت همه گیری در بین دانش آموزان روی داد. از آنجا که احتمالا عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی توسط کارگران فصلی و مهاجر چادرنشین باعث شیوع بیماری در این منطقه شده بود، فراهم کردن تسهیلات رفاهی و بهداشت برای کارگران و ارتقاء آگاهی آن ها، مردم و دانش آموزان در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به شپش سر و درمان به موقع موارد آلوده ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1011743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!