ارتباط مقدار و نوع پروتئین رژیم غذایی با عوامل خطر سندرم متابولیک در بزرگسالان: مطالعه ی قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش مقطعی حاضر با هدف بررسی رابطه ی مقدار پروتئین و نسبت دریافت غذایی پروتئین حیوانی به گیاهی، با عوامل خطرساز سندرم متابولیک در بزرگسالان تهرانی طراحی و اجرا شد.
مواد و روش ها
بررسی مقطعی حاضر با استفاده از داده های افراد 70-19 ساله ی شرکت کننده در مرحله ی سوم مطالعه ی قند و لیپید تهران انجام شد. داده های مربوط به رژیم غذایی افراد با استفاده از یک پرسش نامه ی روا و پایای نیمه کمی بسامد خوراک با 168 قلم غذایی ارزیابی گردید. کل پروتئین رژیم غذایی و دریافت غذایی پروتئین از منابع حیوانی و گیاهی محاسبه شد. به منظور تعیین ارتباط پروتئین رژیم غذایی و نسبت دریافت پروتئین حیوانی به گیاهی با هر یک از عوامل خطرساز سندرم متابولیک، از مدل های تحلیل رگرسیون خطی با تعدیل عوامل مداخله گر، استفاده گردید.
یافته ها
در پژوهش حاضر، 45% از شرکت کنندگان مردان بودند و میانگین سنی مردان و زنان به ترتیب 6/13± 5/40 و 8/12±6/38 سال بود. میانگین دریافت پروتئین در زنان و مردان به ترتیب، 7/13 و 6/13% از انرژی بود. بین دریافت پروتئین و نسبت دریافت پروتئین حیوانی به گیاهی با دور کمر در زنان ارتباط معکوس مستقل مشاهده گردید. غلظت گلوکز ناشتای سرم در زنان و مردان، رابطه ی مستقیم با دریافت پروتئین، و رابطه ی معکوس با نسبت دریافت پروتئین حیوانی به گیاهی داشت. ارتباط مستقیم بین دریافت پروتئین و غلظت کلسترول HDL مشاهده شد. دریافت پروتئین با فشارخون دیاستولی در زنان ارتباط معکوس داشت.
نتیجه گیری
مقدار و نوع پروتئین دریافتی مستقل از دانسیته ی انرژی، مقدار و نوع چربی ها، محتوای کربوهیدرات و فیبر، با عوامل خطر سندرم متابولیک ارتباط دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1020795 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!