بررسی استریولوژیک حجم کلیه در نارسایی حاد کلیه ی القا، شده به وسیله ی گلیسرول در موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه

بررسی کمی دگرگونی های ساختمانی، نقش مهمی در تشخیص بیماری و بررسی روند بهبود دارد. در این پژوهش، برای بررسی این دگرگونی در نارسایی حاد کلیه القا شده به وسیله گلیسرول در موش صحرایی از معیارهای استریولوژی (حجم کل کلیه، حجم کورتکس و حجم مدولا) به عنوان معیار اندازه گیری استفاده شد.

روش کار

شمار 24 سر موش صحرایی نر از نژاد اسپراگو- داولی (Sprague- Dawley) برگزیده و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد بخش گردید. به گروه آزمایش، میزان 10 میلی گرم در برابر هر کیلوگرم وزن از محلول 50 درصد گلیسرول و به گروه شاهد، به همین میزان حلال (نرمال سیلین) به صورت درون ماهیچه ای تزریق گردید. پس از 48 ساعت، موش ها، در بیهوشی عمیق، تشریح و پس از فیکس کردن به روش پرفوزیون عروقی با محلول فرمالین 10 درصد، کلیه راست آن ها برداشته شد. از هر کلیه، پس از انجام مراحل قالب گیری به وسیله آگار، برش هایی به ضخامت یک میلی متر تهیه گردید، سپس، از هر برش، پس از انجام مراحل آماده سازی بافتی، در قالب های پارافینی برش هایی به ضخامت پنج میکرون فراهم و با هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی گردید. لام های میکروسکوپی آماده شده، با استفاده از روش شمارش نقطه ای واصل کاوالیه، بررسی و حجم کل و حجم بخش قشری و مرکزی کلیه به دست آورده شد.

یافته ها

حجم کل کلیه در گروه آزمایش بیشتر از گروه شاهد بود و این افزایش، ارتباط معنی دار را با افزایش حجم کورتکس نشان داد. به نظر می رسد که این تغییر حجم، به تغییرات آسیب شناختی در کلیه مربوط باشد.

نتیجه

در این بررسی تلاش گردیده است، که تغییر حجم در کلیه و نواحی گوناگون آن در الگوی تجربی از نارسایی حاد کلیه بررسی گردد زیرا، روش بالا به علت داشتن خطای کمتر، می تواند روشی مناسب برای اندازه گیری تغییر حجم در بافت ها و اندام های کالبد باشد، اما تصمیم گیری برای کاربرد آن در درمانگاه، به بررسی های گسترده تر نیاز دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p102677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!