تغییرات کورتیزول و لاکتات خون ورزشکاران پس از یک جلسه فعالیت ورزشی در شرایط دمایی سرد، گرم و طبیعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دمای محیطی تاثیر چشمگیری بر پاسخ های فیزیولوژیکی انسان نسبت به فعالیت بدنی دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات کورتیزول و لاکتات خون ورزشکاران پس از یک جلسه فعالیت ورزشی در شرایط دمایی سرد، گرم و طبیعی بود.
مواد و روش ها
10 مرد جوان ورزشکار (2±22 سال؛ 7/2±4/67 کیلوگرم) در محیط طبیعی (1±22 درجه ی سانتی گراد، 5±55)، سرد(1±3 درجه ی سانتی گراد، 5±50 رطوبت) و گرم (1±35 درجه ی سانتی گراد، 5±50% رطوبت) به مدت یک ساعت با شدت 60% VO2max روی نوارگردان دویدند. نمونه های خون قبل، بلافاصله و دو ساعت بعد از فعالیت ورزشی برای اندازه گیری مقادیر لاکتات و کورتیزول جمع آوری شدند. به علاوه دمای بدن، مقیاس فشار و میزان آب مصرفی ورزشکاران هنگام فعالیت ورزشی اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی با سطح معنی داری 05/0P< استفاده گردید.
یافته ها
مقادیر لاکتات و کورتیزول پس از فعالیت ورزشی در سه محیط در حد معنی داری افزایش نشان داد (0001/0>P). افزایش معنی دار مقادیر لاکتات پس از فعالیت در محیط گرم نسبت به محیط های سرد و طبیعی(0001/0>P) مشاهده گردید. هم چنین، افزایش معنی دار مقادیر کورتیزول در محیط گرم نسبت به محیط های سرد(037/0=P) و طبیعی(016/0=P) نشان داده شد. اختلاف معنی داری بین مقادیر استراحتی کورتیزول و لاکتات در محیط گرم نسبت به محیط طبیعی (007/0=P و 036/0=P) مشاهده گردید.
نتیجه گیری
فعالیت ورزشی در هر سه محیط موجب تجمع لاکتات و رهایش کورتیزول می شود. به نظر می رسد فعالیت ورزشی در محیط گرم نسبت به محیط با دمای کم تر سبب افزایش دمای بدن و دمای عضله، فشار جسمانی، تغییرات قلبی عروقی و در نتیجه موجب افزایش بیشتر این مقادیر و نیز مانع رسیدن این مقادیر به حالت اولیه، در دوره ی ریکاوری می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1020806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!