تاثیر تمرین مقاومتی بر بیان mRNA و مقدار پروتئین IL-15 عضلات کند و تند تنش موش های صحرایی دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تمرین های ورزشی مقاومتی سبب افزایش توده ی عضلانی، قدرت و عملکرد عضلات در دیابتی ها می شوند. سایتوکاین اینترلوکین-15 (15-IL) به عنوان یک فاکتور آنابولیک برای عضله ی اسکلتی عمل می نماید. هم چنین، 15-IL می تواند سوخت و ساز محیطی گلوکز را تنظیم کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرین های مقاومتی مزمن بر بیان و پروتئین 15-IL عضلات اسکلتی در موش های صحرایی دیابتی بود.
مواد و روش ها
موش های صحرایی به گروه های کنترل سالم، تمرین سالم و کنترل دیابتی ایجاد شده با استرپتوزوتوسین و تمرین دیابتی تقسیم شدند. گروه های تمرین برای انجام تمرین مقاومتی، بالا رفتن از یک نردبان 1 متری با وزنه ای که به دم آن ها آویزان بود، را اجرا کردند. بیان ژن 15-IL عضلات نعلی و خم کننده ی بزرگ انگشتان پا به وسیله ی روشReal Time بررسی گردید. هم چنین، مقدار پروتئین 15-IL عضلانی با روش الایزا اندازه گیری شد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاضر نشان داد تمرین مقاومتی تحریک آنابولیکی لازم را برای حفظ توده ی عضلانی در گروه دیابتی تمرین در عضله ی خم کننده ی بزرگ انگشتان پا ایجاد نمود. میزان بیان mRNA 15-IL عضله ی نعلی در گروه دیابتی تمرین افزایش یافته بود. افزایش سطح پروتئین 15-IL در گروه های تمرین سالم و دیابتی در هر دو نوع عضله مشاهده گردید.
نتیجه گیری
به دلیل داشتن محتوای میتوکندریایی بالاتر و قرار گرفتن در مسیر اکسیداتیو عضله ی نعلی بیشتر تحت تاثیر دیابت قرار می گیرد. عدم ارتباط بین بیان و پروتئین 15-IL به احتمال زیاد به دلیل مهارکننده های نسخه برداری و ترجمه ای است که در سکانس ژن 15-IL وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1020809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!