تاثیر ماساژ بر وزن گیری و یرقان نوزادان ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ماساژ به عنوان یکی از درمان های تکمیلی شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر پنج روز ماساژ مادر بر وزن گیری و میزان بیلی روبین سرم نوزادان ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی انجام شد.
روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی 34 نوزاد ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی با وزن موقع تولد 4000-2500 گرم و سطح بیلی روبین سرم 24-13 میلی گرم در دسی لیتر در بخش اطفال بیمارستان 22 بهمن گناباد صورت گرفت. نوزادان به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به صورت تخصیص تصادفی به دو گروه شاهد شامل 16 نوزاد و درمان شامل 18 نوزاد تقسیم گردیدند. 25 نوزاد تا آخر مطالعه باقی ماندند. مداخله شامل ماساژ و حرکات پاسیو اعضا، به مدت پنج روز به طور روزانه بود که طی سه دوره ی پانزده دقیقه ای در شروع سه ساعت متوالی برای نوزادان گروه درمان انجام گرفت. میزان وزن گیری و بیلی روبین نوزادان در دو گروه مداخله و شاهد مقایسه گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 14 و آزمون های Student-t و Fisher’s exact تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
متوسط وزن گیری روزانه ی گروه مداخله در طول مطالعه 08/28 گرم و گروه شاهد 83/15 گرم بود که تفاوت آماری معنی داری بین آن ها نبود (14/0 = P). میانگین سطح بیلی روبین سرم در بدو پذیرش (روز اول قبل از مداخله) برای گروه مداخله 12/2 ± 89/17 و برای گروه شاهد 46/2 ± 87/17 میلی گرم در دسی لیتر بود که از نظر آماری اختلاف معنی داری نداشت (98/0 = P) و دو گروه همگن بودند. لیکن میانگین بیلی روبین سرم در روز چهارم مداخله برای گروه مداخله 30/1 ± 92/9 و برای گروه شاهد 25/1 ± 97/11 میلی گرم در دسی لیتر بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد ماساژ در مدت پنج روز نمی تواند باعث تفاوت آماری معنی داری در وزن گیری نوزادان شود، اما بر کاهش سطح بیلی روبین سرم در نوزادان مبتلا به هیپربیلی روبینمی تحت درمان با فوتوتراپی موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!