نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از گروه های در معرض خطر، دانشجویان هستندکه هوشمندترین افراد جامعه و سازندگان فردای جامعه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده، بخش قابل توجهی از جوانان را تشکیل می دهند. تمامی کسانی که با کلاس درس و دانشگاه سروکار دارند، به گونه ای با عواملی که موجب بروزنشانه های فشار روانی می شود، رو به رو می شوند. به همین دلیل بر آن شدیم که نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان در سال 1390را بررسی نماییم.
روش بررسی
این تحقیق یک مطالعه از نوع همبستگی است. کلیه ی دانشجویان در 4 رشته ی پرستاری و فوریت های پزشکی مامایی، اطاق عمل دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان با حداقل سابقه ی دو ترم تحصیل جامعه و نمونه ی پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه ها 82 دانشجودر 4 رشته ی پرستاری، فوریت های پزشکی، مامایی و اطاق عمل در حال تحصیل در دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی آسان مبتنی برهدف انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو بخش سووالات جمعیت شناسی ومقیاس 21 سوالی آلپورت بود.
یافته ها
ارتباط معنی داری بین نمره ی مذهب بیرونی با هیچ یک از متغیرها یافت نشد. نمره ی مذهب درونی با سن (253/0r= و022/0P=)، شغل (274/0r= و013/0P=)، مقطع تحصیلی (کاردانی یا کارشناسی) (253/0r= و022/0P=)ارتباطی مثبت و باحضور در مراسم مذهبی (238/0r=- و031/0 P=)ووضعیت تاهل (323/0 r=-و003/0P=) ارتباطی منفی و معنی داری داشت. در مجموع بدون تفکیک رشته ی تحصیلی بین نمره ی معدل و نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. و به طور کلی بین نمره ی معدل با نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. یعنی اینکه در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تعهد و ارضای نیاز های فردی آنان رابطه ی معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
شناسایی عوامل تاثیر گذار در روند تحصیلی و علمی دانشجویان حایز اهمیت است. از این رو پیشنهاد می گردد در جهت دستیابی به آن عوامل در سطح گسترده مطالعاتی انجام گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1025494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!