تاثیر عصاره گیاه گلپر بر روی تغییرات بافتی بیضه و میزان هورمون تستوسترون در موش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گیاه گلپر حاوی مواد شیمیایی شامل پروتئین ها، فیبرها، قند به صورت احیا و غیر احیا، سه نوع کومارین، ترکیبات آلی از خانواده کافور، فیتواسترول ها و 1و 2 دی متوکسیل 4 متیل بنزن می باشد. این ترکیبات دارای خواص آنتی میتوزی، استروژنیک، ضد سرطان، ضد دیابت، ضد چاقی و ضد جهش می باشند. در این تحقیق اثر عصاره الکلی گلپر بر تغییرات بافتی بیضه و میزان هورمون تستوسترون در موش مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
روش مطالعه در این بررسی از نوع تجربی بود. در این آزمایش از 32 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار با وزن تقریبی 10 ± 280 گرم استفاده شد. موش ها به تصادف به 5 گروه هشت تایی تقسیم شدند: گروه کنترل) گروه شاهد (دریافت کننده آب مقطر و گروه های تجربی که عصاره الکلی گلپر در مقادیر 05/0، 1/0، 2/0 و 4/0 گرم به ازای هر کیلوگرم دریافت کردند. از تمام گروه ها در پایان روز چهاردهم خون گیری به عمل آمد و از نمونه های خونی جمع آوری شده برای اندازه گیری هورمون تستوسترون به روش رادیوایمونواسی (RIA) استفاده شد. نتایج حاصله براساس برنامه آماری SPSS و تست Tukey مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بیضه ها خارج وبعد از وزن کردن، مطالعات بافتی روی آن ها صورت گرفت.
یافته ها
سطح سرمی تستوسترون در گروه های دریافت کننده مقادیر1/0، 2/0و 4/0 گرم به ازای هر کیلوگرم عصاره کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل نشان داد (001/0= p). تراکم اسپرم در لوله های اسپرم ساز و میانگین وزن بدن و بیضه ها در گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر2/0و 4/0 گرم به ازای هر کیلوگرم عصاره کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند (01/0= p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که احتمالا مصرف عصاره الکلی گلپر باعث کاهش غلظت پلاسمایی هورمون تستوسترون، وزن بدن، وزن بیضه ها و تراکم اسپرم می شود و از آن می توان برای درمان اختلالات جنسی در افراد مذکر استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1026211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!